του Νίκου Βιτσιλάκη

Ούτε ένα, ούτε δύο αλλά οκτώ νέα μοντέλα παρουσίασε η Benelli στην έκθεση του Μιλάνου και το 752S είναι το μεγαλύτερο από αυτά.

Από το 2016 είχε κυκλοφορήσει η φήμη για την πρόθεση του ιταλο-κινεζικού εργοστασίου να επεκτείνει τη γκάμα του στα μεγάλα κυβικά και να που ήρθε η ώρα να γίνει πραγματικότητα. Το όνομα αυτής της πραγματικότητας είναι 752S και δεν νομίζουμε να υπάρχει κάποιος που θα αμφισβητήσει το εντυπωσιακό παρουσιαστικό της. Στην ουσία ολοκληρώνει ένα σχέδιο που είχε εμπνευστεί ο ιταλός σχεδιαστής Pierluigi Marconi πριν 17 χρόνια και το οποίο είχε μείνει πίσω λόγω άλλων προτεραιοτήτων του κινεζικού group Qian Jiang, στο οποίο και ανήκει η Benelli από το 2005. Το 2006 είχε κάνει την πρώτη δειλή εμφάνισή του σαν πρωτότυπο και με το όνομα Due 756, έχοντας χρησιμοποιήσει έναν τρικύλινδρο κινητήρα της εταιρείας αλλά με έναν κύλινδρο λιγότερο! Το απόλυτα επιθετικό σχήμα του σύγχρονου 752S το κατατάσσει στις μοτοσυκλέτες τύπου street fighter και χαρακτηρίζεται από κορυφαία περιφερειακά και έναν τελείως νέο δικύλινδρο σε σειρά υγρόψυκτο κινητήρα 750cc με απόδοση 82Hp. Είναι προδιαγραφών euro4, με 2 ΕΕΚ και διαθέτει στρόφαλο 360 μοιρών, δύο αντικραδασμικούς άξονες, ηλεκτρονικό ψεκασμό και γκάζι ride-by-wire. Στην εξάτμιση υπάρχει ένας καλά κρυμμένος καταλύτης και το κοντό της τελικό σε σχήμα μεγαφώνου αποτελεί μια οπτική πανδαισία. Tο πλαίσιο είναι ατσάλινο σωληνωτό χωροδικτύωμα και δένει με μοναδικό τρόπο με το ασύμμετρο ψαλίδι ίδιας κατασκευαστικής φιλοσοφίας. Η ανάρτηση προέρχεται από τη Marzocchi και απαρτίζεται από ανεστραμμένο​Κινέζοι οι ιδιοκτήτες, ιταλικό το πνεύμα πολυρυθμιζόμενο πιρούνι με καλάμια διαμέτρου 50mm(!) και μονό αμορτισέρ ρυθμιζόμενο ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου του. Μπροστά τα φρένα είναι δύο δίσκοι διαμέτρου 320mm με ακτινικές δαγκάνες Brembo τεσσάρων εμβόλων, ενώ το ABS της Bosch ανήκει φυσικά στον στάνταρ εξοπλισμό. Η εμπορική διάθεση του 752S θα ξεκινήσει στην Ιταλία το δεύτερο εξάμηνο του 2018 και με τιμή που δεν έχει ανακοινωθεί για την ώρα.

Μικρό ιστορικό της Benelli

Πριν από 106χρόνια, έξι αποφασισμένα αδέλφια έστησαν τη δική τους επιχείρηση με στήριγµα τη δυναμική και πανέξυπνη µητέρα τους. Οι Giuseppe, Giovanni, Filippo, Francesco, Domenico και Antonio Benelli είχαν από κοινού έναν μοναδικό σκοπό: να κατασκευάσουν μοτοσυκλέτες. Οκτώ χρόνια µετά την ίδρυση της εταιρείας τους, το 1919, το πρώτο τους δημιούργημα ήταν πλέον γεγονός: ένας δίχρονος κινητήρας 75cc. Μια διετία µετά, το 1921, η Benelli κατασκευάζει την πρώτη της µοτοσυκλέτα. ​Ποιος δεν θυμάται τα εξακύλινδρα 750 και 900Πρόκειται για τη δίχρονη Velomotore 98cc, η οποία παράχθηκε σε δύο διαφορετικές εκδόσεις (touring και sport – 125cc). Το 1923 παρουσιάστηκε η 147, με την οποία ο Tonino Benelli ξεκίνησε να παίρνει νίκες στους αγώνες του παγκόσμιου πρωταθλήματος ταχύτητας. Ο Giuseppe Benelli, το 1926, έγινε ο εμπνευστής ενός νέου μοντέλου με τετράχρονο αυτή τη φορά κινητήρα 175cc, ίδιας απόδοσης (ή ίσως και ανώτερης) από μοτοσυκλέτες μεγαλύτερου κυβισμού. Με αυτήν ο αδελφός του Tonino κέρδισε τέσσερα ιταλικά πρωταθλήματα.

`

Ο πόλεμος ανατρέπει τα σχέδια

Το 1934 δύο νέα αγωνιστικά µοντέλα παρουσιάστηκαν, το 250 και το 500, ενώ το 1940 η Benelli έβγαλε στην παραγωγή μοτοσυκλέτα 500cc µε δευτερεύουσες βαλβίδες. Ο πόλεμος ήταν η αιτία που ανάγκασε την εταιρεία να παράγει μοτοσυκλέτες για τον ιταλικό στρατό. Οι αεροπορικοί βομβαρδισμοί των Γερμανών κατέστρεψαν μεγάλο μέρος του εργοστασίου, που το 1945 απασχολούσε 800 άτομα, τα αδέλφια Benelli όμως δεν πτοήθηκαν. Το 1948 ανακοινώνουν την απόφασή τους να ξεκινήσουν ξανά την παραγωγή μοτοσυκλετών.

O De Tomaso και οι Ιάπωνες

Το 1972 η εταιρεία εξαγοράστηκε από τον Αργεντινό επιχειρηματία Alejandro De Tomaso, γνωστό για τα super car που κατασκεύαζε. Ο καινούριος πλέον ιδιοκτήτης έδωσε το δικό του στίγμα, αφού επέκτεινε την γκάμα μοτοσυκλετών της Benelli παρουσιάζοντας πολυκύλινδρες μοτοσυκλέτες με κινητήρες διαφόρων κυβισμών, ενώ δημιούργησε παράλληλα σύγχρονες εγκαταστάσεις. Η βιομηχανία ωστόσο της ​O De Tomaso είχε σχέδια αλλα οι Ιάπωνες του τα ανέτρεψανΙαπωνίας ήταν αυτή που κανείς δεν υπολόγιζε, με αποτέλεσμα να αποτελέσει βασικό ανταγωνιστή, δημιουργώντας κρίση στους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Το 1995 η εταιρεία εξαγοράζεται από το γκρουπ Merloni και η Benelli μπαίνει δυναμικά στην κατηγορία των scooter. Πολλά projects υλοποιήθηκαν, προτού ξεκινήσει και το λανσάρισμα των μοτοσυκλετών μεγάλου κυβισμού, για παράδειγμα το θρυλικό Tornado. Μια δεκαετία μετά (το 2005), το κινεζικό group QJ παίρνει τα ηνία. Μία εταιρεία τεραστίων διαστάσεων, µε προσωπικό 14.000 εργαζόμενους και εγκαταστάσεις παραγωγής στο μέγεθος μιας μικρής πόλης, που δίνει άλλον αέρα στην ιστορική πλέον Benelli. Οι γραμμές παραγωγής, σε πρώτη φάση, παρέμειναν στην Ιταλία και στην παραδοσιακή έδρα της εταιρείας το Pesaro. Στη συνέχεια, μερικές εξ αυτών μεταφέρθηκαν στο εργοστάσιο του QJ Group στην Κίνα.