Του Δημήτρη Διατσίδη
Ο Υφυπουργός Λευτέρης Αυγενάκης «έριξε» την πρόταση, κατά τη διάρκεια της ημερίδας «Τουρισμός και Αθλητισμός» που διοργανώθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, να κατασκευαστεί στην Κρήτη, πίστα μηχανοκίνητου αθλητισμού διεθνών προδιαγραφών. Στο χώρο του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», μόλις λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλλι, το οποίο προβλέπεται να μπει σε χρήση το 2026. Στην πρόταση του ο Υφυπουργός μίλησε για τη φιλοξενία Αγώνων MotoGP εκεί και πολλοί έσπευσαν να θεωρήσουν την πρόταση απλά προεκλογικό πυροτέχνημα και όχι βιώσιμη λύση για τη χρήση του αεροδρομίου που θα αποτελέσει χώρο για άλλες χρήσεις.
Αρχικά να πούμε ότι μέχρι τώρα, από την αρχή της ιστορίας των Grand Prix Μοτοσυκλέτας το 1949, η Ελλάδα ποτέ δεν ήταν σε θέση ή δεν είχε τη διάθεση να διεκδικήσει έναν Αγώνα Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Μεταξύ μας οι μοτοσυκλετιστές συζητούσαμε για το όνειρο του να γίνει ένα Γκραν Πρι του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος MotoGP στη χώρα μας, αλλά ποτέ η ΕΛΠΑ ή η Α.ΜΟΤ.Ο.Ε., ή κάποιος ιδιώτης promoter δεν σκέφτηκε καν ότι θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο.
Όμως τα οικονομοτεχνικά δεδομένα της οργάνωσης ενός Αγώνα MotoGP είναι προσιτά και ρεαλιστικά! Και με αυτό ως δεδομένο και κυρίως μετά την επιτυχία της Ελλάδας στο να μπει και πάλι το Ράλι Ακρόπολις στο ημερολόγιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος WRC, ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης προσκλήθηκε από την DORNA, τον οργανωτή του MotoGP, για να συζητήσουν σε σοβαρή “επαγγελματική” βάση τη δυνατότητα να γίνει στο άμεσο μέλλον το “Ελληνικό MotoGP” ή “Hellenic GP” όπως θα λέγεται στο διεθνές ημερολόγιο.
Στις 5 Νοεμβρίου του 2022, στη διάρκεια του τελευταίου Grand Prix της περασμένης αγωνιστικής σεζόν, ο κ. Αυγενάκης με την ομάδα του από την Motosport Greece, έγινε δεκτός στο γραφείο του Carmelo Ezpeleta (CEO της DORNA), με τον Carlos Ezpeleta (Sporting Director Dorna) να φροντίζει για τις τεχνικές λεπτομέρειες του σχεδίου.
H πρώτη αυτή επαφή πήγε θαυμάσια, καθώς η DORNA επιβεβαίωσε ρητά την επιθυμία της στο να συμπεριλάβει το Ελληνικό GP στο πρόγραμμα, μειώνοντας τον αριθμό των GP στην Ιβηρική χερσόνησο, όπως χαρακτηριστικά είπε ο Ezpeleta.
H επιλογή τοποθεσίας θα γινόταν στο άμεσο μέλλον, όπως συμφώνησαν οι δύο πλευρές.
Τα οικονομοτεχνικά στοιχεία μπήκαν στο τραπέζι και έγινε ξεκάθαρο από τις δύο πλευρές ότι είναι ένα έργο που χρειάζεται πολύ δουλειά και φυσικά η Ελληνική πλευρά ενημερώθηκε και επίσημα για τα οφέλη μιας χώρας που έχει έναν τέτοιο Αγώνα.
Οι δηλώσεις στην τηλεόραση ήταν χαρακτηριστικές, καθώς ο Λευτέρης Αυγενάκης είπε: “Όπως γνωρίζετε είμαστε οπαδοί του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Η κυβέρνησή μας στοχοπροσηλωμένη στην ανάδειξη όλων των αθλημάτων και πολύ περισσότερο του μηχανοκίνητου, το οποίο το συνδέουμε και με την οδική ασφάλεια και τον αθλητικό τουρισμό, κάναμε μια πρώτη κουβέντα, θα έλεγα πάρα πολύ ενδιαφέρουσα, με το “αφεντικό” του MotoGP και γι αυτό είμαι πολύ χαρούμενος που είμαστε μαζί με τον Καρμέλο. Ένας άνθρωπος που έχει ταυτιστεί με την εξέλιξη του MotoGP παγκοσμίως. Και βλέπουμε…”
Ενώ ο Καρμέλο Εσπελέτα, CEO της DORNA, δήλωσε: “Είμαστε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι και ευχαριστούμε τον υπουργό Αυγενάκη που ήρθε εδώ, είναι μεγάλη ευχαρίστηση. Η Ελλάδα η πιο αρχαία χώρα του κόσμου στα σπορ, έκανε τους Ολυμπιακούς στην αρχή και είμαστε πολύ χαρούμενοι να συνεργαστούμε. Έχουμε ένα κοινό σχέδιο που ξεκίνησε σήμερα, η αίσθηση είναι πολύ καλή και το μόνο που μπορώ να υποσχεθώ είναι ότι θα δουλέψουμε σκληρά μαζί, γιατί για μας η πιθανότητα να έρθουμε στην Ελλάδα είναι κάτι πολύ σημαντικό!”
Ένα μήνα αργότερα στη διάρκεια της Απονομής της FIM, που έγινε στο Ρίμινι της Ιταλίας, η Zougla.gr είχε την ευκαιρία να μιλήσει με τον Carmelo Ezpeleta, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι ξεκίνησε και η επίσημη αλληλογραφία των δύο μερών με στόχο το να γίνει το πρώτο Ελληνικό GP!
O Ezpeleta μάλιστα είναι ενθουσιασμένος με την ιδέα να υπάρξει ένας Αγώνας στη χώρα μας, καθώς και οι συζητήσεις που έκανε με τους ανθρώπους των εργοστασίων και των ομάδων, μετά την Βαλένθια, δείχνουν ότι όλος ο κόσμος του MotoGP αντιμετωπίζει θετικά το ενδεχόμενο.
H Ελλάδα λοιπόν για πρώτη φορά μπορεί να διεκδικήσει έναν Αγώνα MotoGP, τελεία και παύλα!
Τώρα για το αν θα είναι βιώσιμη μια τέτοια πίστα και η διοργάνωση ενός Αγώνα MotoGP, να πούμε, ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο ο promoter – οργανωτής ενός Grand Prix μπορεί να κερδίσει χρήματα εάν πουληθούν πάνω από 100,000 εισιτήρια το τριήμερο του κάθε Αγώνα, με ένα μέσο κόστος εισιτηρίου στα 70€ περίπου. Με την Κρήτη να έχει ένα πληθυσμό στις 650,000 κατοίκους και τους μήνες Μάιο ή τέλη Σεπτεμβρίου – Οκτώβριο (που θα μπορούσε πρακτικά να γίνει ο Αγώνας εκεί) περίπου 300,000 τουρίστες, το νούμερο των 100,000 εισιτηρίων φαίνεται εφικτό. Επίσης οι ακτοπλοϊκές γραμμές μπορούν να μεταφέρουν περίπου 4,000 άτομα ανά ημέρα, ανά πόλη, Ηράκλειο και Χανιά, δηλαδή ένα νούμερο 16,000 (με διπλά δρομολόγια) θεατών που μπορεί να πάνε στο Ελληνικό Grand Prix από την Ηπειρωτική Ελλάδα και ίσως 2,000 μπορούν να κινηθούν με αεροπλάνα.
Φυσικά εκτός από έναν Αγώνα MotoGP που δημιουργεί έναν τεράστιο τζίρο σε κάθε περιοχή που γίνεται και έχει πολλαπλά οφέλη για την περιφέρεια, πρέπει να προστεθεί επιπλέον και η διαφήμιση που γίνεται για την πόλη και για την χώρα. Πέρα από αυτό η χρήση μιας πίστας με καλό καιρό 12 μήνες το χρόνο μπορεί να προσελκύσει δοκιμές εταιριών, αλλά και άλλους είδους αγώνες αυτοκινήτου και μοτοσυκλέτας.
Ezpeleta και Αυγενάκης έδωσαν τα χέρια στην Βαλένθια, σηματοδοτώντας το ξεκίνημα της “επιχείρησης” Ελληνικό MotoGP και τώρα έρχεται αυτή η πρόταση να δώσει συνέχεια στο θέμα. Η πρώτη αντίδραση της τοπικής κοινωνίας και των φορέων ήταν θετική και περιμένουμε να δούμε τη συνέχεια, προφανώς μετά τις εκλογές.