του Δημήτρη Διατσίδη

Εδώ και αρκετά χρόνια παρακολουθούμε στους αγώνες τους οδηγούς μετά από μια πτώση, να είναι σαν «φουσκωμένοι» bodybuilders, τουλάχιστον για μισό λεπτό περίπου, όσο θέλει για να ξεφουσκώσει ο αερόσακος της φόρμας τους που έχει ενεργοποιηθεί για να αποτρέψει όσο γίνεται κάποιο τραυματισμό. Τώρα πια η χρήση φόρμας με αερόσακο είναι υποχρεωτική στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP & WSBK, αλλά και σε αρκετά τοπικά πρωταθλήματα, όπως το Ιταλικό και το Ισπανικό.

Με δεδομένα από κυριολεκτικά εκατομμύρια χιλιόμετρα και εκατοντάδες πτώσεις, ο αλγόριθμος που καταλαβαίνει ότι ο αναβάτης βρίσκεται σε κατάσταση πτώσης, έχει εξελιχθεί σε ανώτατο επίπεδο και σε 20 έως 40 μιλι-δευτερόλεπτα ενεργοποιεί την πλήρωση του αερόσακου με το αέριο που υπάρχει σε ειδικά φιαλίδια του συστήματος.

Αυτή η αγωνιστική τεχνολογία προστασίας τώρα περνά και στην παραγωγή, όχι στο όχημα όπως γίνεται στα αυτοκίνητα, αλλά στον οδηγό! Συγκεκριμένα στον εξοπλισμό του αναβάτη και για την καθημερινή μετακίνηση, εκτός από ολόσωμες φόρμες και βαριά μπουφάν, υπάρχει και ο αερόσακος-γιλέκο! Μας ήρθε από τα κεντρικά της εταιρίας στην Ιταλία και δοκιμάσαμε αυτόν της Alpinestars με την τεχνολογία Tech-Air 5. Σε αυτό το σύστημα υπάρχουν 6 σένσορες (3 γυροσκοπικοί και 3 επιταχυνσιόμετρα), που σε συνεργασία με τον αλγόριθμο πτώσης, ενεργοποιούν τους αερόσακους που φουσκώνουν κάτω από το εξωτερικό περίβλημα του λεπτού γιλέκου και προστατεύουν το στήθος και τα πλευρά μέχρι την κοιλιά μπροστά, τις κλείδες και τους ώμους στο πάνω μέρος και πίσω την πλάτη μέχρι χαμηλά τη μέση.

Το γιλέκο αυτό μπορεί να φορεθεί κάτω από μπουφάν, που έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί με αυτό, ή με δερμάτινο μπουφάν που πρέπει να έχει μια ανοχή 4 πόντων στο χώρο του λαιμού και του στήθους, για προφανείς λόγους.

Η απορρόφηση του κτυπήματος όταν φοράμε αυτό το γιλέκο-αερόσακο, έχει μετρηθεί ότι μειώνει τη δύναμη του κτυπήματος κατά 95%, σε σχέση με ένα συμβατικό προστατευτικό πλάτης! Μάλιστα το γιλέκο αυτό έχει στο πίσω μέρος και ένα προστατευτικό πλέγμα.

Το σύστημα είναι πανεύκολο στη χρήση του, καθώς μόλις κουμπώσεις το φερμουάρ και κλείσεις το μαγνητικό σηματάκι-φτεράκι στο πάνω μέρος, τρία LED φωτάκια στο κάτω μέρος δείχνουν την κατάσταση λειτουργίας και το αν χρειάζεται φόρτιση η μπαταρία λιθίου, που κρατάει το σύστημα ενεργοποιημένο για 30 ώρες, μετά από κάθε φόρτιση. Ένας USB φορτιστής στο πίσω μέρος, αναλαμβάνει καθήκοντα όταν χρειάζεται. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να δεις το επίπεδο φόρτισης, καθώς και άλλες χρήσιμες πληροφορίες στην ειδική εφαρμογή που μπορείς να έχεις στο κινητό σου. Αυτό μπορεί να καταγράψει και όλη τη διαδρομή σου, με την ταχύτητα σε κάθε σημείο.

Υπάρχουν μάλιστα δύο χαρτογραφήσεις του αλγόριθμου που μπορεί να επιλέξει ο αναβάτης, την “STREET” για το δρόμο και την “RACE” για την πίστα, μέσω της εφαρμογής αυτής και άρα να χρησιμοποιήσει το γιλέκο αυτό και στην πίστα, αρκεί η φόρμα του να είναι ένα νούμερο μεγαλύτερη, ώστε να χωράει το γιλέκο-αερόσακος.

Η ασφάλεια πηγαίνει σε άλλο επίπεδο, αρκεί να συνηθίσουμε να κυκλοφορούμε με ένα ακόμη «ρούχο» που ίσως αρχικά να μας ενοχλεί, αλλά όταν χρειαστεί μπορεί να αποτρέψει έναν τραυματισμό. Ο υπογράφων εάν είχαν βγει αυτά τα γιλέκα το 2019 δεν θα είχε σπάσει την κλείδα του σε ένα ατύχημα δρόμου στην Λεωφόρο Μεσογείων…

Το κόστος αυτού του γιλέκου είναι στα 600€, προφανώς καθώς ακόμη η παραγωγή του είναι σε χαμηλά νούμερα παγκοσμίως και δεν έχει γίνει η σχετική απόσβεση της τεχνολογίας που εφαρμόζεται. Ελπίζουμε σύντομα, τα επόμενα χρόνια αυτό να μειωθεί, ώστε όλο και περισσότεροι μοτοσυκλετιστές να μπορούν να φορούν συνεχώς ένα τέτοιο γιλέκο. Άλλωστε και ένα καλό κράνος σε αυτά τα επίπεδα κόστους κυμαίνεται.