του Δημήτρη Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η τυπική ομίχλη της περιοχής μας υποδέχτηκε στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας Douglas του “Νησιού”, όπως αποκαλούν όλοι οι ασχολούμενοι με τους αγώνες μοτοσυκλέτας το Isle Of Man. Βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στο Μάντσεστερ και το Μπέλφαστ της Ιρλανδίας και με έκταση 574 τ.χλμ. είναι περίπου το 1/3 της Ρόδου, ενώ μένουν εκεί 84,000 κάτοικοι, που τις ημέρες στις αρχές Ιουνίου που γίνεται ο περίφημος Αγώνας ΤΤ υποδέχονται αρκετές χιλιάδες θεατών.
Οι άνθρωποι της Metzeler που μας υποδέχτηκαν μας καθησύχασαν, καθώς η πρόβλεψη δεν μιλούσε για βροχή την επόμενη ημέρα που θα δοκιμάζαμε το νέο ROADTEC 02, το ελαστικό που όπως λέει η Γερμανική εταιρία (του Ομίλου Pirelli), είναι “δύο σε ένα”. Οι απογοητευμένοι δημοσιογράφοι του πρώτου γκρουπ της παγκόσμιας παρουσίασης μας είπαν ότι δεν είχαν καθόλου την ευκαιρία να το δοκιμάσουν σε στεγνή άσφαλτο, καθώς όλη την ημέρα έβρεχε ή είχε πυκνή ομίχλη και μάλιστα πέρα από τη δοκιμή του ελαστικού, δεν είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη διαδρομή της “πίστας” του ΙΟΜ που έχει μήκος 60,721 μ.

Η παρουσίαση του IOM 2024

Πριν παρακολουθήσουμε την επίσημη παρουσίαση του Αγώνα ΤΤ του 2024 – που έγινε εκείνη την ημέρα – είχαμε την ευκαιρία να καταλάβουμε το πόσο σημαντικός είναι ο Αγώνας αυτός για την οικονομία του νησιού και μάλιστα στην κυβέρνηση του Isle Of Man υπάρχει ειδική θέση Υπουργού υπεύθυνου για το Motorsport και η κυρία Υπουργός μας πληροφόρησε με ικανοποίηση ότι είχε καταφέρει να κλείσει για την κυκλοφορία μεγάλο μέρος της κλασσικής διαδρομής, για τις ώρες που θα περνούσαμε από εκεί την επόμενη ημέρα.
Η παρουσίαση του ελαστικού είχε βέβαια το δικό της ενδιαφέρον, αφού το Metzeler ROADTEC 02 είναι “δύο ελαστικά σε ένα”, χάρη στην καινοτόμο πατενταρισμένη τεχνολογία DYNATREAD™ που προσαρμόζει τη συμπεριφορά από Sport-Touring σε Supersport
Έτσι το νέο ROADTEC 02, είναι ένας τέλειος συνδυασμός τεχνολογίας και βιωσιμότητας που ενσωματώνει τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές καινοτομίες από τη μάρκα, επαναπροσδιορίζοντας το σημείο αναφοράς για την κατηγορία Sport-Touring.
Αυτό είναι το πρώτο ελαστικό που χρησιμοποιεί την DYNATREAD™, την κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνολογία προσαρμοστικού σχεδιασμού πέλματος, που του επιτρέπει να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του, από Sport-Touring έως Supersport, με βάση το στυλ οδήγησης του μοτοσυκλετιστή: για να δημιουργήσει μια σχεδόν νέα κατηγορία ελαστικών, το «Super-Sport-Touring».

Το ROADTEC 02 είναι κατασκευασμένο με περισσότερο από το 43% βιολογικών και ανακυκλωμένων υλικών. Η χρήση αυτού του τύπου υλικών προσφέρει επίσης εξαιρετικά αποτελέσματα από άποψη απόδοσης.
Αυτό το νέο ελαστικό απευθύνεται σε όσους χρησιμοποιούν Sport Touring, Naked, Crossover, Adventure αλλά και Supersport μοτοσυκλέτες και αναζητούν ένα ελαστικό με πιο σπορ εμφάνιση και απόδοση από αυτά ενός παραδοσιακού Sport-Touring, χωρίς να εγκαταλείπουν τα πολλά χιλιόμετρα ζωής και την ασφάλεια ακόμα και σε βρεγμένες επιφάνειες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ DYNATREAD™: Σχεδιασμός πέλματος που προσαρμόζεται
Η DYNATREAD™ δίνει την προσαρμοστικότητα του σχεδίου του πέλματος, που είναι ικανό να μεταβάλλει τη συμπεριφορά του ελαστικού για να το προσαρμόζει σε διαφορετικά στυλ και συνθήκες οδήγησης. Με άλλα λόγια, σε ένα μόνο ελαστικό υπάρχει η δυνατότητα να συνδυάζονται διαφορετικά στυλ οδήγησης, από Sport-Touring έως Supersport, και το ROADTEC 02 είναι το πρώτο ελαστικό που εκμεταλλεύεται αυτή την πρωτοποριακή τεχνολογία.
Πως λειτουργεί: όταν ο αναβάτης έχει στυλ οδήγησης τουρισμού ή οδηγεί σε βρεγμένες συνθήκες, οι μακριές αυλακώσεις του σχεδίου του πέλματος ευνοούν την απαγωγή του νερού και τη σωστή κινητικότητα του πέλματος, βοηθώντας στη γρήγορη προθέρμανση, άνεση και κράτημα που εκφράζει τις ιδιότητες και τη χαρακτηριστική συμπεριφορά ενός ελαστικού Sport-Touring. Ωστόσο, όταν χρησιμοποιείται πιο σπορ στυλ οδήγησης, συνήθως σε στεγνές συνθήκες, με μεγαλύτερες μεταφορές φορτίου και πλευρικές ωθήσεις που δημιουργούνται από υψηλότερες γωνίες κλίσης, δημιουργείται σημαντική πίεση στα ελαστικά προκαλώντας το κλείσιμο μέρους των αυλακώσεων, αυξάνοντας έτσι τη συμπαγή και σταθερή ζώνη του πέλματος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη υποστήριξη και πιο άμεση πληροφορία για τον αναβάτη για να αξιοποιήσει στο έπακρο τις ιδιότητες της πρόσφυσης, βελτιώνοντας την ακρίβεια οδήγησης και τροποποιώντας τη συμπεριφορά του ελαστικού, ώστε να πλησιάσει αυτή ενός supersport.
Τα μπροστινά και τα πίσω ελαστικά έχουν σχεδιαστεί με το ίδιο σχέδιο πέλματος για να εγγυώνται την ίδια προσαρμοστική συμπεριφορά και στους δύο άξονες, καθώς και να βελτιώνουν την ακουστική άνεση με λιγότερο θόρυβο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΕΛΜΑΤΟΣ, BI-COMPOUND πίσω και FULL-SILICA μπροστά
Το σχέδιο πέλματος του νέου ROADTEC 02 εμπνέεται από αυτό του ελαστικού SPORTEC M9 RR για να επιτύχει σπορ απόδοση και να διατηρήσει την αίσθηση της οικογένειας METZELER, η οποία αντλεί έμπνευση από το Ελληνικό γράμμα “π”, ένα συστατικό στοιχείο της συμπεριφοράς του ελαστικού, παρέχοντας τη σωστή ευελιξία ελαστικών και αποτελεσματική απαγωγή νερού. Οι άνθρωποι της Metzeler μας είπαν ότι δεν έχει βρεθεί κάποιος άλλος σχεδιασμός που να αποδίδει καλύτερα, οπότε θεωρούν απόλυτα φυσιολογικό να το διατηρούν.
Το σχέδιο πέλματος του νέου ROADTEC 02, σε σύγκριση με τον προκάτοχό του ROADTEC 01 SE, αυξάνει την αναλογία πλήρους/μειωμένου φορτίου, στεγνές/υγρές συνθήκες, αυξάνοντας έτσι το εμβαδό επαφής στο πέλμα. Επιπλέον από 12% που είναι στην κανονική οδήγηση, μειώνεται σε 6% στην πιο σπορ οδήγηση (με τηνDYNATREAD™), καθιστώντας το πιο ομοιόμορφο καθώς ποικίλλει η γωνία κλίσης, ώστε να εξασφαλίζεται μια πιο ομαλή και πιο ακριβής οδήγηση. Επιπλέον, μια μικρότερη παρουσία αυλακώσεων οδηγεί σε λιγότερες διακοπές στην επαφή του πέλματος, προς όφελος της ακουστικής άνεσης, αλλά κατά τη γνώμη μας η μικρότερη αναλογία επιτυγχάνεται στην πιο σπορ οδήγηση, οπότε εκεί ήδη η ακουστική άνεση περνάει σε δεύτερο επίπεδο σημασίας.
Το ROADTEC 02 βελτιώνει περαιτέρω την ήδη εξαιρετική απόδοση του προκατόχου του στο βρεγμένο, χάρη στη χρήση νέας γόμας πλήρους πυριτίου για τα μπροστινά ελαστικά και για τους ώμους των πίσω ελαστικών για τη βελτιστοποίηση της χημικής πρόσφυσης, ιδιαίτερα σε βρεγμένο οδόστρωμα. Το κεντρικό τμήμα και η βάση των πίσω ελαστικών έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πυρίτιο (>80%) για την καλύτερη ισορροπία πρόσφυσης με θερμική σταθερότητα.
Τα πίσω ελαστικά είναι διπλής σύνθεσης γόμας με το κεντρικό τμήμα να εκτείνεται περίπου στο 20% του πλάτους του ελαστικού, ενώ το υπόλοιπο 80% κατανέμεται εξίσου μεταξύ των δύο ώμων. Η χρήση διαφορετικών πλαστικοποιητικών ρητινών διαφοροποιεί την ακαμψία στις δύο γόμες πίσω, ενώ προσφέρει σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, κράτημα υπό κλίση και ασφάλεια στο βρεγμένο.

All Rights Reserved

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝA ΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ 43% ΒΙΟ-BASED ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΜΕΝA ΥΛΙΚA
Χάρη σε πολυετείς μελέτες και έρευνες για νέα υλικά και μια προσεκτική επιλογή των προμηθευτών του, με το ROADTEC 02 κατέστη δυνατή η δημιουργία ενός ελαστικού με περισσότερο από 43% βιολογικών και ανακυκλωμένων υλικών, ένας ισχυρισμός που πιστοποιείται από την Bureau Veritas, που είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στην επαλήθευση της συμμόρφωσης και της πιστοποίησης σε ποιότητα, περιβάλλον, υγεία, ασφάλεια, και κοινωνική ευθύνη (σύμφωνα με το πρότυπο ISO14021). Τα βιολογικά και ανακυκλωμένα υλικά που επιλέχθηκαν για την παραγωγή του ROADTEC 02 επιλέχθηκαν επίσης για τη συμβολή που μπορούν να έχουν στην απόδοση του ελαστικού.

ΠΩΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ;

Το επόμενο πρωί ο καιρός στο Νησί μας έκανε τη χάρη! Ένας λαμπρός ήλιος μας καλημέρισε και καθώς το δικό μας γκρουπ θα ακολουθούσε το πρωί την αγωνιστική διαδρομή του ΙΟΜ, φορέσαμε τη δερμάτινη στολή με τα προστατευτικά και τις γλίστρες στα γόνατα. Ο επικεφαλής κριτής, ο περίφημος Richard “Milky” Quale – που έχει κερδίσει και το ΤΤ και το Manx GP – μας επέστησε την προσοχή στο γεγονός ότι αρκετά σημεία της διαδρομής θα ήταν ακόμη βρεγμένα, καθώς η βροχή της προηγούμενης ημέρας δεν ήταν εύκολο να ξεπεραστεί, με θερμοκρασία γύρω στους 10°. Ειδικά παρά το ότι ο ίδιος οδηγούσε εντυπωσιακά μια Honda CBR1000RR-R ήταν ιδιαίτερα προσεκτικός όταν περάσαμε από στη στροφή Ballaspur όπου το 2003 είχε μια τρομακτική πτώση, στη διάρκεια του Αγώνα, που έχει κάνει πολλούς να τη λένε “στροφη Μίλκι”.

Αριστερά o Milky και δεξιά του ΔΔ o David Dew που οργάνωσε τα πάντα

Ξεκινήσαμε από την αρχή της διαδρομής στο Douglas, αρχικά μέσα στην καθημερινή κίνηση, φυσικά στην αριστερή πλευρά του δρόμου – που για του Βρετανούς είναι η “right side of the road”! O Milky έδινε το ρυθμό, καθώς πέρα από τις κατοικημένες περιοχές, στα υπόλοιπα σημεία της “Sneafel Mountain Course” (όπως λέγεται η διαδρομή της “πίστας”), δεν υπάρχει όριο ταχύτητας. Είχαμε επιλέξει την Suzuki GSX-8R, μια δικύλινδρη μοτοσυκλέτα 776 κ.εκ., με απόδοση 83 ίππων, καθώς οι δημοσιογράφοι δεν είχαμε πρόσβαση στις δυνατές CBR1000RR-R που είχαν μόνο οι κριτές και συνοδοί μας στη διαδρομή, αλλά η ροπή της ήταν μια χαρά για να δοκιμάσουμε το ROADTEC 02.
Στο δυτικό κομμάτι της διαδρομής η άσφαλτος ήταν στεγνή στα περισσότερα κομμάτια και το λάστιχο δούλευε άψογα σε ρυθμό sport-touring. Περνώντας δίπλα από τις ταμπέλες που δείχνουν στους αγωνιζόμενους ποια από τις 260+ στροφές έρχεται, σε πιάνει ένα δέος, αλλά συγκεντρώνεσαι στην αξιολόγηση του νέου Metzeler και προσέχεις να μην κάνεις το λάθος και μπεις στο αντίθετο ρεύμα.

Η σταθερότητα στις ανοικτές στροφές με πολλά χλμ/ώρα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο και όλα κύλισαν ομαλά μέχρι το βόρειο κομμάτι της διαδρομής στο Ramsey. Εκεί ο “Milky” μας είχε την έκπληξη: ο δρόμος έκλεισε για την υπόλοιπη κίνηση και η αστυνομία άφησε μόνο τους δημοσιογράφους και τους ανθρώπους της Metzeler να περάσουν. Θα είχαμε στη διάθεσή μας ένα μεγάλο κομμάτι της διαδρομής, μέχρι το Douglas, όπου θα μπορούσαμε να οδηγήσουμε χρησιμοποιώντας όλο το δρόμο και χωρίς το φόβο να έρχεται κάποιο όχημα από την αντίθετη πλευρά. Η κανονική αίσθηση του ΤΤ!
Η πίεση στα αυλάκια του ROADTEC 02 άρχισε να εφαρμόζεται και αυτά κλείνοντας έκαναν το λάστιχο να συμπεριφέρεται με πιο σπορ διάθεση, καθώς το πέλμα που ακουμπούσε στην άσφαλτο ήταν πολύ περισσότερο. Από 12%, τώρα τα αυλάκια μειωνόταν στο 6% και το λάστιχο γίνεται με μηχανικό τρόπο πιο σλικ. Μια πολύ έξυπνη πατέντα λοιπόν η DYNATREAD™ που δίνει εκείνη την πιο σπορ αίσθηση που θέλεις από τα σημεία επαφής σου με την άσφαλτο που τώρα είναι μεγαλύτερα. Πηγαίναμε με 200 χλμ/ώρα στη διαδρομή που περνά δίπλα από μάντρες και χασίματα, ενώ στις ανοικτές στροφές κλείναμε το γκάζι, καθώς ο φόβος του αγνώστου της διαδρομής είναι κάτι ζωτικό σε τέτοιες καταστάσεις. Σε πιο κλειστές στροφές η ταχύτητα έπεφτε στα 80 χλμ/ώρα και μάλιστα στις στροφές που είχαν επιλέξει οι φωτογράφοι της οργάνωσης είμασταν με αρκετά λιγότερα και με μικρή κλίση, καθώς και στις δύο περιπτώσεις η άσφαλτος εκεί ήταν βρεγμένη ή είχε πολύ μεγάλα κομμάτια με υγρασία.
Εκεί μπορείς να καταλάβεις το ατρόμητο σθένος των αγωνιζομένων που κάνουν μέση ωριαία ταχύτητα πάνω από 219 χλμ/ώρα στη μεγάλη κατηγορία, περνώντας από τα ίδια σημεία στις ευθείες με πάνω από 100 χλμ/ώρα από ότι εμείς.

O πολυνίκης του ΤΤ, ο Joey Dunlop δεσπόζει στο Victory Cafe

Το Victory Cafe ήταν το σημείο στάσης της δοκιμής μας, όπου άλλαξα και πήρα την Kawasaki ZX-6R των 129 ίππων, για να διαπιστώσω ακόμη καλύτερα με την πίεση σε σημεία που η άσφαλτος ήταν στεγνή, ότι τελικά η τεχνολογία της μεταμόρφωσης του ελαστικού σε πιο σλικ δουλεύει καλά. Εντωμεταξύ τα σύννεφα είχαν πάρει τη θέση του πρωινού ήλιου και πλησιάζοντας το κεντρικό σταντ του Αγώνα στο Douglas βρήκαμε αρκετά σημεία με υγρασία, όπου το λάστιχο με ανοικτά πια τα αυλάκια στο 12%, δούλευε σωστά.

Το σημείο εκκίνησης – τερματισμού του ΙΟΜ

Μετά την κλασσική φωτογράφιση στο σημείο εκκίνησης – τερματισμού του ΤΤ, ήρθε η ώρα να οδηγήσουμε το απόγευμα στο νότιο τμήμα του νησιού, στους κανονικούς δρόμους, που βέβαια είχαν το ίδιο καλή άσφαλτο στα περισσότερα σημεία, με αυτή της διαδρομής του Αγώνα, αλλά και σε κάποια σημεία βρήκαμε πολλά σαμαράκια και ανωμαλίες που μας θύμισαν Ελληνικούς δρόμους.
Με ταξιδιωτική στολή αυτή τη φορά, οδηγήσαμε τις νέες Yamaha XSR900 και Tracer 9, αλλά και την BMW XR1000, μάλιστα αντιμετωπίζοντας τον κλασσικό καιρό του Isle Of Man που λίγη ώρα μετά το ξεκίνημά μας με ήλιο, έφερε βροχή. Δοκιμάσαμε λοιπόν το νέο ROADTEC 02 και στο βρεγμένο, για να δούμε ότι το “π” κάνει εξαιρετικά τη δουλειά του και διώχνει το νερό με τα αυλάκια του, προσφέροντας το κράτημα που θέλεις και στις δύσκολες συνθήκες. Μάλιστα στα σημεία της φωτογράφησης στο νοτιότερο τμήμα κάτω από το Port Erin, μετά μια αναμονή που το λάστιχο κρύωσε, είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε ότι πολύ γρήγορα μετά από μόλις 1-2 χιλιόμετρα, ζεστάθηκε και πρόσφερε την αίσθηση που θέλεις, η οποία στο βρεγμένο είναι ακόμη πιο σημαντική για να κάνει την οδήγηση ασφαλή.


 Η σχετική παρουσίαση στην Cosmote TV

ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι το Metzeler ROADTEC 02 κάνει αυτά που υπόσχεται με την έξυπνη τεχνολογία του, την DYNATREAD™ και πραγματικά είναι ένα λάστιχο “δύο σε ένα”. Αν κάποιος αναζητά πολλά τουριστικά χιλιόμετρα, με κράτημα και άνεση και ικανότητα στη βροχή έχει μια καλή επιλογή, αν παράλληλα θέλει κάποιες στιγμές να “παίξει” στις στροφές – ειδικά όταν δεν θα έχει το βάρος των πραγμάτων και του συνεπιβάτη – μπορεί να το κάνει σε ένα καλό επίπεδο που θα του δώσει την supersport αίσθηση. Δύσκολο να βρεις έναν τόσο καλό συνδυασμό σε ένα λάστιχο, αλλά η Metzeler έκανε πρώτη την έξυπνη αυτή κίνηση και δημιουργεί τη νέα κατηγορία «Super-Sport-Touring», που φανταζόμαστε θα θελήσουν να ακολουθήσουν και άλλοι στο μέλλον.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης