Του Νίκου Βιτσιλάκη
Πριν λίγες μέρες σας είχαμε ενημερώσει με σχετικό άρθρο (δείτε εδώ) για μια κοινή απόφαση δύο υπουργείων και η οποία αφορά στο καθεστώς κυκλοφορίας των ιστορικών οχημάτων. Διαβάσαμε με κάθε λεπτομέρεια τι προβλέπεται από αυτή, όπως επίσης και τι λένε αρμόδιοι φορείς από το «αντίπαλο» στρατόπεδο, ευελπιστώντας να βρεθεί γρήγορα μια δίκαιη λύση στο όλο θέμα, που πραγματικά «καίει» χιλιάδες ιδιοκτήτες ιστορικών αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Ήρθαμε σε επαφή με τον –κατά την προσωπική μας άποψη- πλέον αρμόδιο να μας μιλήσει για το όλο γεγονός, που δεν είναι άλλος από τον αρχιτέκτονα Τάκη Μαριολόπουλο, γνωστό συλλέκτη και ιδιοκτήτη του ελληνικού μουσείου μοτοσυκλέτας Motorcycle Republik . Ας δούμε λοιπόν τι μας δήλωσε με το δικό του χαρακτηριστικό και συνάμα απολαυστικό τρόπο:
Γιατί μου αρέσει ο παλιός Ελληνικός κινηματογράφος..
Του Τάκη Μαριολόπουλου
«Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί οι παλιές ελληνικές ταινίες έχουν τόση ακροαματικότητα; Θα μιλήσω για μένα: Τηλεόραση δε βλέπω σχεδόν ποτέ. Όταν, όμως, πέσω σε παλιά ελληνική ταινία, κολλάω. Ξέρω το σενάριο απ’ έξω και όλες τις ατάκες που ακολουθούν. Τότε, γιατί κολλάω; Ακούω την όμορφη ελληνική γλώσσα μας (αυτήν που εμείς οι παλιότεροι διδαχθήκαμε στο σχολείο με το νι και με το σίγμα), αυτήν τη γλώσσα που εκφυλίστηκε. Βλέπω τα παλιά κτίρια και προσπαθώ να καταλάβω πού βρίσκονται, μιας και αυτή η Αθήνα έφυγε ανεπιστρεπτί, θύμα της «ανάπτυξης», της αντιπαροχής. Βλέπω τα παλιά οχήματα, φορτηγά, επιβατηγά, τρίκυκλες μοτοσυκλέττες, μοτοσακά, τα θαυμάζω και προσπαθώ να τα αναγνωρίσω. Όμως, πάρα πολλά απ’ αυτά έπεσαν θύματα μιας άλλης «ανάπτυξης», της απόσυρσης. Παρατηρώ τις παλιές πινακίδες που αρμόζουν σ’ αυτά τα παλιά οχήματα και τις ζηλεύω. Τι έμεινε απ’ όλα τα παραπάνω; Ελάχιστα παλιά κτίρια, λίγα αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες που οι ιδιοκτήτες τους με πάθος και πολλή αγάπη συντηρούν μέχρι σήμερα. Όμως, τελικά, ελάχιστοι οι ρομαντικοί! Και κανείς από τους κρατούντες-διοικούντες…
Πριν 16 μήνες με μια ΚΥΑ κεραυνό εν αιθρία καταργήθηκε η κυκλοφορία των παλαιών οχημάτων. Ναι, απαγορεύτηκε και αυτή η περιορισμένη, λελογισμένη κυκλοφορία τους με ιστορικές πινακίδες. Ένα σπίτι που δε συντηρείται, γκρεμίζεται. Ένα όχημα που δε συντηρείται, καταστρέφεται. Με το παλαιό καθεστώς επιτρεπόταν η κυκλοφορία για συντήρηση. Για 16 μήνες κλειδώσαμε τα οχήματά μας! Και τώρα για τη νέα ΚΥΑ: Γιατί τόση εμμονή για τα οχήματα μετά το 1970; Αντί να κάνουμε τη ζωή μας ευκολότερη και ομορφότερη, δημιουργούμε ασφυξία στα κλασσικά οχήματα τέτοια, που να σιχτιρίσουμε και να τα ξαποστείλουμε μπιρ-παρά στις Γερμανίες, Ελβετίες, Αγγλίες, Αμερικές, όπου αυτοί όντες πιο νοήμονες από εμάς «αγοράζουν» πολιτιστική κληρονομιά από εμάς. Ή, μήπως, εξαρχής ήταν αυτό το ζητούμενο; Ο νόμος γράφτηκε από άσχετους με το χώρο και οι προτάσεις μας δεν εισακούστηκαν.
Εμμονικά επέμειναν στις αρχικές τους ιδεοληψίες. Πόσο πιο όμορφες θα ήταν οι πόλεις ή τα χωριά μας αν δεν είχαμε κάνει πλούσιες τις τσιμεντοβιομηχανίες και αν συναντούσαμε που και που ένα παλιό αυτοκίνητο, μια παλιά μοτοσυκλέτα ή ένα παλιό τρακτέρ; Όμως, όλα αυτά θέλουν μεράκι για να συντηρηθούν, πέραν των προσωπικών θυσιών. Όποιος έχει ένα δημιουργικό χόμπι σκέφτεται, άρα είναι επικίνδυνος. Θεωρώντας το χόμπι αυτό πολυτέλεια (τη μουτζούρα, ναι), αντιβαίνει στο πρόγραμμα εξαθλίωσης και καταρράκωσης του ηθικού μας! Μιζέρια και πνευματική τροφή από το χαζοκούτι, κατευθυνόμενη. Και εμείς, ως χαμηλών τόνων άνθρωποι, αρκεστήκαμε στο διάλογο με κουφούς. Μήπως θα έπρεπε να κινηθούμε πιο επιθετικά όπως εκινούντο αυτοί πριν, μιας και μόνο από τέτοια καταλαβαίνουν;»
Who is who
Ο Τάκης Μαριολόπουλος είναι πρόεδρος του Ελληνικού Μουσείου Μοτοσυκλέτας Motorcycle Republik, μέλος του Δ.Σ. της Ε.Ο.ΦΙΛΠΑ (Ομοσπονδία φίλων παλαιών αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών), αντιπρόεδρος της Motorcycle Commission FIVA (παγκόσμια Ομοσπονδία παλαιών οχημάτων) και έχει διατελέσει επί 16 συναπτά χρόνια πρόεδρος της Ελληνικής λέσχης φίλων κλασσικής μοτοσυκλέτας. Σύντομα θα τον φιλοξενήσουμε στη στήλη μας προκειμένου να κάνουμε μαζί του μια πορεία στο χρόνο με αναφορές σε σημαντικές μοτοσυκλέτες και γεγονότα του παρελθόντος. Παράλληλα θα σας δείξουμε μοναδικά κομμάτια της προσωπικής του συλλογής, που τυγχάνει η μεγαλύτερη ιδιωτική στην Ελλάδα και η οποία περιλαμβάνει από Douglas 4HP του 1919 και Quadrant 600 του 1924 μέχρι ΒΜW BMW R52 του 1928 και Brough Superior SS80 του 1937. Μείνετε συντονισμένοι!