του Νεκτάριου Διατσίδη
Η τεχνολογία αφορά όλους τους αναβάτες, και ιδιαίτερα αυτούς που ενδιαφέρονται για τις κορυφαίες σπορ μοτοσυκλέτες του κόσμου. Υπάρχουν μοτοσυκλέτες με ηλεκτρονικό έλεγχο ολίσθησης του πίσω τροχού, ανύψωσης του εμπρός τροχού, και ρύθμισης ελέγχου του drift σε πολλά στάδια, αλλά και κάθε είδους λειτουργία που βοηθούν τους αναβάτες να έχουν τη μέγιστη δυνατή απόδοση. Αλλά υπάρχουν μερικά σημεία ακόμα που θα μπορούσαν να βελτιωθούν, με ένα από τα μεγαλύτερα να είναι το φρενάρισμα και η αντίδραση της μοτοσυκλέτας στο φρενάρισμα.
Στη διαδικασία δυνατού φρεναρίσματος, η εμπρός ανάρτηση έχει αρκετή συμπίεση και βύθιση, ενώ η πίσω τείνει να αποσυμπιεστεί πλήρως και να σηκώσει το ελαστικό από την επαφή του με το δρόμο και να συνεχιστεί η ανύψωσή του, χάνοντας την πολύτιμη πρόσφυση που χρειαζόμαστε. Επίσης μειώνεται ακόμη περισσότερο η δυνατότητα να φρενάρουμε δυνατά καθώς το κέντρο βάρους βρίσκεται σε υψηλότερο σημείο και αναγκάζει τον αναβάτη να μειώσει το φρενάρισμα για να αποφύγει την μεγάλη ανύψωση του πίσω τροχού (endo).
Στο MotoGP βλέπουμε λιγότερα endo τα τελευταία χρόνια από την καθυστέρηση της εκτόνωσης της πίσω ανάρτησης.
Η Yamaha μπορεί να έχει μια λύση στην τελευταία της πατέντα για ενεργή ανάρτηση που μειώνει τόσο την βύθιση εμπρός όσο και την αποσυμπίεση της πίσω ανάρτησης, αλλά και αντίστροφα την αποσυμπίεση εμπρός και βύθιση πίσω, τις δύο δυνάμεις που λειτουργούν κατά το φρενάρισμα ή την επιτάχυνση. Και οι δύο καταστάσεις με την ενεργή ανάρτηση της Yamaha και σύμφωνα με το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας είναι η ξεκάθαρη λειτουργία του περιορισμού της συμπίεσης και αποσυμπίεσης με στόχο να παραμείνει η άνεση της ανάρτησης στις ανωμαλίες του δρόμου ανεπηρέαστη:
«Για να εκτελεστεί το κατάλληλο φρενάρισμα και να μην επηρεαστεί η άνεση στην οδήγηση όταν ένας αναβάτης πατά φρένο στο απότομο φρενάρισμα σε μία μοτοσυκλέτα με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, υπάρχει μία συσκευή ελέγχου για μοτοσυκλέτα που περιλαμβάνει ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα φρένων και ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ανάρτησης».
Στην περίληψη της ευρεσιτεχνίας, γρήγορα υπάρχει η αναφορά για superbikes και sportbikes, ενώ η περίληψη συνεχίζει:
«Όταν πατηθεί η μανέτα του φρένου και ο λεβιές του πίσω φρένου, το ηλεκτρονικό σύστημα φρένων εκτελεί τον έλεγχο για την ενεργοποίηση του φρένου του μπροστινού τροχού και του φρένου του πίσω τροχού, και όταν ο έλεγχος του φρένου εκτελείται, το ηλεκτρονικό σύστημα της ανάρτησης εκτελεί τουλάχιστον μία διαφοροποίηση στην αύξηση της δύναμης απόσβεσης του μπροστινού πιρουνιού στη συμπίεση, την αύξηση της δύναμης αντίδρασης του ελατηρίου του μπροστινού πιρουνιού, την αύξηση της δύναμης απόσβεσης της πίσω ανάρτησης σε κατεύθυνση εκτόνωσης και τη μείωση της δύναμης αντίδρασης ελατηρίου της πίσω ανάρτησης».
Αυτή η λειτουργία δείχνει ότι θα μειώσει δραστικά την βύθιση κάτω από ισχυρό φρενάρισμα, αλλά θα σήμαινε επίσης ότι θα μπορούσε επίσης να μειώσει και την εκτόνωση/αποσυμπίεση της εμπρός ανάρτησης και μικρής βύθισης της πίσω κυρίως υπό έντονη επιτάχυνση. Ουσιαστικά θα αντιδρά καλύτερα από ότι μια μοτοσυκλέτα του MotoGP και μάλιστα για χρήση στο δρόμο. Οι μοτοσυκλέτες στο MotoGP δεν επιτρέπεται να έχουν ενεργητικές αναρτήσεις και με μηχανικό τρόπο ελέγχουν το ύψος της μοτοσυκλέτας, ενώ σύμφωνα με την πατέντα της Yamaha φαίνεται ότι με τον ηλεκτρονικό έλεγχο της απόσβεσης αλλά και της δύναμης των ελατηρίων, η λειτουργία πλησιάζει αυτή του MotoGPαλλά με καλύτερο τρόπο χωρίς να μειώνει πολύ το ύψος από τον δρόμο αλλά και χωρίς να χρειάζεται χειρισμό από τον αναβάτη όπως κάνουν οι αναβάτες του MotoGP.
Προφανώς θα πρέπει να περιμένουμε και να δούμε αν αυτή η τεχνολογία θα έρθει σε μία μοτοσυκλέτα δρόμου στο μέλλον και να δοθούν περισσότερα στοιχεία για τον ηλεκτρονικό έλεγχο των ελατηρίων που κάνουν τη διαφορά σε σύγκριση με τα ημι-ενεργητικά συστήματα απόσβεσης που υπάρχουν ήδη.