του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κινητήρας της μοτοσυκλέτας μας συνεργάζεται με το κιβώτιο ταχυτήτων για να μεταφέρει την κίνηση στον πίσω τροχό και στο δρόμο. Η σωστή χρήση του κινητήρα βοηθά στην εξοικονόμηση καυσίμου, στην ομαλή λειτουργία του και την αντοχή του στη φθορά, ενώ και το κιβώτιο ταχυτήτων θέλει συνδυαστικά σωστό χειρισμό.
Η βασική λειτουργία ενός κινητήρα είναι να παράγει με τη μέγιστη δυνατή απόδοση μεγάλη ισχύ αλλά και ροπή από χαμηλές σχετικά στροφές. Ο σχεδιασμός κινητήρων έχει δύο κατευθύνσεις με τη μία να αφορά πολύ οικονομικούς κινητήρες και τη δεύτερη πολύ ισχυρούς κινητήρες. Οι πολύ ισχυροί κινητήρες επιτυγχάνουν επίσης οικονομία καυσίμου καθώς πρέπει να έχουν τη μέγιστη δυνατή θερμοδυναμική απόδοση, αλλά καθώς έχουν μεγάλη ισχύ όταν οδηγηθούν οικονομικά είναι πολύ μικρό το φορτίο ανάλογα με το μεγάλο κυβισμό τους και λειτουργούν πιο κάτω από το βέλτιστο οικονομικό εύρος. Σε αυτούς τους κινητήρες η οικονομική οδήγηση έχει περισσότερο ενδιαφέρον καθώς απαιτεί πιο ομαλούς χειρισμούς και λιγότερο γκάζι.
Στις μετακινήσεις μας με τη μοτοσυκλέτα σε συνθήκες κίνησης μέσα στην πόλη, η οικονομική οδήγηση είναι δύσκολη και απαιτεί προσεκτική διατήρηση αποστάσεων για να μπορούμε να ελέγχουμε το φορτίο με τις στροφές του κινητήρα και τις αλλαγές των ταχυτήτων. Οι επιταχύνσεις πρέπει να γίνονται ομαλά καθώς έτσι αναπτύσσονται λιγότερες τριβές και δεν καταναλώνεται επιπλέον καύσιμο, ενώ μικρότερες είναι και οι απώλειες σε γρανάζια, αλυσίδα και ιδιαίτερα σε τριβές ολίσθησης στην επιφάνεια επαφής του ελαστικού στο δρόμο. Στη διαδικασία επιτάχυνσης οι αλλαγές ταχυτήτων μπορούν να γίνουν σε σχετικά υψηλές στροφές, αλλά φτάνοντας προς το σημείο όπου θα μειώσουμε την επιτάχυνση, οι επιλογές μεγαλύτερων ταχυτήτων στο κιβώτιο για να μειωθούν οι στροφές είναι μία καλή τεχνική για να εκμεταλλευτούμε την στροφορμή του κινητήρα ώστε να δώσει μία επιπλέον επιτάχυνση αλλά και να λειτουργεί πλέον ο κινητήρας σε χαμηλές στροφές.
Η χρήση του κιβωτίου ταχυτήτων είναι μία ευχάριστη διαδικασία στην οδήγηση είτε κινούμαστε στην πόλη είτε εκτός και ανεβάζοντας σωστά τις ταχύτητες για οικονομική οδήγηση διευκολύνουμε τον κινητήρα να λειτουργεί κοντά στις στροφές που αποδίδει τη μέγιστη ροπή του, είτε με πλήρες φορτίο είτε με μερικό, καθώς σε αυτό το εύρος στροφών ο κινητήρας δουλεύει πιο σωστά και με χαμηλότερη κατανάλωση. Στην επιβράδυνση είναι καλό να κατεβάζουμε αρκετές ταχύτητες, ώστε ο κινητήρας να έχει πολλές στροφές και να υπάρχει η δυνατότητα άμεσης απόκρισης σε επιτάχυνση μόλις χρειαστεί, κερδίζοντας από την στροφορμή του κινητήρα ώστε να μη χρειάζεται εκ νέου να αναπτύξει υψηλές στροφές.
Τα νέα κιβώτια με επιλογέα Quick Shifter αντιδρούν πολύ πιο γρήγορα στις αλλαγές και στο στιγμιαίο κλείσιμο του γκαζιού στα ανεβάσματα, ενώ στα κατεβάσματα ανοίγουν στιγμιαία το γκάζι συμβάλλοντας πολύ στην παραπάνω διαδικασία διατήρησης της στροφορμής του κινητήρα προς όφελος της οικονομίας αλλά και των επιδόσεων όταν κινούμαστε πιο γρήγορα και ιδιαίτερα εντός πίστας στις σπορ μοτοσυκλέτες.
Είναι λοιπόν μικρές λεπτομέρειες στις δυνάμεις που αναπτύσσονται στον κινητήρα, στο σύστημα μετάδοσης και στα ελαστικά που συμβάλουν στην οικονομία, ενώ φυσικά το πιο εύκολα κατανοητό είναι ότι η αυξημένη αεροδυναμική αντίσταση στα πολλά χιλιόμετρα αυξάνει την κατανάλωση και χρειάζεται πάντα χαμηλή ταχύτητα για οικονομία. Επίσης η σωστή θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα ο οποίος πρέπει πάντα να έχει ζεσταθεί πριν χρειαστεί να επιταχύνει την μοτοσυκλέτα και να ανεβάσει στροφές, είναι σημαντικός παράγοντας για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης