του Νεκτάριου Διατσίδη
Η KTM έχει αναθεωρήσει τα όρια μεταξύ σπορ και άνετης οδήγησης, εκμεταλλευόμενη όλα τα πλεονεκτήματα ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, αλλά διατηρώντας την εστίασή της στο READY TO RACE χαρακτηριστικό στυλ οδήγησης, επικεντρωμένο αποκλειστικά στον αναβάτη.
Η KTM έχει αναπτύξει τη γκάμα αυτοματοποιημένων κιβωτίων ταχυτήτων με τις πιο καινοτόμες εξελίξεις στο σύστημα μετάδοσης κίνησης. Με την ονομασία AMT – ή Automated Manual Transmission – η KTM φέρνει μια επιλογή κιβωτίου ταχυτήτων που διατηρεί τα σπορ διαπιστευτήριά της, ενώ επιτυγχάνει εκλεπτυσμένη χρηστικότητα σε όλα τα σενάρια οδήγησης – όπως φαίνεται με τον Johnny Aubert που οδηγεί μια πρωτότυπη έκδοση μοτοσυκλέτας στον τρομερό Αγώνα Iron Road Prologue στο Red Bull Erzbergrodeo.
Το AMT επιτρέπει στον αναβάτη να επιλέξει μεταξύ της χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων σε M Mode – χωρίς συμπλέκτη – ή ενός πλήρως αυτοματοποιημένου κιβωτίου ταχυτήτων σε A Mode. Μόλις μπει η 1η ταχύτητα, ξεκινά η κίνηση προς τα εμπρός μόλις αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα, οπότε ο συμπλέκτης εμπλέκεται φυγοκεντρικά και θέτει τη μοτοσυκλέτα σε κίνηση. Αυτό διευκολύνει πολύ την εκκίνηση σε μια πλαγιά, το τράβηγμα, το σταμάτημα και τους ελιγμούς με αργή ταχύτητα, ιδιαίτερα σε μια μεγαλύτερη μοτοσυκλέτα. Επιπλέον, είναι αδύνατο να σταματήσει ο κινητήρας, κάτι που από μόνο του είναι ένα τεράστιο όφελος. Η διατήρηση του βάρους επίσης είναι μειωμένη καθώς ο συμπλέκτης είναι φυγοκεντρικός και ενεργοποιείται με σύστημα μηχανικό που δεν απαιτεί δεύτερο ηλεκτρομηχανικό σύστημα ενεργοποίησης.
Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές ρυθμίσεις του κιβωτίου ταχυτήτων μοτοσυκλετών, το AMT διαθέτει μια σειρά ταχυτήτων P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6, με το P να δηλώνει PARK για να αποτρέψει τυχόν ανεπιθύμητη κύλιση χάρη σε ένα σύστημα ασφάλισης μέσα στο κιβώτιο ταχυτήτων. Και οι δύο θέσεις PARK και NEUTRAL μπορούν να επιλεγούν μόνο χρησιμοποιώντας το μοχλό αλλαγής ταχυτήτων στον διακόπτη του τιμονιού, ανεξάρτητα από το αν ο κινητήρας λειτουργεί ή όχι, με το μπροστινό ή το πίσω φρένο να χρειάζεται να πατηθεί για να μπει η 1η ταχύτητα.
Όσον αφορά την ταχύτητα αλλαγής ταχυτήτων, το κιβώτιο ταχυτήτων ελέγχεται ηλεκτρονικά μέσω της ECU και της μονάδας ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων. Οι αλλαγές πραγματοποιούνται από ένα ηλεκτρομηχανικό σύστημα αλλαγής ταχυτήτων, το οποίο περιστρέφει το τύμπανο(μύλο) αλλαγής ταχυτήτων. Αυτό σημαίνει ότι η αλλαγή ταχυτήτων διαρκεί 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου, κάτι που είναι συγκρίσιμο με ένα παραδοσιακό κιβώτιο ταχυτήτων που χρησιμοποιεί Quickshifter+. Ο συμπλέκτης κατά τo ανέβασμα της κάθε ταχύτητας παραμένει σε σύμπλεξη και η ροπή που μεταφέρεται διακόπτεται από την ECU στη λειτουργία του κινητήρα, ενώ στα κατεβάσματα υπάρχει αντίστοιχα αυτόματη αύξηση των στροφών του κινητήρα.
Ωστόσο, ενώ τα πλεονεκτήματα ενός αυτοματοποιημένου κιβωτίου ταχυτήτων είναι καλά τεκμηριωμένα, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του AMT έγκειται στη χειροκίνητη λειτουργία του ή καλύτερα στην ημιαυτόματη.
Στη λειτουργία αλλαγής ταχυτήτων M, ο αναβάτης μπορεί να αλλάζει σκόπιμα ταχύτητες χρησιμοποιώντας τον παραδοσιακό μοχλό ταχυτήτων στην αριστερή πλευρά του κινητήρα ή με την αλλαγή ταχυτήτων στον αριστερό διακόπτη στο τιμόνι. Αυτό επιτρέπει στους αναβάτες να διατηρήσουν την “READY TO RACE”, σπορ αίσθηση οδήγησης χωρίς κανέναν συμβιβασμό στην ταχύτητα ή την ευκινησία. Αυτό έγινε με την προσεκτική μηχανική σχεδίαση του κιβωτίου ταχυτήτων AMT για να διατηρήσει τις παραδοσιακές αναλογίες του κιβωτίου ταχυτήτων, παράλληλα με τη διατήρηση του βάρους στο ίδιο επίπεδο.
Το σύστημα AMT επιτρέπει επίσης στους αναβάτες μια ευρεία γκάμα διαμορφώσεων ρύθμισης, με τις λειτουργίες “SHIFTING” που λειτουργούν σε συνδυασμό με τις λειτουργίες “RIDE”, ώστε να επιτρέπουν ατομικές προτιμήσεις, ανεξάρτητα από την εφαρμογή.
Σίγουρα αυτή η νέα τεχνολογία με τη δυνατότητα αλλαγής ταχυτήτων από το τιμόνι ή από τον λεβιέ ταχυτήτων, να βοηθά σε πολλές συνθήκες αφήνοντας στον αναβάτη τον πλήρη έλεγχο και αυτό είναι το ζητούμενο. Αν και ο συμπλέκτης δεν ελέγχεται με τη χρήση της μανέτας, η φυγοκεντρική λειτουργία είναι πολλές φορές πιο εύκολη ιδιαίτερα για αναβάτες με λιγότερη εξοικείωση στη χρήση του και στον συντονισμό των στροφών του κινητήρα και του αφήματος της μανέτας. Ίσως αυτός ο αυτοματισμός να μην είναι σε κάποιους αναβάτες τόσο αρεστός, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι δύσκολο να πετύχουμε τον ίδιο χειρισμό στην εκκίνηση της μοτοσυκλέτας μόνο με το γκάζι.
Το ολοκαίνουργιο AMT θα είναι αρχικά διαθέσιμο σε επιλεγμένα επερχόμενα μοντέλα KTM, με περισσότερες επιλογές να προστίθενται στη γκάμα τα επόμενα χρόνια.