Επιμέλεια: Θάνος Κυλάφης

 

Οι υψηλοί αριθμοί ατυχημάτων μοτοσυκλετών που καταλήγουν σε θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς δείχνουν ότι υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει για την οδική ασφάλεια.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι διεθνείς οργανώσεις μοτοσικλετιστών FIM και FEMA έγραψαν μια ανοιχτή επιστολή, στην οποία καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τις εθνικές κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια και τις οδικές αρχές να αναλάβουν δράση.

Τα πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία οδικής ασφάλειας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φαίνονται καλά για τους μοτοσυκλετιστές. Αν και ο αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων μειώθηκε με την πάροδο των ετών κατά 12% (έναντι αυξανόμενου αριθμού μοτοσυκλετιστών), το 2020 3042 μοτοσικλετιστές και 495 αναβάτες μοτοποδηλάτων έχασαν τη ζωή τους ως αποτέλεσμα τροχαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις χώρες της ΕΖΕΣ (Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών). Και υπενθυμίζουμε ότι το 2020 ήταν έτος μειωμένης κυκλοφορίας λόγω των καραντινών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Αυτό σημαίνει ότι 3.537 άνθρωποι δεν πήγαν ποτέ σπίτι τους και λείπουν από τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Σημαίνει επίσης υψηλό κόστος για την κοινωνία. Σύμφωνα με το SWOV, το κόστος είναι περίπου 6,5 εκατομμύρια ευρώ ανά θάνατο από τροχαίο και 0,7 εκατομμύρια ευρώ ανά σοβαρό τροχαίο τραυματισμό. 
Μόνο για τα θανατηφόρα, αυτό σημαίνει σχεδόν ένα κόστος 23 δισεκατομμυρίων ευρώ για την κοινωνία (πέρα από το κόστος σε ανθρώπινες ζωές που είναι πραγματικά μη μετρήσιμο και πολύ πιο σημαντικό). Επομένως, τα χρήματα και η προσπάθεια που δαπανώνται για την οδική ασφάλεια δεν είναι κόστος αλλά επενδύσεις σε ζωές, ποιότητα ζωής και μείωση του κόστους για την κοινωνία. Το τελευταίο επιχείρημα είναι αυστηρά για όσους μετρούν την κοινωνία και τις ανθρώπινες ζωές με όρους κέρδους/ζημιών. Για κάποιους από εμάς, το να μην πεθαίνουν οι άνθρωποι στους δρόμους είναι αρκετό επιχείρημα για τα εκατομμύρια που χρειάζονται για να βελτιωθούν οι δρόμοι.

Οι οργανώσεις μοτοσυκλετιστών FIM και FEMA καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τις εθνικές κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια και τις οδικές αρχές στην Ευρώπη:

 

  • να συμπεριλάβουν τους μοτοσυκλετιστές στις πολιτικές τους για την κινητικότητα και την οδική ασφάλεια,
  • να χτίσουν ασφαλέστερους
  • να βελτιώσουν την εκπαίδευση και της κατάρτιση (τόσο πριν όσο και μετά την εξέταση διπλώματος) των μοτοσυκλετιστών
  • να μην διδάσκονται μόνο οι απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις οδήγησης αλλά και η νοητική στάση που απαιτείται για αυτήν
  • επίγνωση της έκθεσης σε κίνδυνο,
  • να τεθούν πρότυπα για τεχνικές βελτιώσεις στις μοτοσυκλέτες και την ορατότητα των μοτοσυκλετιστών χρησιμοποιώντας επιπλέον φώτα οδήγησης και τέλος
  • τη διευκόλυνση αποτελεσματικών διαφημιστικών εκστρατειών για τη χρήση κράνους, τη χρήση προστατευτικού ρουχισμού και την επικίνδυνη συμπεριφορά και προς τους οδηγούς ώστε να προσέχουν περισσότερο τους μοτοσυκλετιστές.

 

  •  

Κάντε κλικ εδώ για την πλήρη ανοιχτή επιστολή (αρχείο pdf). Η επιστολή υπογράφηκε από τον Jesper Christensen, Διευθυντή της Επιτροπής Κινητικότητας στο FIM και από τον Dolf Willigers, Γενικό Γραμματέα της FEMA.