Η Ducati, 30 χρόνια μετά τον θρυλικό Supermono 550, παρουσίασε ένα νέο μονοκύλινδρο κινητήρα για μοτοσυκλέτες δρόμου, τον Ducati Superquadro Mono, ο οποίος με κυβισμό 659 cc, Desmo και απόδοση 77,5 – 85 ίππων αποτελεί το νέο σημείο αναφοράς στην κατηγορία.
Ο νέος μονοκύλινδρος βασίζεται στον κινητήρα της Panigale 1299, τον Superquadro 1285 cc, που αντιπροσωπεύει τη μέγιστη εξέλιξη του δικύλινδρου, παραγωγής για χρήση στο δρόμο (street-legal) κινητήρα της Ducati.
O Ducati Superquadro Mono χρησιμοποιεί το ίδιο έμβολο, διαμέτρου 116 χιλ, του κινητήρα της Panigale, καθώς και τον ίδιο θάλαμο καύσης, τις βαλβίδες εισαγωγής τιτανίου διαμέτρου 46,8 χιλ., τις βαλβίδες εξαγωγής από χάλυβα 38,2 χιλ. και το δεσμοδρομικό σύστημα του μεγάλου δικύλινδρου.
Το όνομα Superquadro, προέρχεται από την οριακή αναλογία μεταξύ της διαμέτρου του εμβόλου και της διαδρομής του, αναλογία που επιτρέπει επίτευξη ταχυτήτων περιστροφής που βρίσκουμε μόνο σε αγωνιστικούς κινητήρες.
Στον Ducati Superquadro Mono αυτή η αναλογία είναι ίση με 1,86 και αποτελεί ρεκόρ στην κατηγορία χάρη σε μια διαδρομή μόλις 62,4 χιλ.
Η διάμετρος ρεκόρ των 116 χιλ. επιτρέπει την υιοθέτηση βαλβίδων μεγάλης διαμέτρου προς όφελος της απόδοσης, κάτι που είναι εφικτό χάρη στο δεσμοδρομικό σύστημα Desmodromic.
Αυτό το σύστημα, το οποίο η Ducati χρησιμοποιεί και στις μοτοσυκλέτες MotoGP, επιτρέπει την υπέρβαση των ορίων που επιβάλλονται από τα ελατήρια βαλβίδων, επιτρέποντας ακραίες τιμές ανύψωσης βαλβίδων.
Χάρη σε αυτές τις λύσεις, ο Superquadro Mono αποδίδει μέγιστη ισχύ 77,5 ίππων στις 9.750 σ.α.λ. και μπορεί να φτάσει τις 10.250 σ.α.λ, τιμές απίστευτες για ένα μονοκύλινδρο κινητήρα παραγωγής, η ροπή φτάνει τα 6,4 kgm στις 8.000 σ.α.λ.
Σε αγωνιστική διαμόρφωση με εξάτμιση Termignoni, ο νέος μονοκύλινδρος της Ducati μπορεί να φτάσει την απίστευτη μέγιστη τιμή tων 85 ίππων στις 9.500 σ.α.λ..
Για να επιτευχθούν οι παραπάνω επιδόσεις με χαμηλό βάρος έχει γίνει εφαρμογή εξελιγμένων τεχνικών λύσεων και χρήση “εξωτικών” υλικών.
Το έμβολο διαμέτρου 116 χιλ. είναι απόλυτο ρεκόρ για μονοκύλινδρο κινητήρα παραγωγής και χαρακτηρίζεται από μια διάταξη “box in box” όπως τα έμβολα της Panigale V4 R που συνδυάζει ακαμψία και αντίσταση με στόχο τον περιορισμό των τριβών.
Για τον ίδιο λόγο, ο πίρος του εμβόλου και βραχίονες του δεσμοδρομικού έχουν επίσης επίστρωση Diamond Like Carbon (DLC).
Η κίνηση των εκκεντροφόρων γίνετε από ένα μικτό σύστημα γραναζιών και αλυσίδας.
Την τροφοδοσία καυσίμου έχει αναλάβει ένα οβάλ σώμα ψεκασμού με πεταλούδα διαμέτρου 62 χιλ., ενώ τα μπεκ ψεκασμού ελέγχει το σύστημα ride-by-wire, το οποίο προσφέρει τρία διαφορετικά Power Modes (High, Medium, Low), για προσαρμογή της παροχής ισχύος του κινητήρα σε διαφορετικές καταστάσεις οδήγησης.
Τα κάρτερ του κινητήρα έχουν χιτώνιο νερού γύρω από το σώμα του κυλίνδρου, κατασκευασμένο όπως και στη 1299 Superleggera από αλουμίνιο για μικρότερο βάρος και καλύτερη ψύξη.
Αυτή η λύση επιτρέπει επίσης τη στερέωση της κεφαλής απευθείας στα κάρτερ κάτι που κάνει τον κινητήρα πολύ πιο συμπαγή και με μεγάλη δομική ακαμψία.
Το καπάκι του συμπλέκτη, το καπάκι της γεννήτριας και τα καπάκια της κυλιδροκεφαλής είναι από κράμα μαγνησίου, πάλι για μείωση του βάρους με παράλληλη εγγύηση υψηλής μηχανικής αντοχής.
Για την απόσβεση των κραδασμών φροντίζουν δύο (ένας εμπρός και ένας πίσω) αντίθετα περιστρεφόμενοι, με γρανάζια, αντικραδασμικοί άξονες που επίσης κινούν τις αντλίες νερού και λαδιού.
Χάρη σε αυτή τη λύση, ο κινητήρας μπορεί να λειτουργεί σε πολύ υψηλές στροφές, ενώ την ίδια στιγμή διατηρεί εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο κραδασμών συγκρίσιμο με ενός V-twin 90°.
Ο Ducati Superquadro Mono έχει δύο αντλίες για την λίπανση, μία παροχής που εξασφαλίζει αποτελεσματική λίπανση του κινητήρα και μία ανάκτησης στο στροφαλοθάλαμο η οποία συγκεντρώνει το λάδι για να μειώσει τις απώλειες τριβής από την κρούση του λιπαντικού με τα κινούμενα μέρη.
Η μετάδοση βασίζεται σε ένα εξατάχυτο κιβώτιο με αγωνιστικές σχέσεις που προέρχονται από την εμπειρία που αποκτήθηκε στην Panigale V4.
Η πρώτη ταχύτητα είναι στην πραγματικότητα αρκετά μακριά για να επιτρέπει τη χρήση της σε αργές στροφές, εκμεταλλευόμενη τη μέγιστη διαθέσιμη ισχύ.
Ο συμπλέκτης είναι υγρός (μέσα στο λάδι), έχει υδραυλικό έλεγχο για μειωμένη δύναμη στη μανέτα και είναι μονόδρομος.
Το κιβώτιο ταχυτήτων μπορεί να εξοπλιστεί με Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down με μαγνητικό αισθητήρα για βελτίωση της ακρίβειας και της αξιοπιστίας.
Ο Superquadro Mono θα εξοπλίσει τη μοτοσυκλέτα που θα πρωταγωνιστήσει στο πέμπτο επεισόδιο της Ducati World Première 2024 “Live. Play. Ride”, την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου στις 4.00 μ.μ. CET στο Ducati.com και στο κανάλι Ducati’s YouTube channel.
Κύρια τεχνικά στοιχεία του Ducati Superquadro Mono
- Μονοκύλινδρος κινητήρας 659 κ.εκ. σε κάθετη διάταξη (Διάμετρος x διαδρομή 116 x 62,4 χιλ.)
- Λόγος συμπίεσης 13,1:1
- Μέγιστη ισχύς 57 kW (77,5 hp) στις 9.750 σ.α.λ. – 85 hp στις 9.500 σ.α.λ.
- Μέγιστη ροπή 63 Nm (6,4 Kgm) στις 8.050 σ.α.λ. – 6,8 Kgm με αγωνιστική εξάτμιση Termignoni
- Προδιαγραφές Euro 5+
- Δεσμοδρομικός έλεγχος βαλβίδων διπλός επικεφαλής εκκεντροφόρος με μικτή κίνηση (αλυσίδα και γρανάζια)
- 4 βαλβίδες στον κύλινδρο – εισαγωγής τιτανίου 46,8 χιλ. και εξαγωγής 38,2 χιλ..
- Διπλός αντικραδασμικός άξονας
- Υγρός πολύδισκος συμπλέκτης περιορισμένης ολίσθησης με υποβοήθηση
- Υγρό κάρτερ με στεγανό στορφαλοθάλαμο και δυο αντλίες (λίπανσης και ανάκτησης)
- Τροφοδοσία καυσίμου μέσω οβάλ σώματος ψεκασμού με πεταλούδα ισοδύναμης διαμέτρου 62 χιλ.
- Κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων με προαιρετικό εξοπλισμό το Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down
- Αλλαγή λαδιών κάθε 15.000 χλμ.
- Έλεγχος και ενδεχόμενη ρύθμιση του διακένου βαλβίδας στα 30.000 χλμ.