του Δημήτρη Διατσίδη
Από τη στιγμή που εμφανίστηκε το ΜΡ3, πριν από 17 χρόνια, η Piaggio έκανε μια πρωτοποριακή κίνηση όσον αφορά την ασφάλεια των δίτροχων, αφού το τρίτροχο όχημά της, κυριολεκτικά διπλασίασε το κράτημα του μπροστινού μέρους των μοτοσυκλετών! Παρά το ότι για λόγους οδήγησής του με δίπλωμα αυτοκινήτου, κατάφερε (βάζοντας και ένα ποδόφρενο στην ποδιά του σκούτερ), να πάρει τη σχετική άδεια, αλλά όταν το οδηγείς έχεις την αίσθηση της μοτοσυκλέτας και σχεδόν ξεχνάς ότι μπροστά έχεις δύο τροχούς και ένα αυξημένο πλάτος στο κάτω μέρος, χωρίς να είναι πιο πλατύ το τιμόνι από αυτό μιας μεγάλης μοτοσυκλέτας on-off. Έτσι εξακολουθεί να έχει τα πλεονεκτήματα της διήθησης ανάμεσα στα αυτοκίνητα χωρίς πρόβλημα και συγχρόνως να είναι ιδιαίτερα ασφαλές και να στρίβει άνετα με μεγάλες κλίσεις ή σε γλιστερά οδοστρώματα, με μεγάλη ασφάλεια.
“Είναι δύσκολο και πρέπει να κάνεις μεγάλο λάθος για να πέσεις με αυτό”, λέω χαρακτηριστικά στους φίλους που με ρωτούν. Οι δύο ρόδες μπροστά προσφέρουν και την ισορροπία που χρειάζεται για να σταθεί όρθιο, χωρίς τη χρήση σταντ. Όταν μάλιστα μειώνεις σημαντικά την ταχύτητά σου, ανάβει η σχετική ένδειξη ότι μπορείς να κλειδώσεις το μπροστινό σύστημα και το αρθρωτό παραλληλόγραμμο της μπροστινής ανάρτησης να μείνει σταθερό και να σταματήσεις χωρίς καν να κατεβάσεις τα πόδια σου από την ποδιά του! Δεν το συνιστώ και καλύτερα είναι να κατεβάσεις τα πόδια σου όταν σταματήσεις, να έχεις το σκούτερ στην όρθια θέση και μετά να κλειδώσεις την ανάρτηση.
Μετά μόλις το φανάρι γίνει πράσινο απλά ανοίγοντας το γκάζι το σύστημα ξεκλειδώνει και έχεις πάλι τη δίτροχη αίσθηση ενός κανονικού mega-scooter.
To συγκεκριμένο MP3 530 hpe Exclusive που δοκιμάσαμε είναι το πιο προηγμένο τρίτροχο που κατασκευάστηκε ποτέ από την Piaggio, με κινητήρα 530cc hpe Euro 5, cruise control, λειτουργία όπισθεν (ναι, έχει ηλεκτρική όπισθεν) και με κάμερα οπισθοπορείας και τεχνολογία Blind Spot Information System που ανιχνεύει οχήματα κρυμμένα στα τυφλά σημεία των καθρεπτών.
Η αισθητική του ανανεώθηκε αντλώντας έμπνευση από τις τελευταίες τάσεις στον σχεδιασμό αυτοκινήτων, με έντονες γραμμές που αναδεικνύονται από το σύστημα φωτισμού full LED. Το μπροστινό μέρος είναι πλέον πιο φαρδύ και πιο προστατευτικό, όπως και η σέλα, που είναι πιο ευρύχωρη για τον οδηγό και το συνεπιβάτη. Η θέση οδήγησης είναι λίγο πιο ξεκούραστη και πιο αποτελεσματική στον έλεγχο του οχήματος.
Στον τομέα του μοτέρ, ο 530cc hpe Euro 5 είναι ένας πλήρως επανασχεδιασμένος κινητήρας για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης, τη μείωση των κραδασμών και την ακόμα πιο αποτελεσματική διαχείριση της κατανάλωσης καυσίμου. Αποδίδει πάνω από 44 ίππους, καθιστώντας αυτό το MP3, το πιο ισχυρό σκούτερ στην κατηγορία των τριών τροχών.
Η Piaggio επίσης συγκέντρωσε τις πιο πρόσφατες καινοτομίες για να δημιουργήσει την απόλυτη εμπειρία οδήγησης: keyless σύστημα για γρήγορη και εύκολη εκκίνηση, χώρο αποθήκευσης στο ταμπλό με θύρα USB, μεγάλο αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα με βοηθητικό φωτισμό και έγχρωμη οθόνη TFT 7″, η μεγαλύτερη στην αγορά των τρίτροχων, όπου απεικονίζονται οι κλήσεις, η μουσική και η λειτουργία πλοήγησης GPS. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται εκτός των cruise control, της όπισθεν, του συστήματος BLIS (Blind Spot Information System), που προαναφέραμε και το σύστημα LCDAS (Lane Change Decision Aid System), που ειδοποιεί για τα οχήματα που πλησιάζουν με μεγάλη ταχύτητα και που θα μπορούσαν να αποτελούν κίνδυνο σε περίπτωση αλλαγής λωρίδας.
Όλα αυτά καλοδεχούμενα και ευχάριστα γκατζετάκια που κάνουν τη ζωή πιο εύκολη, όμως υπάρχει και ένα αρνητικό σημείο σε όλα αυτά. Το βάρος, που εκτοξεύεται στα 280 κιλά! Το μεγάλο αυτό βάρος απαιτεί πιο σκληρές αναρτήσεις και έτσι χάνεται μέρος της άνεσης, ειδικά όταν κινείσαι σε δρόμο με σαμαράκια. Το βάρος αυτό κάνει το φρενάρισμα να μην έχει την καλή αίσθηση και την αποτελεσματικότητα σε μέτρα επιβράδυνσης. Τέλος το βάρος αυτό κάνει τους 44 ίππους να δείχνουν λίγοι και μαζί την πραγματική κατανάλωση να ανεβαίνει σε σχέση με τα 4 λίτρα / 100 χλμ., που είναι η τυποποιημένη μέτρηση με μικρή και σταθερή ταχύτητα.
Παρόλα αυτά τολμήσαμε και το βάλαμε μέσα σε πίστα, με πολύ κλειστές στροφές, για να διαπιστώσουμε ότι και σε οριακές κλίσεις μπορεί να τα καταφέρει θαυμάσια, ως προς την οδηγική του συμπεριφορά.
Ασφαλές λοιπόν, ναι, με διαφορά …αλλά με τους συμβιβασμούς που πρέπει να κάνεις λόγω του βάρους. Τέλος την τιμή των 13,490€, με όλον αυτόν τον εξοπλισμό που έχει μπορούμε να τη θεωρήσουμε καλή, για ένα mega-scooter.
MP3 530 HPE – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
Μονοκύλινδρος 4-χρονος |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ |
530 cc |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ Χ ΔΙΑΔΡΟΜΗ |
97.5 mm x 71 mm |
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ |
32.5 kW (44.1 hp) @ 7.250 σαλ |
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ |
50.0 Nm @ 5,250 rpm |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΧΡΟΝΙΣΜΟΥ |
Μονός εκκεντροφόρος επικεφαλής (SOHC), 4 βαλβίδες |
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ |
Ηλεκτρονικός ψεκασμός |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΨΥΞΗΣ |
Με υγρό |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ |
Αρθρωτό παραλληλόγραμμο |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ |
Ελικοειδή ελατήρια και αμορτισέρ |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΕΔΗΣΗΣ |
ABS – CBS & ASR |
ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ |
Δύο δισκόφρενα Ø 258 mm |
ΦΡΕΝΑ ΠΙΣΩ |
Δισκόφρενο Ø 240 mm |
ΤΡΟΧΟΙ |
Εμπρός 110/70-13” (x2) , Πίσω 140/70-14’’ |
ΜΗΚΟΣ/ΠΛΑΤΟΣ/ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ |
2.160 mm / 815 mm / 1.550 mm |
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ |
13.7 λίτρα |
ΔΗΛΩΘΕΙΣΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ |
4.0 l/100 km |
ΔΗΛΩΘΕΙΣΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ CO2 |
93 g/km |
ΒΑΡΟΣ ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ |
280 kg |
ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΥΠΟΥ |
Euro 5 |