του Νεκτάριου Διατσίδη
Φτάσαμε επιτέλους σε οριακό σημείο για τις μπαταρίες που μπορούν να ανταλλάξουν οι χρήστες σκούτερ μεταξύ τους και η Gachaco ετοιμάζεται να διευκολύνει τους ιδιώτες να αλλάζουν τη μπαταρία μόνοι τους.
Η Gachaco είναι η υπηρεσία αντικατάστασης μπαταριών που δημιουργήθηκε στην Ιαπωνία από την Honda, την Kawasaki, την Suzuki, την Yamaha και την Ιαπωνική εταιρεία ενέργειας Eneos. Πίσω στο 2022, οι πέντε εταιρείες ενώθηκαν για να εργαστούν σε ένα ενιαίο έργο που θα μπορούσε ενδεχομένως να τους ωφελήσει, καθώς και όσους ενδιαφέρονται για το μέλλον της ηλεκτροκίνητης προσωπικής μεταφοράς στην Ιαπωνία.
Ενώ η εταιρεία ήταν απασχολημένη τους μήνες που πέρασαν, τα κύρια καθήκοντά της μέχρι στιγμής ήταν οι δοκιμές των μπαταριών και η δημιουργία ενός συστήματος ανταλλαγής μπαταριών που απευθύνεται σε επιχειρηματικούς πελάτες και όχι σε μεμονωμένους αναβάτες. Στις 25 Δεκεμβρίου του 2023, η Gachaco ανακοίνωσε επίσημα σχέδια για να αρχίσει να προσφέρει μια υπηρεσία κοινής χρήσης μπαταρίας για μεμονωμένους πελάτες στο Τόκιο. Οι ενδιαφερόμενοι αναβάτες δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ μέχρι να εφαρμοστεί το σχέδιο. Έχει οριστεί να ξεκινήσει στις 9 Ιανουαρίου του 2024, που απέχει λιγότερο από δύο εβδομάδες.
Προς το παρόν, οι μπαταρίες Gachaco με δυνατότητα ανταλλαγής χρησιμοποιούνται μόνο σε ορισμένα ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα της Honda. Αυτά είναι τα Benly e, Gyro e, Gyro Canopy e, και το EM1 e. Από αυτά τα διαθέσιμα οχήματα, μόνο το EM1 e είναι διαθέσιμο για μεμονωμένους πελάτες. Τα άλλα τρία είναι αυστηρά επαγγελματικά οχήματα, που χρησιμοποιούνται ως οχήματα στόλου από αναβάτες παράδοσης.
Ωστόσο, ένας από τους λόγους που η Gachaco κάνει μια προσπάθεια συνεργασίας μεταξύ των «Big Four» της Ιαπωνίας και της Eneos, είναι ότι οι μπαταρίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλά μοντέλα πολλών κατασκευαστών. Αν και το σκούτερ EM1 e, είναι το μόνο που υπάρχει διαθέσιμο αυτή τη στιγμή, οι πιθανότητες είναι εξαιρετικά λίγες να μείνει έτσι για πολύ. Η απομάκρυνση των μπαταριών από την εξίσωση της αγοράς, θα μπορούσε δυνητικά να άρει τα εμπόδια στην υιοθέτηση ηλεκτρικών μοτοσυκλετών από τους αναβάτες.
Η ανακοίνωση της Gachaco περιλαμβάνει λεπτομέρειες τόσο για τη νέα τιμή αγοράς του Honda EM1 e scooter στην Ιαπωνία, όσο και για τις διαθέσιμες υπηρεσίες συνδρομής μπαταρίας και pay-as-you-go (πλήρωσε όταν φεύγεις) για ιδιώτες.
Μετατρέποντας την αγορά της μπαταρίας σε υπηρεσία και αφαιρώντας την από τη συνολική τιμή αγοράς του EM1 e, η τιμή της πέφτει σε μόλις 97,200 γιεν, συμπεριλαμβανομένου του φόρου και των τοπικών κρατικών επιδοτήσεων του Τόκιο. Με τις τρέχουσες τιμές μετατροπής από τις 28 Δεκεμβρίου 2023, αυτό είναι ποσό που αντιστοιχεί σε 622 €.
Όσον αφορά τη συνδρομητική υπηρεσία μπαταριών της Gachaco, θα είναι διαθέσιμη σε διαφορετικά επίπεδα για να ταιριάζει σε διαφορετικά μοτίβα χρήσης των πελατών. Υπάρχει ένα οικονομικό πρόγραμμα συνδρομής που θα κοστίζει 1,078 γιεν (περίπου 7.3 €) το μήνα, συμπεριλαμβανομένου του φόρου. Υπάρχει επίσης ένα βασικό πρόγραμμα συνδρομής που θα κοστίζει 2,805 γιεν το μήνα συμπεριλαμβανομένου του φόρου (περίπου 18 € το μήνα). Οι επιλογές pay-as-you-go και pay-per-use είναι επίσης διαθέσιμες σε κάτι λιγότερο από 200 γιεν ανά κιλοβατώρα (ή λίγο κάτω από 1.36 €/kWh). Η διάθεση τυποποιημένων μπαταριών με δυνατότητα ανταλλαγής θα μπορούσε να λύσει πολλά προβλήματα ταυτόχρονα.
Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα έχουν κάποια εμπειρία με τις μπαταρίες, ακόμα κι αν είναι μόνο αυτές στο τηλεχειριστήριο, το τηλέφωνο ή το φορητό υπολογιστή. Αν και δεν είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα, οι γνωστές εμπειρίες περιλαμβάνουν ξαφνική εξάντληση ρεύματος, αναμονή για επαναφόρτιση και ίσως επίσης πολλοί αντιμετωπίζουν το πρόβλημα που έχουν οι παλιές μπαταρίες και δεν κρατούν πια πλήρη φόρτιση.
Το να σκεφτούμε αυτά τα ζητήματα σε μεγαλύτερη, φαινομενικά πιο σοβαρή κλίμακα όπου απαιτείται να βασιστούμε για την καθημερινή μεταφορά μας, αυτό μπορεί να είναι ανησυχητικό. Επιπλέον, εάν ζούμε σε ένα διαμέρισμα και δεν έχουμε ένα καλό μέρος για να συνδέσουμε ένα ηλεκτρικό όχημα κατά τη διάρκεια της νύχτας, αυτό είναι ένα πρόσθετο εμπόδιο στην εξίσωση.
Οι σταθμοί μπαταρίας με δυνατότητα ανταλλαγής με συνδρομητικές υπηρεσίες, όπου δεν μας ανήκει η μπαταρία και απλώς την αλλάζουμε κάθε φορά που χρειαζόμαστε περισσότερη ισχύ και αυτονομία, μπορούν να κάνουν τη ζωή ευκολότερη με πολλούς τρόπους. Εάν δεν είμαστε κάτοχοι της μπαταρίας, τότε δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για το τι να κάνουμε όταν σταματήσει να φορτίζει. Εφόσον υπάρχουν διαθέσιμοι σταθμοί ανταλλαγής στην περιοχή μας, μια μεγάλη ανησυχία έχει αφαιρεθεί εντελώς από εμάς.
Μερικοί άνθρωποι μπορεί να είναι αντίθετοι με την ιδέα της ανταλλαγής μπαταρίας ως υπηρεσία. Αλλά έχοντας ήδη πληρώσει πολλά για βενζίνη ή πετρέλαιο όλο αυτό το διάστημα, σίγουρα είναι ενδιαφέρον να μειώσουμε αυτό το κόστος. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν μια εταιρεία όπως η Gachaco διαθέτει μόνο υγιείς μπαταρίες στους πελάτες και θα ανακυκλώνει επίσης υπεύθυνα τις μπαταρίες που έχουν χάσει την αποδοτικότητά τους. Άραγε μπορούμε να περιμένουμε να δούμε την Gachaco να επεκτείνεται εκτός Ιαπωνίας;
Από τα τέλη Δεκεμβρίου του 2023, η Gachaco δεν έχει κάνει επίσημα κάποιες δηλώσεις για διεθνή επέκταση. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η Honda έχει ήδη παρουσιάσει το EM1 e, το οποίο χρησιμοποιεί τα ίδια ανταλλάξιμα Honda Mobile Power Packs που χρησιμοποιεί η Gachaco, σε πολλές αγορές εκτός Ιαπωνίας. Tο EM1 e έχει ήδη κυκλοφορήσει στην Ευρώπη και την Ινδονησία, με σχέδια για περισσότερες αγορές στο μέλλον.
Η επέκταση της Gachaco ή μιας παρόμοιας υπηρεσίας ανταλλαγής μπαταριών για να συμπληρώσει την παγκόσμια επέκταση του EM1 e φαίνεται σαν ένα ασφαλές στοίχημα. Μπορεί να μην συμβαίνει παντού, αλλά θα είναι μια εκπληκτική εξέλιξη όταν συμβεί.
Εταιρείες σκούτερ με δυνατότητα ανταλλαγής μπαταριών όπως η Gogoro και η Kymco Ionex έχουν ήδη ασχοληθεί με την επέκταση των δικών τους επιλογών σε πολλές διεθνείς αγορές μετά την πρώτη εδραίωση στην Ταϊβάν. Το να δούμε την Gachaco να ακολουθεί, με την υποστήριξή της από μερικούς από τους πιο βασικούς κατασκευαστές του κλάδου, φαίνεται πολύ πιθανό.