Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Ένα Tesla Model 3 κατασκευής του 2022, άρπαξε φωτιά και κάηκε ολοσχερώς σε αυτοκινητόδρομο του New Jersey στις 13 Σεπτεμβρίου. Ο οδηγός ανέφερε ότι χτύπησε ένα αντικείμενο στο οδόστρωμα λίγο πριν το όχημα αρχίσει να εμφανίζει στην οθόνη προειδοποιητικά μηνύματα . Ο ίδιος βλέποντας τα μηνύματα σταμάτησε με το όχημα στην άκρη του δρόμου, ειδοποίησε τις αρχές και βγήκε από το όχημα με ασφάλεια πριν η μπαταρία αρχίσει να καπνίζει και τελικά τυλιχτεί στις φλόγες.

Αυτό το περιστατικό θυμίζει τις αρχικές περιπτώσεις με τα πρώτα Tesla Model S τα οποία έπαιρναν φωτιά εάν προσκρούονταν με αντικείμενα στο δρόμο. Η λύση τότε είχε βρεθεί από την Tesla, η οποία πρόσθεσε μία πλάκα τιτανίου και έναν εκτροπέα αλουμινίου κάτω από τα οχήματα, που τα προστάτευε καλύτερα από τα χτυπήματα. Ωστόσο, δεδομένου ότι η Tesla έχει πουλήσει περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια οχήματα Model 3 και Model Y μαζί σε όλο τον κόσμο και δεν έχει υπάρξει έξαρση παρόμοιων περιστατικών που να οδηγούν σε πυρκαγιές, είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι αυτό ήταν ένα μεμονωμένο πρόβλημα όπου τα συντρίμμια είχαν το σωστό μέγεθος και σχήμα και χτύπησαν το Model 3 ακριβώς στο σωστό σημείο για να διεισδύσουν στο πακέτο μπαταρίας.

Γιατί οι φωτιές στα ηλεκτρικά σβήνουν δύσκολα;

Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες πυρκαγιές ηλεκτρικών οχημάτων, η κατάσβεση της πυρκαγιάς του Model 3 αποδείχθηκε δύσκολη για την Πυροσβεστική Υπηρεσία του Νιούαρκ. Κάθε φορά, μετά την κατάσβεση της φλόγας, το όχημα άρχιζε να καπνίζει και στη συνέχεια να φλέγεται ξανά. Αυτό δεν συμβαίνει με τα συμβατικά τροφοδοτούμενα οχήματα εσωτερικής καύσης. Όταν οι πυροσβεστικές υπηρεσίες τα σβήνουν, αυτά μένουν σβηστά. Αλλά με τα ηλεκτρικά οχήματα, ανάλογα με τη χημεία της μπαταρίας, τα οχήματα μπορούν να εισέλθουν σε μια κατάσταση που ονομάζεται θερμική διαφυγή.

Η θερμική διαφυγή είναι ένα φαινόμενο κατά το οποίο τα κύτταρα της μπαταρίας ιόντων λιθίου αρχίζουν να αυτοθερμαίνονται και να δημιουργούν οξυγόνο. Με τη θερμική διαφυγή, η συστοιχία μπαταριών συνεχίζει να αναφλέγεται αφού έχει σβήσει, μέχρι να μην απομείνει τίποτα από τη συστοιχία μπαταριών για να καεί.

Σπανιότερες οι φωτιές σε ηλεκτρικά από ότι σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν λανθασμένα ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο πιθανό να πάρουν φωτιά, κάτι που απλά δεν είναι αλήθεια.  Η Εθνική Υπηρεσία Πυροπροστασίας αναφέρει ότι κάθε χρόνο σημειώνονται περίπου 170.000 πυρκαγιές αυτοκινήτων. Για κάθε 100.000 ηλεκτρικά οχήματα, υπάρχουν περίπου είκοσι πέντε πυρκαγιές ετησίως. Για τα ίδια 100.000 οχήματα εσωτερικής καύσης, υπάρχουν 1.530 πυρκαγιές ετησίως.