Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Η Toyota κατηγορήθηκε από αρκετούς πως ενώ ήταν ο «δημιουργός» των υβριδικών μοντέλων, στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών έχει μείνει πίσω. Η αλλαγή της ηγεσίας όμως φαίνεται πως έφερε και την ανατροπή με την Toyota να παρουσιάζει νέα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, τα επόμενης γενιάς ηλεκτρικά μοντέλα της θα έχουν 1.000χλμ. αυτονομία με μία μόνο φόρτιση.

Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία θα βασιστεί σε τέσσερις τύπους μπαταριών επόμενης γενιάς, τρεις με νέες τεχνολογίες μπαταριών υγρού ηλεκτρολύτη  (υγρού τύπου) και μία με τεχνολογία μπαταριών στερεάς κατάστασης.

Ξεκινώντας με τις μπαταρίες υγρού τύπου, που αποτελούν την τρέχουσα κύρια τεχνολογία μπαταριών για τα BEV, η Toyota δήλωσε ότι εργάζεται για ολόπλευρες βελτιώσεις, συμπεριλαμβανομένης της υψηλότερης ενεργειακής πυκνότητας, της ανταγωνιστικότητας του κόστους και των ταχυτήτων φόρτισης.

Οι τρεις κύριοι τύποι μπαταριών που βρίσκονται υπό ανάπτυξη ονομάζονται Performance, Popularization και High-Performance.

Performance: έρχεται το 2026 με 800χλμ. αυτονομία

Η μπαταρία Performance με χημεία ιόντων λιθίου σχεδιάζεται να κάνει το ντεμπούτο της στα επόμενης γενιάς BEV της Toyota από το 2026, αυξάνοντας την αυτονομία οδήγησης σε περισσότερα από 800χλμ. με τη βοήθεια της βελτιωμένης αεροδυναμικής του οχήματος και του μειωμένου βάρους του οχήματος. Η μπαταρία Performance αναμένεται επίσης να προσφέρει μείωση του κόστους κατά 20% σε σύγκριση με το σημερινό ηλεκτρικό SUV Toyota bZ4X και χρόνο φόρτισης από 10 έως 80 τοις εκατό σε 20 λεπτά.

LFP Popularization: Φθηνότερη και θα προσφέρει αυτονομία άνω των 600χλμ.

Η μπαταρία Popularization θα έχει χημεία φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) και θα είναι μια επιλογή χαμηλότερου κόστους, αν και υψηλής ποιότητας. Κατασκευασμένη με τη χρήση της διπολικής τεχνολογίας που πρωτοστάτησε η Toyota για τις μπαταρίες νικελίου-μετάλλου-υδριδίου (NiMH), η μπαταρία αναμένεται να φτάσει στην αγορά το 2026-2027. Η αυτοκινητοβιομηχανία αναμένει ότι η νέα τεχνολογία μπαταριών θα προσφέρει αύξηση της αυτονομίας κατά 20% σε σύγκριση με το Toyota bZ4X και μείωση του κόστους κατά 40% σε σύγκριση με το σημερινό ηλεκτρικό SUV.

 

High-Performance: Με αυτονομία άνω των 1.000χλμ. 

Ο τρίτος τύπος υγρής μπαταρίας, με την ονομασία High-Performance, χρησιμοποιεί χημεία ιόντων λιθίου σε συνδυασμό με κάθοδο υψηλής περιεκτικότητας σε νικέλιο για να επιτύχει ικανότητα αυτονομίας άνω των 1.000χλμ., όταν συνδυάζεται με βελτιωμένη αεροδυναμική και μειωμένο βάρος του οχήματος. Η Toyota αναμένει περαιτέρω μείωση του κόστους κατά 10 τοις εκατό σε σύγκριση με τη μπαταρία Performance και χρόνο ταχείας φόρτισης DC 20 λεπτών (10-80 τοις εκατό). Αυτή η μπαταρία σχεδιάζεται να κάνει το ντεμπούτο της το 2027-2028.

Μπαταρία στερεάς κατάστασης με αυτονομία 1.000χλμ. και χρόνο φόρτισης 10- 80% σε 10 λεπτά

Περνώντας στις μπαταρίες στερεάς κατάστασης, η Toyota ισχυρίζεται ότι έχει κάνει μια σημαντική ανακάλυψη όσον αφορά την ανθεκτικότητα αυτής της τεχνολογίας. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου στερεάς κατάστασης της εταιρείας διαθέτουν στερεό ηλεκτρολύτη που λέγεται ότι επιτρέπει την ταχύτερη μετακίνηση των ιόντων και μεγαλύτερη ανοχή στις υψηλές τάσεις και θερμοκρασίες. Ως αποτέλεσμα, οι μπαταρίες αυτές είναι κατάλληλες για ταχεία φόρτιση και εκφόρτιση και παροχή ισχύος σε μικρότερη μορφή. Το αντιστάθμισμα για αυτό ήταν η αναμενόμενη μικρότερη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, αλλά η Toyota ισχυρίζεται ότι έχει ξεπεράσει αυτή την πρόκληση, με τις πρόσφατες εξελίξεις να επιταχύνουν το χρονοδιάγραμμα παραγωγής. Σύμφωνα με την Toyota, ο στόχος είναι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης να είναι έτοιμες για εμπορική χρήση έως το 2027-2028 σε οχήματα BEV επόμενης γενιάς.

Λεπτότερες από ποτέ

Εκτός από τη βελτίωση των επιδόσεων των μπαταριών επόμενης γενιάς, η Toyota ενδιαφέρεται επίσης για τη βελτιστοποίηση του ύψους της μπαταρίας ώστε να βελτιωθεί η αεροδυναμική και συνεπώς η εμβέλεια. Δεδομένου ότι η μπαταρία βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του οχήματος, έχει άμεσο αντίκτυπο στο συνολικό ύψος του οχήματος, το οποίο με τη σειρά του επηρεάζει την αεροδυναμική και την αυτονομία.

Η μείωση του ύψους της μπαταρίας οδηγεί σε χαμηλότερο συνολικό ύψος του οχήματος, γι’ αυτό και η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να μειώσει το ύψος της μπαταρίας στα 120 χιλιοστά, σε σύγκριση με το ύψος της μπαταρίας του Toyota bZ4X που είναι περίπου 150 χιλιοστά. Στην περίπτωση των σπορ BEV υψηλών επιδόσεων, το ύψος της μπαταρίας θα μειωθεί περαιτέρω στα 100 χιλιοστά.