Η εξέλιξη του αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια ήταν αλματώδης και οι αλλαγές, κυρίως στους κινητήρες, ραγδαίες. Μια σειρά από μελέτες, που σήμερα ίσως και να φαντάζουν σενάρια επιστημονικής φαντασίας, σηματοδοτούν την επερχόμενη πλήρη επικράτηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, στα επόμενα 40 χρόνια.

Η τάση αυτή συμβαδίζει με την τεχνολογική πρόοδο, τις απαιτήσεις των καταναλωτών, την ανάγκη για μικρότερες εκπομπές ρύπων, την επιδίωξη για μείωση στην κατανάλωση καυσίμου, αλλά και το χαμηλό κόστος συντήρησης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι αλλαγές που προωθούνται σχετίζονται με τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στον πλανήτη μας. Η αλλαγή του κλίματος και η υπερθέρμανση της γης οδηγούν τους ειδικούς στο να πάρουν ριζικές αποφάσεις για τη μείωση κατανάλωσης των ορυκτών καυσίμων.

Μοναδική ελπίδα για να αποφευχθεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου και κατά συνέπεια το λιώσιμο των πάγων είναι η μείωση της εκπομπής των CO2.Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων στο 95%, το 2050, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Αυτό σημαίνει ότι το 2050 όλα τα αυτοκίνητα θα πρέπει να εκπέμπουν ελάχιστα γραμμάρια CΟ2. Κι αυτό πετυχαίνεται μόνο με τους ηλεκτροκινητήρες. Φυσικά, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η Ε.Ε. έχει δεσμευτεί στη μείωση των εκπομπών μέχρι και το 30% το 2020.

Μέσα στα επόμενα 40 χρόνια, ο πλανήτης και οι ενεργειακές απαιτήσεις, που σήμερα προέρχονται από τα ορυκτά καύσιμα, το λιγνίτη, το φυσικό αέριο και τα παράγωγα του πετρελαίου, θα πρέπει να παραμεριστούν και να δώσουν τη θέση τους στην ενέργεια που προέρχεται από τον ήλιο, τον άνεμο και τον ηλεκτρισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόσφατα, πραγματοποιήθηκαν τρεις μελέτες, οι οποίες προσπάθησαν να δώσουν λύσεις και απαντήσεις στο κατά πόσο αυτός ο στόχος είναι ρεαλιστικός και υλοποιήσιμος. Η μία μελέτη ανατέθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε μια κοινοπραξία ειδικευμένων συμβούλων, ενώ οι άλλες διενεργήθηκαν από υπηρεσίες της Ε.Ε..

Και οι τρεις – σε γενικές γραμμές – συμφωνούν ότι η επικείμενη μεγάλη επανάσταση προς αυτή την κατεύθυνση θα ξεκινήσει πρώτα από τα αυτοκίνητα. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος των απαιτούμενων αλλαγών, οφείλουμε να αναφερθούμε στο ότι, υποχρεωτικά, οι εκπομπές ρύπων CO2 από τα καινούργια αυτοκίνητα δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τα 130γρ/χμλ το 2013 και τα 95γρ/χλμ το 2020.

Επίσης, θα υπάρξουν ανάλογες ρυθμίσεις στις αερομεταφορές και στα φορτηγά, ενώ η χρήση των βιοκαυσίμων θα αρχίσει να καταλαμβάνει σημαντικό μερίδιο εφαρμογής και στα βαριά οχήματα.
Αν πάρουμε ως δεδομένο ότι τα αεροπλάνα, τα πλοία και τα φορτηγά έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής, κάτι που περιορίζει τον βαθμό διείσδυσης των νέων τεχνολογιών, το αυτοκίνητο θα αποτελέσει την ατμομηχανή των αλλαγών και θα κληθεί να βρει πηγές ενέργειας με σχεδόν μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Οι επιλογές περιορίζονται ασφυκτικά και ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί ο στόχος είναι η ηλεκτροκίνηση. Αν και πριν από περίπου δέκα χρόνια εμφανίστηκαν τα πρώτα υβριδικά αυτοκίνητα και πριν από ελάχιστα χρόνια τα ηλεκτρικά, οι πρώτες μαζικές παραγωγές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα ξεκινήσουν εντός του 2011, ενώ τα αυτοκίνητα με υδρογόνο αναμένονται να κάνουν την εμφάνισή τους σε περίπου μία πενταετία.

Αυτά τα αυτοκίνητα δεν θα αποτελέσουν προϊόν συγκεκριμένης ελίτ κατηγορίας ατόμων, αλλά προϊόν μαζικής παραγωγής για τη μεγάλη μάζα πολιτών. Στις μελέτες προδιαγράφεται ο ρόλος των κατασκευαστών μέσα στα επόμενα 40 χρόνια και διακρίνονται δύο φάσεις.

Στην πρώτη φάση καλούνται οι κατασκευαστές να εξελίξουν την τρέχουσα γενιά αυτοκινήτων, που κινούνται με βενζίνη και πετρέλαιο, ώστε να αυξηθεί η ενεργειακή τους απόδοση, μειώνοντας αισθητά την εκπομπή ρύπων και στοχεύοντας, παράλληλα, στη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων, που θα βασίζονται σ’ αυτή την τεχνολογία.

Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι κρατικές υπηρεσίες που θα πρέπει να αναπτύξουν τις απαιτούμενες υποδομές για τον ανεφοδιασμό των αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας με ηλεκτρισμό και υδρογόνο, ενώ το αγοραστικό κοινό θα πρέπει να προετοιμαστεί κατάλληλα, έτσι ώστε να αποδεχθεί τις νέες τεχνολογίες.

Στη δεύτερη φάση, που ξεκινά περίπου το 2030, η όλη προσπάθεια των κατασκευαστών πρέπει να στραφεί στη μαζική παραγωγή και διάδοση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, τα οποία θα πρέπει να αποτελούν το 100% των πωλήσεων πριν ακόμη από το 2050.

Όπως διαπιστώνει κάποιος, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης που παίζει σημαντικότατο ρόλο στην καθημερινότητά μας, εδώ και περίπου έναν αιώνα, με τον βενζινοκινητήρα να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, πλησιάζει στο τέλος του. Σύντομα, θα έρθει η μέρα που οι ηλεκτροκινητήρες θα εκτοπίσουν όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, που για πολλές δεκαετίες πρόσφεραν έντονες συγκινήσεις σε πολλά εκατομμύρια ανθρώπων.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης