Χάρη στο σύστημα διπλού ψεκασμού AdBlue, οι νέοι diesel κινητήρες της Volkswagen είναι πιο καθαροί από ποτέ, καλύπτοντας πλήρως τις αυστηρότερες προδιαγραφές όσον αφορά στις εκπομπές CO2. 

Όπως υποστηρίζει η γερμανική εταιρεία, τα νέας γενιάς πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα εμφανίζουν μείωση ρύπων NOx σε ποσοστό περίπου 80% και μάλιστα σε πραγματικές συνθήκες.

Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην τεχνολογία ψεκασμού διπλής δόσης AdBlue, μιας καινοτομίας που έκανε πρεμιέρα στο Passat πριν από έναν χρόνο. Πλέον και το νέο Golf 2.0 TDI SCR 150 PS DSG προσφέρει αυτή την τεχνολογία.  

Η συγκεκριμένη έκδοση του Golf εφαρμόζει το επόμενο στάδιο του συστήματος SCR – τη λεγόμενη διπλή δόση ή δίδυμη παροχή. Στην περίπτωσή του, το Adblue ψεκάζεται από δύο καταλύτες SCR, οι οποίοι είναι διαταγμένοι σε σειρά και σε σχετική απόσταση μεταξύ τους. Το σύστημα είναι τόσο αποτελεσματικό που υπερκαλύπτει τις μελλοντικές νόρμες Euro 6d.

Η τεχνολογική υλοποίηση της ιδέας είναι απλή. Η διαδικασία της διπλής δόσης απαιτεί έναν δεύτερο καταλυτικό μετατροπέα SCR, ο οποίος βρίσκεται στο κάτω μέρος του οχήματος.

Δεδομένης της μεγαλύτερης απόστασης από τον κινητήρα, η διαφορά θερμοκρασίας των καυσαερίων ανάμεσα στους δύο καταλύτες μπορεί να είναι και 100° C. Αυτό έχει αποτέλεσμα να μεγαλώνει το εύρος θερμοκρασίας στο οποίο γίνεται επεξεργασία των καυσαερίων. 

Η καινοτόμα διαδικασία της διπλής παροχής αντισταθμίζει ένα μειονέκτημα των κινητήρων πετρελαίου, τη δημιουργία οξειδίων του αζώτου, κάτι που οφείλεται στον τρόπο λειτουργίας τους. Οι σύγχρονοι κινητήρες ντίζελ εκπέμπουν μεν λιγότερο CO2 από τους βενζινοκινητήρες, γιατί το πετρέλαιο έχει μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση και η διαδικασία καύσης είναι πιο αποτελεσματική, έχουν ωστόσο ειδικές απαιτήσεις, καθώς η καύση πραγματοποιείται με περίσσεια αέρα. Το κύριο συστατικό του αέρα είναι το άζωτο και αυτό αντιδρά με το οξυγόνο κατά την καύση σχηματίζοντας οξείδια του αζώτου. 

Για τη μείωση των οξειδίων του αζώτου απαιτείται αμμωνία, η οποία ψεκάζεται ως διάλυμα (AdBlue) στα καυσαέρια και σε συγκεκριμένη δοσολογία πριν από τον καταλυτικό μετατροπέα SCR. Το διάλυμα εξατμίζεται, δημιουργείται χημική ένωση με τον ατμό και σχηματίζεται αμμωνία. Στη συνέχεια η αμμωνία (NH3) αντιδρά με τα οξείδια του αζώτου (NOx) πάνω στην ειδική επίστρωση του καταλυτικού μετατροπέα SCR και ως προϊόντα προκύπτουν νερό και αβλαβές άζωτο (N2), το κύριο συστατικό του αέρα που αναπνέουμε. 

Στα υφιστάμενα συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων ο καταλύτης SCR, τοποθετημένος κοντά στον κινητήρα, μεταξύ του υπερσυμπιεστή και του καταλυτικού μετατροπέα οξείδωσης πετρελαίου, είναι αποδοτικός και σε κρύες συνθήκες, έχοντας εύρος λειτουργίας μεταξύ 220°C και 350°C. Η υιοθέτηση του συστήματος διπλής δόσης, με τη χρήση ενός επιπλέον καταλύτη SCR, εξασφαλίζει ότι η διάσπαση των NOx θα συνεχιστεί ακόμα και όταν ο κινητήρας λειτουργεί με μεγάλο φορτίο και πολλές στροφές για παρατεταμένο χρονικό διάστημα. 

Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος