Επιμελεια: Περικλής Χαλάτσης
Η Volvo κατάφερε στο μικρό αμιγώς ηλεκτρικό SUV EX30 να έχει το μικρότερο αποτύπωμα CO2 από κάθε άλλο μοντέλο Volvo μέχρι τώρα. Ως αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Volvo EX30 έχει μηδενικές εκπομπές στην εξάτμιση, κάτι το οποίο δεν συνεισφέρει απλώς σε ένα χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, αλλά έχει σημαντικά θετικό αντίκτυπο και στην ποιότητα του αέρα: για παράδειγμα, σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφορνίας, ακόμη και μία μικρή αύξηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μία περιοχή έχει άμεσο θετικό αποτέλεσμα στον αριθμό των επισκέψεων στις εντατικές μονάδες εξαιτίας του άσθματος.
Το Volvo EX30 είναι σχεδιασμένο για να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και φυσικά να είναι ένα απόλυτα ασφαλές αυτοκίνητο. Αντιμετωπίζοντας τις εκπομπές στο σύνολο της διαδικασίας παραγωγής και του κύκλου ζωής του Volvo EX30, πέτυχε να ελαττώσει το συνολικό του αποτύπωμα άνθρακα για 200.000 km οδήγησης σε κάτω από 30 τόνους.( Η δήλωση για το χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα μεταξύ όλων των αυτοκινήτων Volvo έως σήμερα σχετίζεται με προϊόντα που διατίθενται παγκοσμίως, για οδήγηση άνω των 200.000 km).
Πρόκειται για μία μείωση της τάξης του 25% σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα μας C40 και XC40 και για ένα σημαντικό βήμα προς τον στόχο μας να ελαττώσουμε τις συνολικές μας εκπομπές CO2 ανά αυτοκίνητο κατά 40% στο διάστημα μεταξύ 2018 και 2025.
Ωστόσο, για να μειωθεί το συνολικό αποτύπωμα ενός αυτοκινήτου, η ηλεκτροκίνηση δεν είναι αρκετή. Ένα αυτοκίνητο δεν οδηγείται μόνο, αλλά σχεδιάζεται, εξελίσσεται, κατασκευάζεται και μεταφέρεται επίσης. Όλα αυτά τα στάδια προσφέρουν ευκαιρίες για την περαιτέρω μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.
Ο Επικεφαλής Βιωσιμότητας, Anders Kärrberg (Άντερς Κέρμπεργκ είπε σχετικά:
«Το νέο μας EX30 είναι ένα μεγάλο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους μας για τη βιωσιμότητα. Έως το 2025, στοχεύουμε να ελαττώσουμε τις συνολικές μας εκπομπές CO2 ανά αυτοκίνητο κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 2018, μέσω μείωσης 50% στις συνολικές εκπομπές ρύπων στην εξάτμιση και 25% στις εκπομπές από τις λειτουργίες μας, την προμήθεια πρώτων υλών και την εφοδιαστική αλυσίδα, στην πορεία προς την εξέλιξή μας σε μία κλιματικά ουδέτερη εταιρεία μέχρι το 2040.»
Ανακυκλωμένα υλικά παντού
Με ποιον τρόπο, λοιπόν, μείωσαν το ανθρακικό αποτύπωμα του Volvo EX30 κατά 75% σε σχέση με τα τρέχοντα ηλεκτρικά μοντέλα. Σχεδιάζοντας ένα μικρότερο αυτοκίνητο σημαίνει ότι χρειάζεσαι λιγότερα υλικά για να το κατασκευάσεις. Με δεδομένο ότι το αλουμίνιο και ο χάλυβας είναι από τα υλικά που συνεισφέρουν περισσότερο στις εκπομπές CO2 που συνδέονται με την παραγωγή, έκαναν τη μεγάλη διαφορά.
Η σουηδική εταιρία χρησιμοποιεί λιγότερο χάλυβα και αλουμίνιο για την κατασκευή του νέου μικρού SUV. Ταυτόχρονα αυξάνει το ποσοστό τους που είναι ανακυκλωμένο. Περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου του αλουμινίου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή του αυτοκινήτου είναι ανακυκλωμένο, ενώ το ίδιο ισχύει και για περίπου το 17% όλου του χάλυβα, κάτι που μειώνει περαιτέρω την περιβαλλοντική επίπτωση από αυτά τα υλικά.
Η ίδια προσέγγιση εφαρμόζεται και στο εσωτερικό, καθώς το πιο βιώσιμο εξάρτημα είναι το εξάρτημα που δεν υφίσταται. Με οδηγό τη βελτιστοποίηση ως αρχή βιώσιμης σχεδίασης για το εσωτερικό του Volvo EX30, οι σχεδιαστές κατάφεραν να συγκεντρώνουν σε ένα εξάρτημα πολλαπλές λειτουργίες. Αυτό μειώνει τον αριθμό των τμημάτων που χρειάζονται στο εσωτερικό χωρίς συμβιβασμούς στη λειτουργικότητα.
Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για το Volvo EX30 αποτελούν επίσης συνεισφορά σε μία πιο βιώσιμη προσέγγιση για τη δημιουργία νέων αυτοκινήτων. Περίπου το 17% όλων των πλαστικών του αυτοκινήτου, από εξαρτήματα του εσωτερικού έως τους προφυλακτήρες, είναι ανακυκλωμένα – πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ όλων των αυτοκινήτων Volvo έως σήμερα.
Το Volvo EX30 θα κατασκευάζεται σε εργοστάσιο που τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από κλιματικά ουδέτερη ενέργεια, συμπεριλαμβανομένης 100% κλιματικά ουδέτερης ηλεκτρικής ενέργειας.
Όσον αφορά την αλυσίδα εφοδιασμού, το 95% των κύριων προμηθευτών για το αυτοκίνητο δεσμεύτηκε για τη χρήση 100% ανανεώσιμης ενέργειας στην παραγωγή τους έως το 2025 – και πολλοί εξ αυτών έχουν ήδη πετύχει τον στόχο.
Η εταιρία ανταποκρίνεται στην πρόκληση της ιχνηλασιμότητας υλικών, ιδιαίτερα όσον αφορά την παραγωγή μπαταριών.Για το Volvo EX30, διαθέτουν τεχνολογία blockchain που συμβάλλει στην ιχνηλάτηση σημαντικών πρώτων υλών, στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται το λίθιο, το μαγγάνιο, το κοβάλτιο, ο γραφίτης και το νικέλιο.
Όλα τα παραπάνω συνεισφέρουν σε ένα αυτοκίνητο του οποίου ο αποκαλούμενος «cradle-to-gate» αντίκτυπος CO2 εκτιμάται σε 18 τόνους. Ο όρος «cradle-to-gate» αναφέρεται στην επίπτωση CO2 από την εξόρυξη πρώτων υλών έως το ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που φθάνει στην έκθεση – δηλαδή πριν αρχίσει να χρησιμοποιείται.
Το νέο Volvo EX30 θα παρουσιαστεί στις 7 Ιουνίου και από την ίδια μέρα θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες σε επιλεγμένες αγορές, μεταξύ των οποίων και η ελληνική.