Επιμέλεια:Περικλής Χαλάτσης
Πρωτόγνωρες δυνατότητες σε εντός και εκτός δρόμου διαδρομές δίνουν τόσο το Jeep με τη νέα Plug-in Hybrid έκδοση 4xe όσο και το νέο Wrangler 4xe.Ποια όμως είναι εκείνα τα στοιχεία που καθιστούν το Wrangler 4xe το ικανότερο Wrangler στην ιστορία της Jeep;
Στα 80α γενέθλια της θρυλικής Αμερικανικής μάρκας το νέο Plug-in Hybrid Wrangler 4xe ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο,το οποίο επαναπροσδιορίζει το μοντέλο που δημιούργησε την κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων 4×4.
Η ύπαρξη του δεύτερου ηλεκτροκινητήρα μεταξύ του βενζινοκινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων προσφέρει καλύτερη αρχιτεκτονική και η συνολική ιπποδύναμη των 380hp με τη συνολική ροπή των 637Nm να αποδίδονται με απόλυτα ομαλό τρόπο ενώ διασφαλίζουν την ευκολία οδήγησης και τις υψηλές επιδόσεις εντός και εκτός δρόμου.
• Το 2λιτρο Turbo βενζινοκινητήρα.
• Έναν πρώτο ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια που βρίσκεται άμεσα συνδεδεμένος με τον βενζινοκινητήρα.
• Το δεύτερο ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στο συγκρότημα του αυτόματου κιβωτίου, ο οποίος παρέχει ισχύ στο σύστημα και ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση.
• Μια συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου 400 Volt με χωρητικότητα 17 kWh.
Ο Turbo βενζινοκινητήρας ανήκει στην οικογένεια Global Medium Engine του Ομίλου Stellantis. Διαθέτει άμεσο ψεκασμό, στροβυλοσυμπιεστή χαμηλής αδράνειας Twin Scroll, ο οποίος είναι απ’ ευθείας τοποθετημένος στην κυλινδοκεφαλή, ενώ το σύνολο διαθέτει ξεχωριστό σύστημα ψύξης για το Turbo και την εισαγωγή αέρα.
Εκτός από την συμπληρωματική παροχή ροπής στο θερμικό κινητήρα, αναλαμβάνει τη λειτουργία του συστήματος Stop&Start με τον πλέον ομαλό και άμεσο τρόπο και τροφοδοτεί με ηλεκτρική ενέργεια τη μπαταρία του υβριδικού συστήματος.
Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας υψηλής τάσης βρίσκεται εμπρός από το κιβώτιο και αντικαθιστά το κλασσικό μετατροπέα ροπής.Ανάλογα με αυτό που θέλει ο οδηγός και σε συνδυασμό με τις οδηγικές συνθήκες, το σύστημα επιτρέπει τη μεταφορά ροπής στο κιβώτιο αποκλειστικά από το δεύτερο ηλεκτροκινητήρα (καθιστώντας το Wrangler 4xe ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο) ή συνδυάζει τη μεταφορά ροπής από το βενζινοκινητήρα και τον ηλεκτροκινητήρα.
Σε σχέση με το συμβατικό Wrangler, η έκδοση 4xe είναι ταχύτερη 1,2’’ στο 0-100χλμ./ώρα, έχει κατά 40% μεγαλύτερη ισχύ και κατά 60% μεγαλύτερη ροπή.Την τροφοδοσία του δεύτερου ηλεκτροκινητήρα αναλαμβάνει μια προηγμένη μπαταρία ιόντων λιθίου, με χωρητικότητα 17 kWh, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από την πίσω σειρά καθισμάτων, απόλυτα προστατευμένη από το εξωτερικό περιβάλλον.
Διαθέτει ξεχωριστό κύκλωμα ψύξης έτσι ώστε να λειτουργεί πάντα στη βέλτιστη θερμοκρασία ενώ έχει μεγαλύτερη απόδοση και αντοχή.Όπως η μπαταρία, έτσι και το σύνολο των ηλεκτρικών συστημάτων του Wrangler 4xe, έχουν προστασία από τα νερά και την υγρασία. Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έκαναν,το Wrangler 4xe μπορεί να ξεπεράσει με άνεση υδάτινο κόλλημα βάθους 76εκ.
Η ηλεκτρική αυτονομία του Wrangler 4xe είναι περίπου 50 χιλιόμετρα.Ωστόσο ο οδηγός ανά πάσα στιγμή έχει στη διάθεση του τα τρία προγράμματα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος:
• Hybrid: Το σύστημα εντελώς αυτόματα συνδυάζει τη ροπή που προσφέρει ο βενζινοκινητήρας και οι δύο ηλεκτροκινητήρες, με στόχο τη μέγιστη απόδοση και οικονομία καυσίμου.
• Electric: Το Wrangler 4xe κινείται αμιγώς ηλεκτρικά με μηδενικούς ρύπους και σχεδόν μηδενικό θόρυβο.
• eSave: Το σύστημα διαχείρισης διατηρεί ή αυξάνει το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας μέσω του θερμικού κινητήρα, έτσι ώστε η ηλεκτρική ενέργεια να είναι διαθέσιμη για τις αστικές μετακινήσεις ή για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση εκτός δρόμου.
Φυσικά το Wrangler 4xe έχει το αποδοτικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Η μέγιστη επιβράδυνση που επιτυγχάνει το σύστημα ανάκτησης είναι 0,25G, ενώ φτάνει τη βέλτιστη απόδοση του, όταν ο οδηγός έχει επιλέξει την κίνηση και στους τέσσερις τροχούς.
Τα δύο συστήματα προσφέρουν επιλογή κίνησης στους 2 πίσω τροχούς, αυτόματη επιλογή 4×4 και βέβαια μόνιμη επιλογή 4×4 με κοντές σχέσεις.Όλες οι επιλογές κίνησης είναι δυνατές στην υβριδική ή και στην αμιγώς ηλεκτρική επιλογή.
Παράλληλα, χάρη στα αυξημένα επίπεδα ροπής, αλλά και τη διάθεση της πρακτικά από μηδενικές στροφές, μπορεί να ξεπεράσει με μεγαλύτερη ευκολία τα πιθανά εμπόδια, καθώς και να κινηθεί αθόρυβα στα πιο δύσκολα μονοπάτια. Όλες οι επιλογές κίνησης στους 2 ή και στους 4 τροχούς είναι διαθέσιμες ανεξάρτητα από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας.
Με το Plug-in Hybrid Wrangler 4xe, η Jeep, περνά σε μια νέα εποχή το θρυλικό της μοντέλο, προσφέροντας πρωτοποριακά χαρακτηριστικά, χωρίς όμως να αλλοιώνει το μοναδικό του χαρακτήρα.
Η εφαρμογή της υβριδικής τεχνολογίας αναβαθμίζει σε ένα νέο επίπεδο το Wrangler.Η σύγκριση των δύο μοντέλων (συμβατικού Wrangler Vs Wrangler 4xe) ακόμα και στην πλέον off-road έκδοση Rubicon, δείχνει ξεκάθαρα ότι με το 4xe τα αποτελέσματα είναι καλύτερα.
Η τιμή του Wrangler 4xe ξεκινάει από 70.700 ευρώ. Το περίεργο είναι ότι είναι χαμηλότερη από εκείνη του συμβατικού μοντέλου. Και φυσικά έχει μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και σημαντικά χαμηλότερο κόστος χρήσης, λόγω και της κατά πολύ χαμηλότερης κατανάλωσης καυσίμου.
Το Wrangler 4xe είναι διαθέσιμο με 4ετη εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 160.000χλμ. και αντίστοιχης ισχύος υπηρεσία οδικής βοήθειας.