Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Κορυφαία στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν ήδη εκφράσει τους φόβους τους ότι οι προγραμματισμένοι κανονισμοί εκπομπών ρύπων Euro 7 θα μπορούσαν να σημαίνουν το τέλος της κατηγορίας μικρών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μόλις πρόσφατα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, προχώρησε ακόμη περισσότερο λέγοντας ότι οι αυστηρότερες αυτοί παράμετροι είναι «άχρηστες» και θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη βιομηχανία, η οποία εξακολουθεί να αγωνίζεται να παράγει προσιτά μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι κανονισμοί Euro 7 αναμένεται να τεθούν σε ισχύ τον Ιούλιο του 2025, αν και η τελική τους μορφή και τα επίπεδα οξειδίου του αζώτου και μονοξειδίου του άνθρακα δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί. Τον περασμένο Οκτώβριο, ωστόσο, αναφέρθηκε ότι «έχει γίνει μια τελική αναθεώρηση» των νέων κανόνων με βάση «τις τρέχουσες γεωπολιτικές και οικονομικές συνθήκες». Όμως, και πάλι, τίποτα δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα ακόμη.
“Δεν είναι χρήσιμο, είναι δαπανηρό, δεν φέρνει οφέλη στους πελάτες, δεν φέρνει περιβαλλοντικό όφελος”, είπε ο Carlos Tavares μιλώντας με εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης κατά τη διάρκεια παρουσίασης των κερδών του ομίλου Stellantis για το 2022. “
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Tavares επικρίνει το Euro 7. Πέρυσι, είπε ότι οι νέοι κανονισμοί θα απαιτούσαν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν μεγάλα ποσά σε καθαρότερους και αποδοτικότερους κινητήρες εσωτερικής καύσης που πρόκειται να απαγορευθούν μόλις μια δεκαετία αργότερα. Αυτό θα αντικατοπτρίζει το κόστος έρευνας και ανάπτυξης για όλα τα νέα οχήματα και ιδιαίτερα την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, η οποία θα μπορούσε να γίνει πολύ ακριβή για τους πελάτες.
Σε μια συνέντευξη τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen, Thomas Schafer, προειδοποίησε ότι ένα hatchback θα μπορούσε να είναι από 3.000 έως 5.000 ευρώ πιο ακριβό στην Ευρώπη όταν τεθεί σε ισχύ το Euro 7. Αυτό θα σκοτώσει οριστικά την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, καθιστώντας την απρόσιτη ακόμη και σε σύγκριση με την κατηγορία ηλεκτρικών μικρών αυτοκινήτων. Να υπενθυμίσουμε ότι στις 14 Φεβρουαρίου, το κοινοβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ντίζελ και βενζίνης στη Γηραιά ήπειρο από το 2035.