Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Μια πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη από το Κέντρο Έρευνας Ατυχημάτων του Πανεπιστημίου Monash στη Μελβούρνη της Αυστραλίας, διαπίστωσε ότι τα οχήματα που είναι εφοδιασμένα με αυτόματα φώτα ημέρας (DRL: Daytime Running Lights) έχουν στατιστικά περισσότερες πιθανότητες να αποφύγουν μια σύγκρουση σε σχέση με εκείνα που δεν διαθέτουν.

Να θυμίσουμε πως από το 2011, στην Ε.Ε. όλα τα καινούργια αυτοκίνητα είναι υποχρεωμένα (στο μπροστινό μέρος) να φέρουν φώτα DRL, τα οποία συνήθως είναι LED και είναι αναμμένα όσο το αυτοκίνητο βρίσκεται σε λειτουργία, φωτίζοντας αρκετά και καταναλώνοντας ελάχιστη ενέργεια.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Safety Research, χρησιμοποίησε αστυνομικά δεδομένα από τη Νέα Νότια Ουαλία, τη Βικτώρια, το Κουίνσλαντ και τη Δυτική Αυστραλία για να εκτιμήσει πόσο τα DRL φώτα μειώνουν τον κίνδυνο εμπλοκής σε σύγκρουση πολλών αυτοκινήτων σε μη νυχτερινή περίοδο.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι υπήρξε “στατιστικά σημαντική” μείωση του κινδύνου κατά 8,8% που σχετίζεται με τα DRL, με μεγαλύτερες μειώσεις σε υψηλότερες ταχύτητες και κατά τη διάρκεια της αυγής και του σούρουπου σε σύγκριση με το έντονο φως της ημέρας.

Τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη ήταν δεδομένα ατυχημάτων που αναφέρθηκαν από την αστυνομία για περιστατικά που συνέβησαν από το 2010 έως το 2017. Αυτό επέτρεψε στους ερευνητές να προσδιορίσουν ποια αυτοκίνητα διέθεταν DRL χρησιμοποιώντας δεδομένα προδιαγραφών και αφαιρέθηκαν οι περιπτώσεις στις οποίες τα DRL προσφέρονταν ως επιλογή.

Σε συνθήκες ημέρας, η μελέτη διαπίστωσε μείωση του κινδύνου σύγκρουσης κατά 7,6 τοις εκατό που σχετίζεται με την ύπαρξη DRL, ενώ την αυγή ή το σούρουπο, υπήρξε μείωση του κινδύνου σύγκρουσης κατά 20,3 τοις εκατό. Συνολικά, η τοποθέτηση DRL συσχετίστηκε με στατιστικά σημαντική μείωση του κινδύνου σύγκρουσης κατά 8,8%.