Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης
Σε μια από τις πολλές δημοπρασίες που γίνονται κατά καιρούς οι άνθρωποι που ξέρουν από αυτοκίνητα ανακάλυψαν οκτώ παμπάλαιες φωτογραφίες ενός van διανομών. Ήταν από το ξεχασμένο πρωτότυπο Opel 1.5-23 COE. Ένα αυτοκίνητο που για την εποχή του θεωρείτο ότι ήταν πρωτοποριακό.
Οι αδημοσίευτες φωτογραφίες έδειχναν ότι η Opel είχε έτοιμο για παραγωγή στα μέσα της δεκαετίας του 1930 ένα όχημα διανομών με εξαιρετικά μοντέρνα εμφάνιση – πολλά χρόνια πριν η αντίστοιχη φιλοσοφία διαδοθεί σε όλο τον κόσμο και γίνει το πρότυπο σχεδίασης για τα μοντέλα του σήμερα, όπως το Opel Vivaro και το Movano.
«Δεν υπήρχαν τέτοιες φωτογραφίες στο ιστορικό αρχείο της Opel. Από όσο γνωρίζουμε, δεν είχε γίνει ποτέ καμία δημοσίευση για αυτό το όχημα. Ό,τι ήταν γνωστό γι’ αυτό το μοναδικό πρωτότυπο είχε εξαφανιστεί εδώ και δεκαετίες».
Οι φωτογραφίες απεικονίζουν ένα compact van πρωτοποριακής σχεδίασης, που φαίνεται πλήρως εξελιγμένο και λειτουργικό. Το όνομα του project ήταν γραμμένο με μολύβι πίσω από τις φωτογραφίες: 1.5-23 COE. Οι αριθμοί αναφέρονται στον κυβισμό του κινητήρα (1.488 cc) και στο κατά προσέγγιση μεταξόνιο (2.400 mm). Το “COE” συμβολίζει το “Cab Over Engine” (“Frontlenker” στα Γερμανικά).
Το φορτηγό διανομών Blitz δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή. Πιθανότατα γιατί το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1930 η Γερμανία προετοιμαζόταν για τον πόλεμο. Εκείνη την εποχή τα ελαφρά επαγγελματικά φορτηγά (LCVs) δεν ήταν απαραίτητα και η Opel όπως φαίνεται αναγκάσθηκε να διακόψει κάθε project για την παραγωγή. Έτσι το Blitz 1.5-23 COE παρέμεινε σε στάδιο πρωτοτύπου.
Πριν το ξέσπασμα του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, τέτοια οχήματα υπήρχαν μόνο στις Η.Π.Α., τη Γερμανία και τη Γαλλία.
Το Blitz van διέθετε μια απλή, λειτουργική σχεδίαση που ταίριαζε με την προοδευτική φιλοσοφία του. Ωστόσο, ήταν ξεκάθαρα ένα Opel: τα μαύρα τόξα των θόλων των τροχών ήταν όπως αυτά των σύγχρονων φορτηγών της Opel, ενώ τα διακοσμητικά στοιχεία “art décor” ήταν χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων των επιβατών αυτοκινήτων Opel τη δεκαετία του 1930.
Ο διάκοσμος τόνιζε επίσης τις οριζόντιες γραμμές και χάριζε στο όχημα μια φιλική φυσιογνωμία – τελείως ασυνήθιστη για τα van διανομών εκείνης της εποχής.
Η Opel είχε παράδοση στα επαγγελματικά αυτοκίνητα. Χρησιμοποίησε εξαρτήματα από άλλα μοντέλα για αυτό το van, όπως για παράδειγμα τον κινητήρα 1.5L του Olympia ή τους άξονες του θρυλικού φορτηγού Blitz. Η δομή του αμαξώματος ήταν προηγμένη για την εποχή. Εκτός από το τροπέτο, το δάπεδο του χώρου φόρτωσης και μέρος της οροφής, το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο εξ’ ολοκλήρου από χάλυβα.
Η Opel συνέχισε την εξέλιξη οχημάτων διανομών από τη δεκαετία του 1950 και έπειτα, με αποκορύφωμα τη σημερινή επιτυχημένη τριπλέτα ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων – το compact Opel Combo, το bestseller πολυτάλαντο Opel Vivaro και το μεγαλύτερο Opel Movano.
Γιορτάζοντας φέτος την 160ή της επέτειο, η Opel σήμερα παραμένει πρωτοπόρος, καθώς ολόκληρη η γκάμα μοντέλων LCV διαθέτει ηλεκτροκίνητες εκδόσεις με μπαταρία. Με ηλεκτροκινητήρες που αποδίδουν μέχρι 100 kW (136 hp) και μπαταρίες με χωρητικότητα έως 75 kWh, ο Γερμανός κατασκευαστής προσφέρει μια πρόταση για κάθε ανάγκη.
Στόχος σήμερα είναι τα φορτηγάκια της Opel να διανύουν μεγάλες αποστάσεις και ο ανεφοδιασμός των μπαταριών να γίνεται γρήγορα. Σήμερα το ηλεκτρικό όχημα κυψελών καυσίμου Vivaro-e HYDROGEN έχει αυτονομία έως και 400 km (WLTP1) και χρειάζεται μόλις τρία λεπτά για ανεφοδιασμό με υδρογόνο.