Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Σε αναβρασμό ο όμιλος Stellantis και ήδη τρίζει η καρέκλα του CEO, Carlos Tavares. Ένας άνθρωπος που παίρνει τις αποφάσεις για 14 μάρκες, έχει δηλώσει πως όποια δεν φέρνει κέρδη θα την κλείσει και παράλληλα έχει ετήσιες προσωπικές απολαβές 35 εκατ. ευρώ. Πλέον φαίνεται πως έχει περισσότερους εχθρούς από φίλους και πιθανότατα δεν θα γίνει ανανέωση στο συμβόλαιο του.

Τα καθαρά κέρδη του ομίλου Stellantis, το πρώτο εξάμηνο του 2024 έπεσαν κατά 48% λόγω της ασθενέστερης ζήτησης. Μάλιστα οι έμποροι στις Ηνωμένες Πολιτείες (όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 16%) κατηγορούν τον Κάρλος Ταβάρες για την «καταστροφή» και τη «ραγδαία υποβάθμιση» των αμερικανικών εμπορικών σημάτων.

Σε συνέντευξή του στο Bloomberg, ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, επιβεβαίωσε ότι έχει ξεκινήσει η αναζήτηση νέου διευθύνοντος συμβούλου. Ως υπενθύμιση, ο Tavares ορίστηκε διευθύνων σύμβουλος της Stellantis όταν η FCA και η PSA συγχωνεύτηκαν τον Ιανουάριο του 2021 για να δημιουργήσουν την τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.

Η Stellantis έχει 14 μάρκες αυτοκινήτων υπό την εταιρική της ομπρέλα, οι οποίες θα παραμείνουν εκεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ο CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας επανέλαβε πρόσφατα ότι εμμένει στο σχέδιο που ανακοίνωσε το 2021 να επενδύσει σε όλες τις εταιρείες για 10 χρόνια. Ωστόσο, ήταν μόλις πριν από δύο μήνες όταν ο Tavares απείλησε να εγκαταλείψει μη κερδοφόρες μάρκες: «Αν δεν βγάζουν χρήματα, θα τις κλείσουμε. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να έχουμε μάρκες που δεν βγάζουν χρήματα».

Ενώ εταιρείες όπως η DS Automobiles, η Lancia και η Chrysler είναι γνωστό ότι έχουν μειωμένα κέρδη, ούτε η Maserati βρίσκεται σε καλή θέση. Οι παραδόσεις στους πελάτες μειώθηκαν κατά πάνω από 50% το πρώτο εξάμηνο του έτους, με τον Tavares να ρίχνει την ευθύνη στο αναποτελεσματικό μάρκετινγκ: «Αν οι πωλήσεις είναι υποτονικές αυτή τη στιγμή, είναι θέμα μάρκετινγκ».

Η πτωτική τάση πωλήσεων EV, ανάγκασε τη Stellantis να σταματήσει την παραγωγή του 500e για τέσσερις εβδομάδες. Αν και η τρέχουσα γενιά του αυτοκινήτου πόλης είναι αποκλειστικά ηλεκτρική, αυτό θα αλλάξει το 2026, όταν η Fiat θα ξεκινήσει τις πωλήσεις μιας υβριδικής έκδοσης με βενζινοκινητήρα.

Το να έχεις τόσες πολλές μάρκες είναι ένα τεράστιο εγχείρημα και η εύρεση αντικαταστάτη του Tavares δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. Η Stellantis έχει περίπου 15 μήνες για να κυνηγήσει έναν διάδοχο, εκτός αν ο Πορτογάλος επιχειρηματίας πείσει τα ανώτερα στελέχη ότι πρέπει να συνεχίσει ως διευθύνων σύμβουλος. Αυτό μοιάζει απίθανο δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης, αλλά ας περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί το θέμα.