Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Το αυτοκίνητο της Volkswagen με τις περισσότερες πωλήσεις όλων των εποχών και το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο της Ευρώπης γίνεται σήμερα 50 ετών. Στις 29 Μαρτίου 1974 ξεκίνησε η παραγωγή του Golf Mk1 στο εργοστάσιο του Wolfsburg στη Γερμανία. Από τότε, έχουν πωληθεί περισσότερα από 37 εκατομμύρια μονάδες.

Ο αντικαταστάτης του Beetle προέκυψε αρχικά στα τέλη της δεκαετίας του 1960, όταν η Porsche ανέπτυξε το πρωτότυπο EA 266. Κατασκευάστηκαν πάνω από 50 αυτοκίνητα, αλλά το έργο τελικά ακυρώθηκε τον Οκτώβριο του 1971.

Εκείνα τα οχήματα είχαν έναν υδρόψυκτο εν σειρά κινητήρα, ο οποίος πρόσφερε τελική ταχύτητα μέχρι και 185χλμ./ώρα, ένα νούμερο διόλου κακό για την εποχή εκείνη.  Όμως, ο κινητήρας ζεσταινόταν, αναθυμιάσει εισέρχονταν στην καμπίνα, όπως και υπερβολικός θόρυβος, κάνοντας τελικά το EA 266 να εγκαταλειφθεί από τη Porsche.

Περίπου την ίδια εποχή, το EA 276 κατασκευαζόταν στο Wolfsburg με κινητήρα εμπρός. Μόνο ένα κατασκευάστηκε ποτέ, αλλά ακόμη και αυτό το πρωτότυπο δεν ήταν πλήρως λειτουργικό. Είχε τον αερόψυκτο κινητήρα μπόξερ του Beetle κάτω από το καπό, ενώ το ρεζερβουάρ καυσίμου βρισκόταν κάτω από τα πίσω καθίσματα. Τελικά και το EA 276 εγκαταλείφθηκε επειδή η τεχνολογία του κινητήρα που χρησιμοποιούσε ήταν ήδη ξεπερασμένη για αυτό που προοριζόταν να είναι ένα παγκόσμιο προϊόν.

Ωστόσο, το one-off αυτοκίνητο επηρέασε το VW Golf πρώτης γενιάς που κυκλοφόρησε στη Βραζιλία το 1980 με τον αερόψυκτο κινητήρα 1,3 λίτρων από το Beetle, τοποθετημένο μπροστά.

Το αληθινό Golf πριν από το Golf ήταν το EA 337, το οποίο σχεδίασε ο Giorgetto Giugiaro της Italdesign. Το μοντέλο παραγωγής πέρασε από τετράγωνα σε στρογγυλά φωτιστικά σώματα, ενώ τα φλας μεταφέρθηκαν από τα φτερά στον μπροστινό προφυλακτήρα.

Ο Giugiaro ήθελε τα ορθογώνια φωτιστικά σώματα να περάσουν στο μοντέλο παραγωγής και να απηχούν τα πίσω φώτα όσον αφορά το μέγεθος και τη διάταξη. Ωστόσο, η VW αποφάσισε να πάει με στρογγυλά φώτα, επειδή αυτά ήταν φθηνότερα στην παραγωγή. Θυμάται ότι του ζητήθηκε να σχεδιάσει ένα “αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που θα έπρεπε να είναι ένα σύγχρονο και με μεγάλο χώρο αποσκευών”.

Παρόλο που ο Giugiaro έχει σχεδιάσει τα πάντα, από την BMW M1 μέχρι το Lotus Esprit, κάποτε είπε ότι το Golf ήταν “το πιο σημαντικό αυτοκίνητο της καριέρας μου”.