Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Οι ευρωπαϊκοί δασμοί στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής τέθηκαν σε ισχύ την Τετάρτη, αφού οι δύο πλευρές απέτυχαν να βρουν λύση. Η νέα πολιτική επιβάλλει φόρους που αγγίζουν μέχρι και το 45,3% σε ορισμένα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Αυτές οι αυξήσεις δασμών προετοιμάζονταν εδώ και πολύ καιρό και ήρθαν μετά από εξαντλητική έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι συντελεστές ποικίλλουν μεταξύ των εταιρειών ανάλογα με το πόσο συνεργάσιμες ήταν με τις αρχές της ΕΕ. Για παράδειγμα, η SAIC, η μητρική εταιρεία της MG, αντιμετωπίζει την πιο μεγάλη αύξηση κατά 35,3%, επιπλέον του υφιστάμενου 10%. Η BYD, εν τω μεταξύ, απορροφά πρόσθετο δασμό 17% ενώ και ο δασμός της Geely έχει αυξηθεί κατά 18,8%.
Μόλις άρχισαν να εφαρμόζονται οι νέοι δασμοί, το Reuters αναφέρει ότι το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου ενημέρωσε τους τοπικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων ότι θα πρέπει να διακόψουν τα επενδυτικά τους σχέδια σε χώρες που ψήφισαν υπέρ των δασμών.
Πηγές λένε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες «ενθαρρύνθηκαν» να επενδύσουν μόνο σε χώρες που ψήφισαν κατά των δασμών, ενώ παρέμειναν συνετές όσον αφορά τις προγραμματισμένες επενδύσεις σε χώρες που απείχαν από την ψηφοφορία. Δέκα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Πολωνίας και της Ιταλίας, έδωσαν τη στήριξή τους στους φόρους εισαγωγής. Άλλα 12 μέλη απείχαν από την ψηφοφορία, ενώ πέντε μέλη τάχθηκαν εναντίον τους. Μεταξύ αυτών ήταν και η Γερμανία.
Η επιμονή του Υπουργείου Εμπορίου να διακόψει τις επενδύσεις σε χώρες που ενέκριναν τους υψηλούς φόρους θα μπορούσε να είναι κακή είδηση για την Ιταλία και τη Γαλλία. Και οι δύο χώρες φλέρταραν πυρετωδώς τους τελευταίους μήνες με τις κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων, αλλά ψήφισαν υπέρ της έγκρισης των αυξήσεων των δασμών. Η SAIC σχεδιάζει να ανοίξει ένα κέντρο ανταλλακτικών στη Γαλλία πριν από το τέλος του έτους και η Ιταλία έχει μιλήσει με αρκετές εταιρείες που επιθυμούν να προσελκύσουν επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων των Chery και Dongfeng Motor.
Εν τω μεταξύ, η BYD φαίνεται να πρόλαβε το “κακό” καθώς πολύ πριν οι δασμοί αποφασιστούν, η εταιρεία δεσμεύτηκε να κατασκευάσει εργοστάσιο στην Ουγγαρία και, όπως έφερε η μοίρα, η Ουγγαρία ψήφισε κατά των φόρων εισαγωγής. Η BYD φημολογείται επίσης ότι εξετάζει τη μεταφορά της ευρωπαϊκής της έδρας από την Ολλανδία στην Ουγγαρία – μια κίνηση που τώρα φαίνεται όχι μόνο έξυπνη αλλά ίσως και προφητική.