Του Περικλή Χαλάτση
Από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως και χθες,30 Οκτωβρίου,στην Ελλάδα εισήχθησαν 22 καινούρια μοντέλα αυτοκινήτων.Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο μοναδικός αναγνωρισμένος θεσμός « Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα» θα καλέσει τα μέλη του για να επιλέξουν ποια από τα 22 μοντέλα είναι καλύτερα προκειμένου να γίνει η πρώτη ψηφοφορία-επιλογή, για την τελική δεκάδα.
Δεν αποκλείεται έως τις 10 Νοεμβρίου να προστεθεί και κάποιο ακόμη μοντέλο αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό. Από τα μοντέλα που έχουν ήδη λανσαριστεί ή πρόκειται να λανσαριστούν θα πρέπει να γίνει η επιλογή εφόσον έχουν δοκιμαστεί από όλα τα μέλη του θεσμού.
Όπως γνωρίζετε από την έλλειψη των ημιαγωγών έχουν δημιουργηθεί πολλά προβλήματα στην παγκόσμια αγορά του αυτοκινήτου. Οι γραμμές παραγωγής έχουν «κολλήσει» στην κυριολεξία και η αγορά έχει παγώσει.
Κάποια νέα μοντέλα μπορεί να εισήχθησαν στην ελληνική αγορά αλλά δεν διατέθηκαν στους πελάτες. Απλά μπήκαν στις εκθέσεις για να μην είναι άδειες.
Το πρόβλημα με τα τσιπάκια εξακολουθεί να υπάρχει και κανένας ακόμη δεν μπορεί να πει με σιγουριά πότε η αγορά θα ομαλοποιηθεί. Γι αυτό οι αντιπροσωπείες όταν κλείνουν μια παραγγελία και εισπράττουν την προκαταβολή δεν εγγυώνται την ημερομηνία παράδοσης. Ακόμη οι περισσότερες αντιπροσωπείες δεν υπόσχονται ότι η τιμή ενός αυτοκινήτου (τιμή σημερινής συμφωνίας) θα είναι ίδια όταν το αυτοκίνητο παραδοθεί.
Υπάρχουν πολλά προβλήματα ακόμη και στα αυτοκίνητα δοκιμών. Παρακάτω θα δείτε την αρχική λίστα με τα 22 αυτοκίνητα που εισήχθησαν στην Ελλάδα τους δέκα πρώτους μήνες. Στη συνέχεια θα σας επισημάνω ποια αυτοκίνητα και γιατί δεν μπορούν να συμπεριληφθούν στη λίστα για την επιλογή της πρώτης δεκάδας.
Το 2021 εισήχθηκαν
1. Audi Q4 e-tron / Sportback e-tron
2. Audi e-tron GT
3. BMW iX3
4. BMW iX
5. Dacia Sandero Streetway & Stepway
6. Citroen C4 C-Cross
7. Fiat 500e
8. Ford Mustang Mach-E
9. Honda e
10. Hyundai Bayon
11. Hyundai Tucson
12. Nissan Qashqai
13. Mercedes EQA
14. Mercedes C-Class
15. Opel Mokka / Opel Mokka e
16. Renault Arkana
17. Skoda Enyaq IV
18. Suzuki Swace
19. Suzuki Across
20. Toyota Yaris Cross
21. Volkswagen ID.4
22. Volvo XC40 Recharge
Για να ψηφίσει ένα μέλος του θεσμού ( ο θεσμός απαρτίζεται από επαγγελματίες δημοσιογράφους του ειδικού τύπου) ένα αυτοκίνητο θα πρέπει προηγουμένως να το έχει οδηγήσει. Διαφορετικά δεν μπορεί να το ψηφίσει.
Εδώ υπάρχουν δύο ζητήματα.
Α: Κάποιες εταιρίες που εισήγαγαν ένα καινούριο μοντέλο δεν έβγαλαν δημοσιογραφικά αυτοκίνητα για τέστ πράγμα που σημαίνει ότι αυτόματα αποκλείονται από την ψηφοφορία. Γιατί ενας δημοσιογράφος για να ψηφίσει ένα αυτοκίνητο θα πρέπει πρώτα να το οδηγήσει και να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
Καλά είναι τα δελτία τύπου αλλά κάθε εταιρία λέει τα δικά της. Και υποστηρίζει ότι το αυτοκίνητο της είναι το καλύτερο στον κόσμο. Δεν είναι όμως έτσι.
Β: Κάποιες εταιρίες ενώ έβγαλαν αυτοκίνητα για τέστ δεν έκαναν σωστό προγραμματισμό με αποτέλεσμα οι δημοσιογράφοι του ειδικού τύπου που δεν τα οδήγησαν δεν επιτρέπεται να τα ψηφίσουν.
Και στις δύο περιπτώσεις αποκλεισμού από την ψηφοφορία την ευθύνη έχουν καθαρά οι εταιρίες για τις επιλογές που έκαναν.Βέβαια υπάρχουν εταιρίες που σέβονται τους δημοσιογράφους και το θεσμό. Θέλουν να διεκδικήσουν τον τίτλο. Γι αυτό οργανώνουν έστω και την τελευταία στιγμή ένα Press day αποκλειστικά για τους δημοσιογράφους του θεσμού «Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα» προκειμένου να τα οδηγήσουν όλοι και να έχουν άποψη.
Ωστόσο από τα 22 αυτοκίνητα αποκλείονται τα πέντε είτε γιατί δεν δόθηκαν για τέστ. Και αυτά είναι;
1.Audi e-tron GT
2.BMW iX
3.Suzuki Swace
4.Suzuki Across
5.Toyota Yaris Cross
Δεν αποκλείεται κάποια εταιρία να προλάβει να κάνει παρουσίαση οπότε και πάλι η λίστα των αυτοκινήτων προς ψηφοφορία θα αλλάξει.
Πολλές φορές ο κόσμος ρωτάει. Μα γιατί δεν βάλατε την Ferrari η την Lamborghini στη λίστα με τα υποψήφια αυτοκίνητα. Είναι λογική η απορία τους. Ωστόσο ένα αυτοκίνητο για ψηφιστεί και να βγει «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» θα πρέπει να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Φυσικά θα μπορούσε να ψηφιστεί ως καλύτερο αυτοκίνητο η χειροποίητη Bentley. Αλλά όταν η τιμή της ξεκινάει από 350.000 ευρώ δεν απευθύνεται στον κόσμο αλλά σε πελάτες που έχουν την οικονομική δυνατότητα όχι μόνο να την αγοράσουν αλλά και να τη συντηρήσουν.
Η λογική της ψηφοφορίας του θεσμού είναι να επιλέγονται αυτοκίνητα που είναι ασφαλή, άνετα, οικογενειακά που πληρούν τις απαιτήσεις της ΕΕ (κατηγορίας Euro 6) και αν είναι δυνατόν να εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από τα 120 gr CO2.