Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Μπορεί η Toyota να είναι η εταιρία που μας σύστησε πρώτη στα υβριδικά σύνολα, άργησε όμως να εισέλθει στην αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και έχει δεχθεί αρκετή κριτική. 

Η ιαπωνική εταιρία ισχυρίζεται ότι έχει τα δεδομένα που αποδεικνύουν ότι ένα all in σε ηλεκτρικά οχήματα, όπως έχουν δεσμευτεί να κάνουν πολλές αντίπαλες αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν είναι απλώς μια κακή επιχειρηματική απόφαση, αλλά θα μπορούσε να είναι κακή για το περιβάλλον. Ο επικεφαλής επιστήμονας της εταιρείας, Gill Pratt, λέει ότι είναι πολύ πιο λογικό για τις εταιρείες αυτοκινήτων να προσφέρουν αυτοκίνητα με διαφορετικές πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών και του υδρογόνου.

Ο Pratt λέει ότι πρέπει να λάβουν υπόψη τη διαθεσιμότητα λιθίου, του ορυκτού που χρησιμοποιείται στην παραγωγή μπαταριών. Προβλέπει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία σύντομα θα πληγεί από έλλειψη λιθίου, καθώς και από έλλειψη σημείων επαναφόρτισης, καθώς ο αριθμός των EVs στην παραγωγή εκτοξεύεται ασταμάτητα. Ο Pratt λέει ότι η κατασκευή εκατομμυρίων υβριdικών θα έχει καλύτερο αντίκτυπο στην παραγωγή CO2 από τη χρήση της ίδιας ποσότητας λιθίου για τη δημιουργία μικρότερου αριθμού αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.

Σε ένα υποθετικό μοντέλο ο Pratt αναφέρεται σε 100 οχήματα εσωτερικής καύσης που εκπέμπουν 250 g/km CO2. Εάν διαθέτετε αρκετό λίθιο για να φτιάξετε μπαταρίες 100 kWh, θα μπορούσατε να κατασκευάσετε ένα Tesla μεγάλης αυτονομίας κορυφαίας προδιαγραφής, αλλά τα υπόλοιπα 99 οχήματα θα εξακολουθούν να λειτουργούν με καύση, δίνοντας στον στόλο CO2 248,5 g/km. Εάν μοιράσουμε αυτές τις 100 kWh ανάμεσα σε 90 παραδοσιακά υβριδικά, θα μείνουν μόνο 10 αυτοκίνητα με θερμικό μοτέρ και οι μέσες εκπομπές πέφτουν στα 205 g/km.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η Toyota δεν ενδιαφέρεται για EV. Πρόσφατα ανακοίνωσε ένα σεντάν bZ3X μεγέθους Tesla Model 3 για την Κίνα για να συμπληρώσει το bZ4X SUV της. Αλλά η εταιρεία είναι ανένδοτη ότι ανταγωνιστικές εταιρείες όπως η Honda, η Cadillac, η Volvo και άλλες, κάνουν λάθος ρίχνοντας όλο τους το βάρος πίσω στα καθαρά EV.