Η αυλαία για ένα από τα σπουδαιότερα αυτοκίνητα, έπεσε. Έπειτα από 81 χρόνια και περισσότερες από 21 εκατομμύρια πωλήσεις, το Beetle πέρασε στο πάνθεον της παγκόσμιας αυτοκίνησης.
Με εντολή του Χίτλερ
Η ζωή του θρυλικού σκαθαριού ξεκίνησε στις αρχές του 1938. Ο Αδόλφος Χίτλερ ζήτησε από τον Φέρντιναντ Πόρσε να φτιάξει ένα αυτοκίνητο για το λαό. Ένα όχημα οικονομικό, που να μπορεί να μεταφέρει ένα αντρόγυνο με τα δύο παιδιά από τη μία πόλη της Γερμανίας στην άλλη, να είναι ικανό να αναπτύξει ταχύτητα άνω των 90 χλμ./ώρα, να μην χρειάζεται πολλά χρήματα για να συντηρηθεί και να κοστίζει ελάχιστα.
Ο Πόρσε αποδέχθηκε την πρόκληση του δικτάτορα. Πήρε τα σχέδια της πρωτοπόρου αρχιτεκτονικής σχολής του Μπαουχάουζ και βασίστηκε πάνω σε ένα ξεχωριστό design.
Ήταν το πρώτο σχέδιο του Beetle. Αυτό που έμελε να αλλάξει το ρου της ιστορίας των τεσσάρων τροχών.
Λίγους μήνες αργότερα και πιο συγκεκριμένα τον Αύγουστο του 1938, ο Φέρντιναντ κάλεσε τον Χίτλερ να δει πρώτος το όχημα που ζήτησε. Ένα καμπυλωτό τετράτροχο με τέλειο για την εποχή αεροδυναμικό συντελεστή. Ο Αδόλφος ενθουσιάστηκε και έδωσε εντολή να περάσει άμεσα στην παραγωγή στη νεοϊδρυθείσα «Πόλη των αυτοκινήτων KdF» (Stadt des KdF-Wagens), η οποία το 1945 μετονομάστηκε σε Βόλφσμπουργκ.
Το πρόγραμμα με τον κωδικό «αυτοκίνητο του λαού», δηλαδή Volkswagen, έμελε να γίνει διάσημο στα πέρατα της γης. Τότε όμως, κανείς δεν το φανταζόταν.
Ο Σκαραβαίος
To cult αυτό αντικείμενο, έγινε αρχικά γνωστό ως «Käfer», δηλαδή «Σκαθάρι» στα γερμανικά ή «Σκαραβαίος» στην Ελλάδα. Beetle βαπτίστηκε στις αγγλόφωνες χώρες και υιοθετήθηκε στις ΗΠΑ αρκετά χρόνια αργότερα, όταν οι πωλήσεις είχαν ξεπεράσει κάθε προσδοκία.
Ο κινητήρας του καινοτόμου μοντέλου ήταν τετράχρονος, βενζίνης, επίπεδος τετρακύλινδρος και αερόψυκτος. Είχε χωρητικότητα 995 κ. εκ. και ισχύ 25 hp. Το 1945, απέκτησε μοτέρ 1.131 κ. εκ. και ισχύος 30 ίππων, με τον κυβισμό και τη δύναμη να αυξάνονται σταδιακά.
Τα πρώτα αυτοκίνητα πωλήθηκαν κυρίως σε κάποιους προνομιούχους της Ναζιστικής ελίτ και το κόστος αγοράς ήταν 990 μάρκα.
Λόγω του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, το «σκαθάρι» ξεκίνησε να κατασκευάζεται μαζικά στα τέλη της δεκαετίας του ’40. Κατά τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 η φήμη του εκτοξεύθηκε στην Ευρώπη. Δεν χαλούσε, ήταν ανθεκτικό, ευρύχωρο, φθηνό στη συντήρησή του και είχε προσιτή τιμή πώλησης. Επίσης, ήταν πιο δυνατό και γρήγορο από το Citroen 2CV και το Fiat 500.
Παράλληλα, κατάφερε να σημειώσει τεράστια επιτυχία και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η νεολαία το ερωτεύτηκε, αγόρια και κορίτσια μετακινούνταν παντού με το Beetle, πήγαιναν από τη μία πόλη στην άλλη, ζούσαν με πάθος, ένταση. Το Σκαθάρι είχε γίνει ήδη best seller.
Μάλιστα, στις 17 Φεβρουαρίου του 1972, ξεπέρασε σε αριθμό αντιτύπων το Ford Model T, λαμβάνοντας τον τίτλο του πιο εμπορικού αυτοκινήτου όλων των εποχών.
Εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles, πρωταγωνίστησε σε κινηματογραφικές ταινίες του Χόλυγουντ, βραβεύθηκε με πολυάριθμους τίτλους.
Διαφημιζόταν παντού. Στην Ελλάδα, η εμπορική προώθηση του αυτοκινήτου γινόταν αρχικά μέσω της έντυπης διαφήμισης, με το σλόγκαν «οικονομία, άνεσις, ασφάλεια». Με 53.000 δραχμές, μπορούσε ο καθένας να αποκτήσει το «τελειότερον και δημοφιλέστερον αυτοκίνητον του κόσμου».
Δεν θεωρήθηκε άδικα το σύμβολο του γερμανικού οικονομικού θαύματος και της αναγέννησης. Υπήρξε ένα επιβατικό όχημα με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα, το λατρεμένο αυτοκίνητο των χίπις.
Υπόκλιση
Με την πάροδο των ετών, οι πωλήσεις άρχισαν να παίρνουν την κατιούσα. Εμφανίζοντας συνεχώς πιο μοντέρνα, άνετα και προηγμένα αυτοκίνητα. Το Μάιο του 1974 η VW παρουσίασε το Golf. Τον Ιούλιο του ίδιου έτους, κατασκευάστηκε το τελευταίο «Σκαθάρι» στο Βόλφσμπουργκ. Το Golf ήταν πλέον ο απόλυτος πρωταγωνιστής.
Για κάποια χρόνια, το Beetle συναρμολογούνταν σε άλλες γερμανικές εγκαταστάσεις. Η τελευταία επίσημη εισαγωγή παρτίδας «Σκαθαριών» στην Ευρώπη, έλαβε χώρα στις 12 Αυγούστου 1985, στο Έμντεν.
Στην πράξη, ωστόσο, υπήρξαν πολλές ακόμα παράλληλες εισαγωγές σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές, από ανεξάρτητους εισαγωγείς, μέχρι και την οριστική λήξη της παραγωγής του, το 2003.
Συνολικά παρήχθησαν 21.529.464 οχήματα παγκοσμίως, από τα οποία τα 15.444.858 κατασκευάστηκαν στη Γερμανία.
Το τελευταίο εργοστάσιο που το φιλοξενούσε ήταν αυτό Puebla του Μεξικού. Η Volkswagen το αποχαιρέτησε επίσημα, δημιουργώντας 65 συλλεκτικά αντίτυπα που φέρουν την ονομασία Final Edition.