Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Οι κανονισμοί ρύπων Euro 7 έχουν προκαλέσει τεράστιο αναβρασμό στον κύκλο των αυτοκινητοβιομηχανιών. Μεγάλα ονόματα όπως ο CEO του ομίλου Stellantis έχουν δηλώσει ευθέως ότι οι κανονισμοί για τις μηχανές εσωτερικής καύσης είναι “άχρηστοι” και θα είχαν αρνητικό αντίκτυπο στη βιομηχανία, ενώ δεν θα έκαναν καμία διαφορά για το περιβάλλον. Το επιχείρημά του ανέφερε επίσης ότι θα ήταν δαπανηρό για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς θα έχαναν χρήματα από τις επενδύσεις των ηλεκτρικών και θα τα επένδυαν για ανάπτυξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης, οι οποίοι θα είναι νόμιμοι για λίγα χρόνια. Αυτό θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές για τα οχήματα εσωτερικής καύσης, επιβαρύνοντας επιπλέον τους αγοραστές, με έως και 5.000 ευρώ στην τιμή ενός μικρού μοντέλου.

Η Volkswagen παρουσίασε ένα παρόμοιο επιχείρημα κατά των προδιαγραφών Euro 7, μόλις πριν από δύο μήνες. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Thomas Schafer, επεσήμανε τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, με τη συντριπτική πλειοψηφία της νέας παραγωγής της VW να είναι ηλεκτρική μέχρι το 2030. Αυτό θα άφηνε μόνο ελάχιστα χρόνια για τα οποία θα χρειάζονταν επανασχεδιασμένοι κινητήρες. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές σε μικρά αυτοκίνητα όπως το VW Polo ή το Skoda Fabia σε σημείο που οι αγοραστές να μην μπορούν να τα αντέξουν οικονομικά. 

Νέο μπλόκο από τη συμφωνία των 8
Οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων Euro 7 πρόκειται να αρχίσουν να εφαρμόζονται το 2025, κάτι το οποίο ελπίζουν να αποτρέψουν οι οκτώ χώρες, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο των 27 μελών της ΕΕ. Το Reuters αναφέρει ότι η Γαλλία, η Ιταλία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Πολωνία, η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχική Δημοκρατία υπέγραψαν κοινό έγγραφο που αντιτίθεται σε “οποιουσδήποτε νέους κανόνες για τις εκπομπές καυσαερίων”, καθώς και σε νέες απαιτήσεις δοκιμών για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Η επιστολή εστάλη και σε άλλες χώρες της ΕΕ για νέους συμμάχους, καθώς από μόνες τους οι 8 αυτές χώρες δεν έχουν αρκετές ψήφους για να μπλοκάρουν την πρόταση.