Του Γιώργου Παλληκάρη
Σαν σήμερα, στις 21 Μαρτίου 1960 γεννήθηκε στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας ο πιο ολοκληρωμένος οδηγός στην ιστορία της Formula 1.
Ο Ayrton Senna δεν κατάφερε μόνο να αναδειχθεί τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής, αλλά να θεωρείται μέχρι και σήμερα ένας από τους πιο ταλαντούχους οδηγούς όλων των εποχών, καθώς και μία από τις πιο αντιπροσωπευτικές και εμβληματικές φιγούρες της Φόρμουλα 1 και της αυτοκινητοβιομηχανίας γενικότερα. Πλήρης οδηγός από κάθε άποψη μπόρεσε να διακριθεί κατά τη διάρκεια της καριέρας του πάνω από όλα για την οδήγηση στο βρεγμένο οδόστρωμα και την ταχύτητά του στις κατατακτήριες δοκιμές.
Έτρεξε συνολικά σε 161 Grand Prix της F1, κέρδισε 3 πρωταθλήματα, πέτυχε 41 νίκες, ανέβηκε στο podium 80 φορές, ενώ ξεκίνησε 65 φορές από την 1η θέση του Grid.
Το μοιραίο ατύχημα
Όλα ξεκίνησαν με ένα προαίσθημα που είχε ο Senna. Όταν στις 30 Απριλίου του 1994 ο αυστριακός οδηγός Roland Ratzenberger χάνει τον έλεγχο του μονοθεσίου του και πέφτει στις μπαριέρες με 300χλμ./ώρα, ο θάνατος του είναι ακαριαίος. Ο Senna δήλωσε πως δεν ήθελε να τρέξει στον επικείμενο αγώνα και πως για πρώτη φορά φοβόταν.
Τη 1η Μαίου, ο αγώνας ήταν ακόμα στον 4ο γύρο, και στην στροφή Tamburello η Williams του Senna πέφτει με 233χλμ./ώρα στον τσιμεντένιο τοίχο. Ο Senna θα μεταφερθεί χωρίς τις αισθήσεις του με το ελικόπτερο στο νοσοκομείο της Μπολόνια όπου και θα αφήσει την τελευταία του πνοή.
Συνολικά πάνω από 300.000 άνθρωποι έδωσαν το παρών στο τελευταίο αντίο του μεγάλου θρύλου της F1.
Παρακάτω σας παρουσιάζουμε τα αυτοκίνητα που είχε στο προσωπικό του γκαράζ και που εκφράζουν καλύτερα το δικό του, μοναδικό γούστο.
Ford Escort XR3
Ένα από τα πρώτα hot hatch, το Ford Escort XR3 ήταν ένα από τα αγαπημένα του αυτοκίνητα. Με 1.600άρη κινητήρα και καίγοντας αιθανόλη, πετύχαινε το 0-100 σε 9 δευτ. με ιπποδύναμη 97 ίππων και κίνηση στους εμπρός τροχούς από σασμάν με τέσσερις ταχύτητες.
Το Audi S4 παρείχε στον Senna όχι μόνο έναν γρήγορο καθημερινό μέσο, αλλά και μια επιχειρηματική συμφωνία. Το 1993, υπέγραψε συμβόλαιο με την Audi για να βοηθήσει στην εισαγωγή και πώληση των οχημάτων της σε μια νέα αγορά για αυτούς, τη Βραζιλία. Διέθετε έναν 5κύλινδρο κινητήρα 2.2 λίτρων απόδοσης 230 ίππων και τετρακίνηση Quattro. 0-100 σε 6.2 δευτ.
Το NSX ήταν ένα αυτοκίνητο που ο Aytron όχι μόνο οδήγησε αλλά και βοήθησε να αναπτυχθεί. Τροφοδοτείται από έναν V6 3,0 λίτρων, 24 βαλβίδων, απόδοσης 274 ίππων. Αυτή η ισχύς του επέτρεπε επιτάχυνση 0-100 σε 5.8 δευτ. και τελική πάνω από 240χλμ./ώρα.
Όπως υποδηλώνει το όνομα, φιλοξενούσε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 2,3 λίτρων, 16 βαλβίδων, απόδοσης 182 ίππων και επιτάχυνσης 0-100 σε 9.5 δευτ. Πισωκίνητη με 5αρι σασμάν, δόθηκε δώρο στον Senna, όταν σε έναν αγώνα με 20 πανομοιότυπα τέτοια μοντέλα, ο Βραζιλιάνος βγήκε πρώτος.
Ο 6κύλινδρος κινητήρας απέδιδε 218 ίππους επιτρέποντας τελική ταχύτητα 240χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100 σε 6.3 δευτ. Το σύνολο συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων και όλη η ισχύς του αυτοκινήτου κατευθυνόταν στους πίσω τροχούς.
Εξοπλισμένο με 4κύλινδρο boxer κινητήρα 1,5 λίτρων, η Alfasud απέδιδε 83 ίππους. Το αυτοκίνητο ήταν προσθιοκίνητο και διέθετε χειροκίνητο κιβώτιο 5 ταχυτήτων. Με μπρος πίσω δισκόφρενα και τηλεσκοπικά υδραυλικά αμορτισέρ με ελικοειδή ελατήρια, παρουσίαζε μοναδική οδηγική συμπεριφορά για την εποχή του.