Αυστηρότερα μέτρα για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τις οδικές μεταφορές είναι διατεθειμένη να λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά τις αντιδράσεις των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τους νέους αναθεωρημένους στόχους για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, προκαλώντας «πονοκέφαλο» στους κατασκευαστές.
Σύμφωνα με την πρόταση που κατατέθηκε, μέχρι το 2025 οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να μειώσουν κατά 15% τον μέσο όρο των εκπομπών CO2 των οχημάτων τους και έως το 2030 κατά 30%.
Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με όσα έχουν ψηφιστεί, το 2021 ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων μιας μάρκας πρέπει να είναι στα 95 γρ./χλμ. Αυτό σημαίνει πως το 2025 ο αριθμός πρέπει να πέσει στα 80 γρ./χλμ. και πέντε χρόνια αργότερα στα 66,5% γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί να επιταχυνθούν οι διαδικασίες εξέλιξης των ηλεκτρικών οχημάτων, προσφέροντας 800 εκατομμύρια ευρώ για τη διεύρυνση του δικτύου φόρτισης σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. και άλλα 200 εκατ. στην έρευνα και ανάπτυξη.
Ο Ευρωπαίος επίτροπος Ενέργειας και Κλιματικής Ενέργειας, Μικέλ Αρίας Κανέτε, δήλωσε ότι η Ευρώπη δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο και απαιτούνται μεγάλες αλλαγές για να επιτευχθούν οι στόχοι. Από τη μεριά του, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ ανέφερε πως η Ευρώπη είναι υποχρεωμένη να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο όσον αφορά στη μάχη απέναντι στην κλιματική αλλαγή και να εξασφαλίσει ότι ο πλανήτης μας θα γίνει και πάλι λαμπρός.
Σε περίπτωση που κάποιος κατασκευαστής δεν επιτύχει τους στόχους, ο πέλεκυς θα πέσει βαρύς. Τα πρόστιμα αναμένονται τσουχτερά, φθάνοντας τα 95 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον γραμμάριο CO2 σε κάθε αυτοκίνητο που πωλείται.
Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται να ψηφιστούν το 2018, καθώς πρώτα πρέπει να επικυρωθούν από τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών της Ε.Ε. και το Ευρωκοινοβούλιο.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) απάντησε άμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκφράζοντας επιφυλάξεις για την πρόταση που κατέθεσε. Πιο συγκεκριμένα, υποστήριξε πως δεν δίνεται ο απαιτούμενος χρόνος για να προετοιμαστούν τεχνικά και σχεδιαστικά. Παράλληλα, θεωρεί εφικτό αλλά με υψηλό κόστος τη μείωση του 20% μέχρι το 2030 και καλεί όλες τις χώρες να επενδύσουν στις υποδομές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου να γίνουν πιο ελκυστικά στους καταναλωτές.
Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος