Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Στις αρχές του 2023, η Ευρωπαϊκή Ένωση ψήφισε αυστηρούς κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων που ουσιαστικά θα απαγορεύουν την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Εκείνη την εποχή, η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων βρισκόταν σε έξαρση και οι τάσεις έδειχναν αυξημένη ζήτηση, αλλά δυστυχώς, οι καιροί άλλαξαν. Η BMW συγκαταλέγεται τώρα σε έναν αυξανόμενο συνασπισμό που ζητά τον τερματισμό της απαγόρευσης.

Αυτό δήλωσε πρόσφατα ο CEO της BMW Oliver Zipse στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Σύμφωνα με το Reuters, το κορυφαίο στέλεχος εξέφρασε έντονη ανησυχία για τη βιωσιμότητα των κατασκευαστών σε περίπτωση που η απαγόρευση παραμείνει σε ισχύ. Τόνισε τη θέση της Κίνας ως βασικού προμηθευτή μπαταριών, κάτι που θα απαιτούσε σημαντική συνεργασία σε μια εποχή που οι σχέσεις μεταξύ της κινεζικής κυβέρνησης και των δυτικών χωρών δεν είναι και οι καλύτερες. Μίλησε επίσης για απαισιοδοξία σε όλη την Ευρώπη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και δεν έχει άδικο. Οι πωλήσεις EV είναι σε μεγάλο βαθμό μειωμένες μετά το αρχικό κύμα αγοραστών.

Ο Zipse δεν είναι ο μόνος με τις ανησυχίες του για ένα αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον το 2035. Πριν καν στεγνώσει το μελάνι της πρότασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η γερμανική κυβέρνηση πρωτοστάτησε σε μια συμμαχία επτά εθνών που αντιτίθενται στην απαγόρευση. Η Γερμανία και η ΕΕ συμβιβάστηκαν τελικά με μια εξαίρεση για τα οχήματα εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιούν συνθετικά ή ουδέτερα από άποψη άνθρακα καύσιμα.

Αυτό δεν εμπόδισε την περαιτέρω αύξηση των αντιδράσεων. Τον Ιανουάριο του 2024, ο οικονομικός διευθυντής της Porsche, Lutz Meschke, δήλωσε ότι αναμένει ότι η απαγόρευση είτε θα καθυστερήσει είτε θα τερματιστεί εντελώς. Η BMW και η Volkswagen έχουν προωθήσει την ανάπτυξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης, όπως και πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Στο πολιτικό πεδίο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας της Ιταλίας Gilberto Pichetto Fratin δήλωσε πρόσφατα ότι η απαγόρευση «πρέπει να αλλάξει».