Καθημερινά, στις χώρες – έδρες των αυτοκινητοβιομηχανιών όλο του κόσμου αλλά και στις πίστες, διεξάγεται ένας διαφορετικός αγώνας, μεταξύ των κατασκευαστών και των κατασκόπων παπαράτσι.
Οι μεν προσπαθούν να κρύψουν κάθε λεπτομέρεια από τα μελλοντικά αυτοκίνητα και οι δε να καταγράψουν στην φωτογραφική τους μηχανή τις πρώτες εικόνες των πρωτότυπων. Οι παπαράτσι επινοούν όλο και πιο δημιουργικές τεχνικές για να αποθανατίσουν καλύτερα τα καμουφλαρισμένα οχήματα, με τις εταιρείες να κάνουν ότι περνά από το χέρι τους για να τους εμποδίσουν.
Μια μάχη δίχως τέλος
Το καμουφλάζ έχει μετατραπεί σε τέχνη, με την Opel να εξελίσσει εδώ και 30 χρόνια νέες μεμβράνες και πρόσθετα εξαρτήματα για να τους παραπλανήσει. Η τελευταία τεχνική ονομάζεται «Cube» και εφαρμόζεται ήδη στο νέο Astra, το οποίο θα αποκαλυφθεί επίσημα τις επόμενες εβδομάδες και θα κάνει ντεμπούτο στην έκθεση της Φρανκφούρτης, τον Σεπτέμβριο.
Οι σχεδιαστές προσπάθησαν να προστατεύσουν επιμελώς από τους κατασκόπους το εμπρός τμήμα και αν ο ειδικός στο καμουφλάζ, Andreas Kubis, είχε απόλυτη ελευθερία κινήσεων, το νέο Astra μπορούσε να καλυφθεί πλήρως. Ωστόσο, τα πρωτότυπα μπορούν να παραμορφώνονται μόνο στο βαθμό που να επιτρέπει στους μηχανικούς και τους οδηγούς δοκιμών να έχουν ρεαλιστικά αποτελέσματα για το προσεχές όχημα παραγωγής. Και εμφανώς, ένας ελεγκτής ασφάλειας πρέπει να αφαιρέσει το καμουφλάζ πριν επιτρέψει στο όχημα να βγει στο δρόμο.
Το καμουφλάζ έχει γίνει επιστήμη
Ο Kubis, πιστοποιημένος τεχνικός διευθυντής, χάρη στις τεχνικές του βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τους κατασκόπους. Τα τρισδιάστατα εφέ του «Cube», δείχνουν μόνο το περίγραμμα του αυτοκινήτου, θολώνοντας τις γραμμές και μπερδεύοντας όσους το βλέπουν. Χρειάζονται από 60 μέχρι 70 φύλλα μεμβράνης για την πλήρη κάλυψη ενός συμπαγούς οχήματος όπως το νέο Opel Astra. Το υλικό αυτό αντέχει στα χαλίκια, στις υψηλές θερμοκρασίες και την υπεριώδη ακτινοβολία. Θερμοκρασίες από -40 μέχρι +80 βαθμών Κελσίου δεν αποτελούν πρόβλημα. Άλλωστε, οι οδηγοί δοκιμών στην Arjeplog στη Β. Σουηδία πρέπει να βασίζονται στο καμουφλάζ στις πιο αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Για πρώτη φορά, οι ειδικοί χρησιμοποίησαν μία πρόσθετη φιμέ ζελατίνα για τα όργανα, την κεντρική κονσόλα και το σύστημα infotainment του νέου πρωτοτύπου του Astra. «Το υλικό είναι γνωστό από τα laptops και τα κινητά τηλέφωνα. Αυτό δεν αφήνει να φαίνονται τα περιεχόμενα της οθόνης από το πλάι,» εξηγεί ο Kubis. Πλαστικά κελύφη προσομοιώνουν το σχήμα των οργάνων, ενώ η φιμέ ζελατίνα μπορεί να παραπλανήσει ακόμα και τους πιο ισχυρούς τηλεφακούς.
Το «Cube είναι η τέταρτη γενιά μεμβράνης καμουφλάζ που χρησιμοποιείται από την Opel. Στην αρχή, η κάλυψη αφορούσε μόνο τα άκρα και τους προβολείς με κίτρινη και κόκκινη ταινία. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, το καμουφλάζ έφτασε σε νέα επίπεδα με τα εμπρός και πίσω τμήματα να εξαφανίζονται πίσω από την ταινία κάλυψης. Το 1999 χρησιμοποιήθηκε η πρώτη μεμβράνη καμουφλάζ με σχέδια που θύμιζαν ψάρια – εξ ου και η ονομασία «Fishies» – και δέκα χρόνια αργότερα ήρθε στο προσκήνιο το σχέδιο «Flimmies». Το 2011 εφαρμόστηκε η τεχνολογία εκτύπωσης πλέγματος «Wirries», με τη μεμβράνη να χρησιμοποιείται σαν ενιαίο κομμάτι και να αφαιρείται όταν ήταν απαραίτητο.
Ένα τρικ μπορεί να μπερδέψει τους πάντες
Το καμουφλάζ έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό, αλλά ένα τρικ μπορεί να είναι καλύτερο. Στο πρώτο πρωτότυπο του νέου Adam S, ο Kubis και η ομάδα του για να μην τραβήξουν την προσοχή, αποφάσισαν να μην καμουφλάρουν το όχημα. Αντίθετα, το έκαναν να μοιάζει με εκπαιδευτικό αυτοκίνητο, βάζοντας πάνω το αντίστοιχο σήμα και μερικές σπορ μαύρες και κίτρινες λωρίδες. Με αυτό τον τρόπο κέρδισαν μια μάχη, τουλάχιστον μέχρι τον επόμενο γύρο.
Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος