Οδηγήθηκε από την τόλμη, την αμφισβήτηση της κοινής πρακτικής και την αναζήτηση νέων δρόμων στους τομείς της μηχανολογίας και του σχεδιασμού. Από την πρώτη ημέρα της ίδρυσής της έως σήμερα, η Mazda κινείται ενάντια στη συμβατικότητα, επιτυγχάνοντας αποτελέσματα που οι περισσότεροι θεωρούσαν ανέφικτα.

Από τους φελλούς στα αυτοκίνητα

100 χρόνια πριν ήταν ένας κατασκευαστής φελλών στη Χιροσίμα, μέχρι τη στιγμή που ένας βιομήχανος, ο Jujiro Matsuda, ανέλαβε τα ηνία της Toyo Cork Kogyo Co. Ltd. Το 1921 τη μετέτρεψε πρώτα σε κατασκευαστή εργαλειομηχανών και στη συνέχεια σε κατασκευαστή αυτοκινήτων.

Το πρώτο μοντέλο ήταν ένα τρίκυκλο -το Mazda-Go-, που ξεκίνησε να πωλείται το 1931. Η ρίψη της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα ανέστειλε τη λειτουργία του εργοστασίου για μόλις λίγους μήνες.

Τα επαγγελματικά οχήματα αποτελούσαν προτεραιότητα της εταιρείας μετά τον πόλεμο και το πρώτο επιβατικό παρουσιάστηκε το 1960. Το αυτοκίνητο αυτό ήταν μεγάλη επιτυχία στην κατηγορία των «kei-cars» στην Ιαπωνία και άνοιξε το δρόμο στις μετέπειτα επιτυχημένες σειρές της μάρκας.

Επιτυγχάνοντας το ακατόρθωτο

Το 1961, η εταιρεία υπέγραψε συμφωνία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία NSU παίρνοντας τα δικαιώματα εξέλιξης και παραγωγής του νέου μικρού και ελαφριού περιστροφικού κινητήρα Wankel.
Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή: οι Ιάπωνες μηχανικοί κατόρθωσαν αυτό που όλοι οι άλλοι θεωρούσαν ακατόρθωτο.

Η Mazda γιορτάζει τα 100 χρόνια ιστορίας. Το 1967, το φουτουριστικό Cosmo Sport 110S έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα στον κόσμο. Ήταν η αρχή ενός εντυπωσιακού «success story», με εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως.

Η Mazda θα αποδείκνυε επίσης και την τεχνολογική της υπεροχή στους αγώνες ως η πρώτη ασιατική μάρκα που κέρδισε τον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Le Mans το 1991, με το 787B. Ένα αγωνιστικό με 4 ρότορες. Το μοναδικό που έχει κερδίσει τον συγκεκριμένο αγώνα με κινητήρα χωρίς πιστόνια.

Ο περιστροφικός κινητήρας της Mazda αποτέλεσε και την έμπνευση για τους πρωτοποριακούς κινητήρες τεχνολογίας Skyactiv, τα κιβώτια μετάδοσης, τις πλατφόρμες και τα αμαξώματα που εξελίχθηκαν με στόχο τη μέγιστη αποδοτικότητα και ενσαρκώνουν τη φιλοσοφία Jinba Ittai, που δηλώνει τη σχέση οδηγού-αυτοκινήτου σε όλα τα μοντέλα της γκάμας.

Μοναδική ταυτότητα, η αγάπη για την οδήγηση

Η εταιρεία μετονομάστηκε επισήμως σε Mazda Motor Corporation το 1984. Πέντε χρόνια αργότερα, η παρουσίαση ενός πανάλαφρου roadster με την ονομασία MX-5 τάραξε τα νερά στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Σήμερα, μετά από τέσσερις γενιές, το συγκεκριμένο μοντέλο είναι το best seller roadster στην ιστορία.

Τα επόμενα 100 χρόνια

Αυτή τη στιγμή, η Mazda διαθέτει μια γκάμα μοντέλων, σχεδιασμένων με γνώμονα τη φιλοσοφία του Kodo-Soul of Motion (ψυχή εν κινήσει). Η μάρκα εξακολουθεί να αμφισβητεί το κατεστημένο, με το ηλεκτρικό ΜΧ-30 να αποτελεί το αυτοκίνητο του μέλλοντος που σέβεται παράλληλα το παρελθόν της φίρμας. To εσωτερικό του είναι φιλικό προς το περιβάλλον και περιλαμβάνει στοιχεία από φελλό, επιστρέφοντας στις βάσεις πάνω στις οποίες ξεκίνησε η Toyo Cork Kogyo.

 

Δείτε την γκάμα της Mazda στην Ελλάδα

 

Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος