Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης
Ένα από τα κεντρικά χαρακτηριστικά ενός ηχοσυστήματος, είναι η ποιότητα. Ο ήχος και γενικότερα η ακουστική είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή ψυχαγωγία. Το εσωτερικό ενός καλού του αυτοκινήτου πρέπει να προσφέρει σε οδηγό και επιβάτες έναν άνετο χώρο που να κάνει το ταξίδι άνετο.
Η Audi θεωρεί ότι η ηχητική εμπειρία στο αυτοκίνητο, από το ηχοσύστημα, την κύλιση, τους διακόπτες έως και τις ηχητικές ειδοποιήσεις, συμβάλλει στην αίσθηση ολικής ποιότητας. Οδηγός και επιβάτες, θέλουν ένα περιβάλλον ήχου που να τους ευχαριστεί και ταυτόχρονα να τους εμπνέει.
Ο Dr. TobiasGründl, επικεφαλής του τμήματος ανάπτυξης ήχου και ακουστικής της Audi,δίνει μεγάλη έμφαση στην ηχητική απόλαυση. Μάλιστα μια ομάδα ειδικών συνεργάζεται για να τελειοποιήσει την ιδανική ατμόσφαιρα στο εσωτερικό.
Οι Γερμανοί έχουν «βαφτίσει» αυτούς τους ειδικούς ως «Ομάδα Θροϊσμάτων και Κροταλισμών».
Τι κάνει όμως αυτή η Ομάδα; Κάθε νέο μοντέλο Audi δοκιμάζεται και αξιολογείται στο δρόμο και σε επιφάνεια δονήσεων ενώ ελέγχεται σε ειδικό υδροπαλμικό εξοπλισμό.
Η «Ομάδα Θροϊσμάτων και Κροταλισμών» δοκιμάζει τις δονητικές αποκρίσεις μεμονωμένων εξαρτημάτων ή ολόκληρου του πλαισίου. Πρέπει να γνωρίζετε ότι οι θόρυβοι δεν μπορούν πάντα να ακουστούν στο μέρος όπου δημιουργούνται. Οι ειδικοί με τη βοήθεια ειδικών μηχανημάτων εντοπίζουν τις πηγές θορύβου και εξαλείφουν κάθε τι περιττό.
Η Audi καταβάλλει τεράστια προσπάθεια για να ελαχιστοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερο όλες αυτές τις ενοχλητικές επιρροές. Για παράδειγμα, όλες οι περιοχές όπου ο θόρυβος μπορεί να μεταφερθεί στο πλαίσιο του Audie-tron είναι ειδικά απομονωμένες και αποσυνδεδεμένες.
Αυτό σημαίνει ότι τα σχετιζόμενα με τον σχεδιασμό ανοίγματα και κοιλότητες μέσα στο πλαίσιο, γεμίζουν με υλικό από μικροΐνες. Το ύφασμα από ίνες και το ύφασμα από μικροΐνες (fleece) επενδύουν επίσης τους θόλους των τροχών.
Ακόμη και η επένδυση του δαπέδου έχει σχεδιαστεί για να απορροφά ήχο. Στο εσωτερικό, η μοκέτα με αφρό συμβάλλει στη διατήρηση της ησυχίας.
Με τις στεγανοποιήσεις των θυρών αλλά και τις βελτιώσεις που καθημερινά γίνεται στο σχεδιασμό στους εξωτερικούς καθρέφτες αλλά και στις διάφορες τσιμούχες ,έχουν ελαχιστοποιήσει κάθε εξωτερικό θόρυβο που διεισδύει στο εσωτερικό. Έτσι οι επιβάτες μπορούν να έχουν μια χαλαρή συνομιλία ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες.
Μπορεί όλα αυτά για τους οδηγούς να είναι λεπτομέρειες όμως είναι σημαντικές για να κάνουν το ταξίδι τους ακόμη πιο άνετο.
Ας πάμε σε ένα άλλο κεφάλαιο. Για παράδειγμα να εξετάσουμε τι σημαίνει ο όρος 3-D ήχος. Αυτό περιγράφει έναν ήχο που αντανακλά ακουστικά και τις τρεις διαστάσεις ενός χώρου. Όταν εφευρέθηκε η ηχογράφηση, ο ήχος αναπαράχθηκε μέσω ενός ηχείου – mono. Ο στερεοφωνικός ήχος δεν είναι δυνατός με αυτόν τον τρόπο και ο ήχος είναι επίπεδος.
Στη δεκαετία του 1960, δημιουργήθηκε ο στερεοφωνικός ήχος όπου δύο μικρόφωνα καταγράφουν τη μουσική από διαφορετικές θέσεις. Όταν αναπαράγεται ο ήχος, οι ηχογραφημένες πληροφορίες– ξεχωριστά μονοφωνικά σήματα – κατανέμονται σε δύο διαφορετικά κανάλια και αναπαράγονται αντίστοιχα μέσω ενός αριστερού και ενός δεξιού ηχείου. Αυτό παράγει μια αίσθηση χωρικού ήχου, το στερεοφωνικό εφέ. Ο όρος “1-D” αναφέρεται σε αυτόν τον στερεοφωνικό ήχο.
Όμως για να λάβετε τρισδιάστατο ήχο, χρειάζεστε μια επιπλέον πηγή ήχου που δεν βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο. Για παράδειγμα στο μοντέλο Q7 το 2016, η Audi χρησιμοποίησε συστήματα ήχου Bang&Olufsen με 3-D ήχο, που αντανακλά επίσης τη χωρική διάσταση του ύψους.
Τα συστήματα χρησιμοποιούν πολλά επιπλέον ηχεία ευρείας ζώνης για αυτόν τον σκοπό, τα οποία είναι ενσωματωμένα στην κολόνα Α και, όπως στα Α8 και Q8, επίσης στην κολόνα Β καθώς και στην επένδυση οροφής.
Το εσωτερικό γίνεται μια μεγάλη σκηνή όπου η μουσική αναπτύσσεται όπως ηχογραφήθηκε στην αίθουσα. Υπάρχει ένας αλγόριθμος πίσω από αυτήν την τεχνολογία που η Audi ανέπτυξε μαζί με το Fraunhofer Institute.
Ο αλγόριθμος “Symphoria 2.0” ήχου 3-D υπολογίζει τις πληροφορίες από στερεοφωνικές ή 5.1 εγγραφές για την τρίτη διάσταση και τις επεξεργάζεται για 3-D ηχεία. Αυτό καθιστά τα ηχητικά εφέ ευέλικτα τοποθετημένα στον χώρο.
Στα προηγμένα συστήματα ήχου Bang&Olufsen, ένας ενισχυτής ισχύος 1.920 Watt λειτουργεί με έναν επεξεργαστή ψηφιακού σήματος και 24 κανάλια μαζί με 23 ηχεία. Αυτή η τεχνολογία κάνει την καμπίνα επιβατών ακουστικά μεγαλύτερη.
Η γερμανική εταιρία προσαρμόζει και στα μικρότερα μοντέλα τις βελτιώσεις αυτές έτσι ώστε να έχουν και οι compact κατηγορίες τη σωστή ποιότητα του ήχου. Ήδη ξεκίνησε για την compact κατηγορία συνεργασία με την Sonos.
Στα μεσαία αλλά και μεγάλα μοντέλα η Audi συνεχίζει τη συνεργασία της με το Bang&Olufsen σύστημα που αντιπροσωπεύει τα ηχοσυστήματα υψηλής τεχνολογίας.
Σε κάθε τι που προκαλεί ήχο η θόρυβο το λόγο έχει η «Ομάδα Θροϊσμάτων και Κροταλισμών». Συνεργάζεται στενά με τους ειδικούς ήχου της Audi για να πετύχουν το στόχο τους που είναι η ολιστική ηχητική εμπειρία του «αύριο».
Το επόμενο μεγάλο βήμα είναι η μελλοντική διανομή του πρότυπου κινητής τηλεφωνίας υψηλής ταχύτητας 5G που ανοίγει νέα κανάλια streaming υψηλής πιστότητας και ποιότητας. Στο εγγύς μέλλον, για πρώτη φορά, η Audi θα χρησιμοποιήσει το ίδιο το αυτοκίνητο ως δέκτη – μέσω της ενσωματωμένης κάρτας SIM και μιας μονάδας δέκτη υψηλής απόδοσης για πραγματικά πολυκαναλικό streaming ήχου.
Από την οπτική γωνία των μηχανικών ήχου της Audi, κάτι τέτοιο είναι ένα ακόμη ορόσημο στον δρόμο για το μέλλον.