Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Εδώ και αρκετό καιρό τα μεγάλα ονόματα των αυτοκινητοβιομηχανιών ζητούσαν να μην προχωρήσουν τα πλάνα της Ευρωπαϊκήw Ένωσης για την ισχύ του Euro 7. Ενός νέου πρoτύπου καυσαερίων το οποίο θα απαιτούσε από τα αυτοκίνητα να μειώσουν δραματικά τους εκπεμπόμενους ρύπους άρα και από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν τεράστια ποσά. Επενδύσεις όμως οι οποίες, όπως και οι ίδιοι έλεγαν, έχουν ημερομηνία λήξης καθώς όλα τα Euro θα πάψουν να υφίστανται από το 2035 όταν και θα απαγορευτούν πλήρως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Σύμφωνα λοιπόν με το προσχέδιο οι αλλαγές που θα φέρει το Euro 7 θα είναι ελάχιστα διαφορετικές από το ήδη υπάρχων Euro 6 με τα πρότυπα εκπομπών ρύπων για τα αυτοκίνητα να παραμένουν σχεδόν αυτούσια.
Σύμφωνα με τους αναθεωρημένους κανονισμούς, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να ελαχιστοποιήσει το κόστος έρευνας και ανάπτυξης των αυτοκινητοβιομηχανιών για τη δημιουργία νέων καθαρότερων κινητήρων, δεδομένης της προτεινόμενης απαγόρευσης πωλήσεων κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035. Ή, με απλά λόγια, η ΕΕ δεν βλέπει την ανάγκη να ζητήσει από τις εταιρείες να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια σε νέους κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα είναι ελαφρώς πιο πράσινοι από τους υπάρχοντες και θα παραμείνουν στην πώληση για λίγα μόνο χρόνια.
Να θυμηθούμε τις δηλώσεις του ισχυρού άντρα του ομίλου Stellantis ο οποίος πριν λίγες ημέρες στην Έκθεση Αυτοκινήτου στο Παρίσι είχε πει «Από τη σκοπιά του κλάδου, δεν χρειαζόμαστε το Euro 7, καθώς αντλεί πόρους που θα έπρεπε να δαπανήσουμε για την ηλεκτροκίνηση. Το να ξοδεύεις χρήματα για να αναπτύξεις νέους κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα πληρούν τα πρότυπα του Euro 7, τα οποία θα εφαρμοστούν το 2028 δεν έχει νόημα».
Φυσικά, αυτή η νέα τροπή των γεγονότων γρήγορα προκάλεσε μικτές αντιδράσεις από διάφορες ενώσεις και επιχειρήσεις. Ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία πιστεύει ότι οι νέες επενδύσεις «θα αντλήσουν πόρους που θα έπρεπε να δαπανήσουμε για την ηλεκτροκίνηση», η ΜΚΟ Transport & Environment πιστεύει ότι η προτεινόμενη αναθεώρηση των κανονισμών από την Ε.ΕΕ σημαίνει ότι «τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν προτεραιότητα έναντι της υγείας εκατομμυρίων Ευρωπαίων».
Η τελική έκδοση των νέων κανόνων αναμένεται να δημοσιευτεί στις 9 Νοεμβρίου. Τα πρότυπα Euro 7 έχουν ήδη καθυστερήσει πολλές φορές και επρόκειτο να δημοσιευθούν στις 28 Οκτωβρίου. Τα αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών στην ευρωπαϊκή ήπειρο αναμένεται να τεθούν σε ισχύ το 2025 ή το 2026.