Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Όπως φαίνεται τα νέα συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα τελευταίας γενιάς έχουν αποτέλεσμα. Σύμφωνα με την Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA), ενώ οι θάνατοι οδηγών από τροχαία ατυχήματα συνεχίζουν να μειώνονται, οι θάνατοι πεζών αυξάνονται συνεχώς και σημειώνουν ρεκόρ 40ετίας.
Η μη κερδοσκοπική οργάνωση GHSA ιαπίστωσε ότι το 2022 ήταν η πιο θανατηφόρα χρονιά για τους Αμερικανούς πεζούς από το 1981. Με βάση στοιχεία από τα κρατικά γραφεία οδικής ασφάλειας, η οργάνωση προβλέπει ότι 7.508 άνθρωποι σκοτώθηκαν το 2022 ενώ περπατούσαν κοντά στους δρόμους της Αμερικής.
Πέρα από το τρομακτικό μέγεθος του αριθμού, ακόμα πιο τρομακτική είναι η απότομη αύξηση αυτών των θανάτων, καθώς το 2019 ήταν 6.324 και το 2022 έφτασαν τους 7.508, σημειώνοντας αύξηση 19%. Ακόμη, μεταξύ 2010 και 2021, οι θάνατοι πεζών αυξήθηκαν κατά 77%, σε σύγκριση με μόλις 25% για τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου (οδηγοί αυτοκινήτων, μηχανών).
Σε αντίθεση με την Αμερική, όλα τα υπόλοιπα ανεπτυγμένα έθνη, βλέπουν μείωση των θανάτων τόσο των οδηγών όσο και των πεζών. Ο λόγος είναι πως έχουν λάβει μέτρα, όπως η μείωση ων ορίων ταχύτητας, η προσθήκη προστατευμένων ποδηλατοδρόμων και ο σχεδιασμός οχημάτων που προστατεύουν καλύτερα τους ανθρώπους που βρίσκονται έξω από αυτά.
Φαίνεται πως η αγάπη των Αμερικάνων για τα μεγάλα φορτηγά και τα θηριώδη SUV φέρει τη μεγάλη ευθύνη καθώς τα ολοένα και πιο ψηλά φορτηγά κρύβουν όλο και περισσότερο την οπτική επαφή των οδηγών τους με τον δρόμο. Σύμφωνα με την GSHA, ένα SUV ή pickup ήταν το όχημα που χτύπησε στο 40% των θανάτων, σε σύγκριση με τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία αντιστοιχούσαν στο 35%.