Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Ο ανταγωνισμός είναι πάντα υγιής, όχι μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία αλλά σε όλους τους τύπους επιχειρήσεων. Αναγκάζει τους κατασκευαστές να αναπτύξουν καλύτερα προϊόντα και να διατηρήσουν (σχετικά) Παρόλα αυτά, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δεν είναι ακριβώς ενθουσιασμένος από τον πολλαπλασιασμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στην Κίνα και κάνουν απόβαση στην Ευρώπη.
Ανησυχεί ότι η αυτοκινητοβιομηχανία στη Γηραιά Ήπειρο θα πρέπει να ετοιμαστεί για έναν «σκληρό αγώνα» με μάρκες από τη Λαϊκή Δημοκρατία. Επειδή το κόστος παραγωγής είναι πολύ χαμηλότερο στην Κίνα, τα οχήματα που εξάγονται από την πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου είναι σημαντικά φθηνότερα από αυτά που συναρμολογούνται στα ευρωπαϊκά εργοστάσια.
Ο επικεφαλής της Forvia –η οποία εξαγόρασε πρόσφατα την Hella– λέει ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν συνήθως να κατασκευάσουν ένα EV με 10.000 ευρώ λιγότερο κόστος από μια ευρωπαϊκή μάρκα. Μάλιστα δήλωσε στην έκθεση CES 2023 στο Λας Βέγκας ότι αυτή η απόκλιση είναι «πιο επικίνδυνη» για την Ευρώπη από ό,τι για τις Ηνωμένες Πολιτείες όπου τα κινεζικά αυτοκίνητα αντιμετωπίζουν υψηλούς εισαγωγικούς δασμούς.
“Η νομοθεσία στην Ευρώπη διασφαλίζει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη είναι περίπου 40 τοις εκατό πιο ακριβά από αντίστοιχα οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αλλάξει την τρέχουσα κατάσταση, η αυτοκινητοβιομηχανία της περιοχής θα έχει την ίδια μοίρα με την ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλιακών πάνελ . Νομίζω ότι έχουμε ξαναδεί αυτήν την ταινία. Είναι ένα πολύ ζοφερό σενάριο. Αλλά δεν χρειάζεται να πάει έτσι.”
Ο Tavares έχει μια λύση για να αντισταθεί σε εταιρείες όπως οι SAIC, BYD και Geely. Μια «επανβιομηχανοποίηση» της Ευρώπης με την επαναφορά της χαμένης παραγωγικής ικανότητας θα μείωνε το κόστος και θα έκανε τα αυτοκίνητα πιο ανταγωνιστικά σε τιμές έναντι των κινεζικών.