Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Εδώ και μία πενταετία επικρατεί «τρέλα» γύρω από τα SUV, τα οποία πλέον αποτελούν την πιο hot κατηγορία αμαξωμάτων σε παγκόσμια κλίμακα. Τα SUV (που δεν συνοδεύονται απαραίτητα από αντίστοιχες off road δυνατότητες) προσφέρουν πιο αρχοντική – ψηλή θέση οδήγησης, μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και μεγάλους χώρους που βολεύουν κάθε οικογένεια.
Όμως, τα SUV για να πετύχουν όλα τα παραπάνω και να ξεχωρίσουν περαιτέρω, μεγαλώνουν συνεχώς το μέγεθός τους. Αυτή η τάση, μπορεί να μην προκαλεί εντύπωση στη Βόρεια Αμερική, τη χώρα των υπερμεγεθών αντικειμένων, προκαλεί όμως μια διαφορετική ανησυχία σε άλλα μέρη του κόσμου.
Όπως για παράδειγμα στην Ευρώπη, όπου οι δρόμοι είναι σχετικά στενοί και το παρκάρισμα σε αυτούς, κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα. Μια πρόσφατη μελέτη αποκάλυψε ότι κατά μέσο όρο, τα νέα επιβατικά οχήματα στην Ευρώπη αυξάνουν το πλάτος τους κατά 1εκατ. κάθε δύο χρόνια, καταπατώντας χώρο που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν άλλοι χρήστες του δρόμου.
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι χωρίς ρυθμιστική παρέμβαση από την ΕΕ, η τάση αυτή μπορεί να συνεχιστεί, οδηγώντας σε ολοένα και πιο πολυσύχναστες και επικίνδυνες συνθήκες για τους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Επί του παρόντος, το μέγιστο επιτρεπόμενο πλάτος για όλα τα οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 255 cm. Ο νόμος αυτός θεσπίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 για να περιορίσει το μέγεθος των λεωφορείων και των φορτηγών. Σήμερα, λειτουργεί ως παραθυράκι για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να παράγουν SUV και pickups που είναι πολύ μεγάλα. Σύμφωνα με μια νέα μελέτη της Transport & Environment (T&E), το μέσο πλάτος των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ έχει πλέον ξεπεράσει τα 180 εκατοστά.
Παράλληλα και σύμφωνα με μελέτη που διεξήχθη από το Ινστιτούτο Vias στο Βέλγιο μεταξύ 2017 και 2021, η ανύψωση του καπό ενός οχήματος κατά 10 εκατοστά αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου σε συγκρούσεις με πεζούς και ποδηλάτες κατά 30%.
Η Γαλλία έχει ήδη εφαρμόσει ένα πρόγραμμα για την αποτροπή χρήσης βαρύτερων SUV στις πόλεις του Παρισιού και της Λυών εξετάζοντας το ενδεχόμενο επιβολής υψηλότερων τελών στάθμευσης για τα μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα τους επόμενους μήνες.