Ήταν Νοέμβριος του 2018 όταν o επικεφαλής της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi συνελήφθη στο Τόκιο. Οι Ιάπωνες τον κατηγόρησαν για υπεξαίρεση χρημάτων, για χρήση των περιουσιακών στοιχείων των εταιρειών για προσωπικούς λόγους και για παραβιάσεις του Νόμου περί Χρηματοοικονομικών Μέσων και Χρηματιστηρίου.
Λίγες μέρες πριν από την έλευση του 2020, ο Carlos Ghosn κατάφερε να διαφύγει και πλέον βρίσκεται στον Λίβανο, όπως αναφέρει το Reuters. Το πώς εγκατέλειψε την Ιαπωνία, αν και του είχαν αφαιρεθεί τα προσωπικά έγγραφα, είναι ένα μυστήριο.
Ακόμη και η υπερασπιστική του ομάδα έμεινε κατάπληκτη από τη διαφυγή του πρώην πρόεδρου της γαλλο-ιαπωνικής συμμαχίας.
«Βρίσκομαι τώρα στον Λίβανο. Δεν είμαι πια όμηρος ενός μεροληπτικού ιαπωνικού δικαστικού συστήματος, όπου επικρατεί το τεκμήριο της ενοχής» έγραψε ο Ghosn, ο οποίος έχει τις υπηκοότητες του Λιβάνου, της Γαλλίας και της Βραζιλίας, σύμφωνα με ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τους εκπροσώπους του.
«Δεν διέφυγα από τη δικαιοσύνη, ξέφυγα από την αδικία και την πολιτική δίωξη. Μπορώ επιτέλους να επικοινωνώ ελεύθερα με τα μέσα ενημέρωσης, πράγμα που θα κάνω από την ερχόμενη εβδομάδα» πρόσθεσε ο επιχειρηματίας.
«Ήταν εντελώς ξαφνικό, είμαι κατάπληκτος» δήλωσε στα μέσα ενημέρωσης ο βασικός συνήγορός του στην Ιαπωνία, υποστηρίζοντας πως ο Ghosn δεν είχε έρθει σε επαφή μαζί του και πως πληροφορήθηκε από την τηλεόραση ότι ο πελάτης του διέφυγε από την Ιαπωνία, όπου έχουν απαγγελθεί σε βάρος του τέσσερις κατηγορίες για οικονομικά αδικήματα.
Πρόκειται για μια αναπάντεχη εξέλιξη για τον έκπτωτο μεγιστάνα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος βρισκόταν μέχρι τώρα υπό κατ’ οίκον περιορισμό στο Τόκιο.
Ο Carlos Ghosn έφθασε τη Δευτέρα στο αεροδρόμιο της Βηρυτού, σύμφωνα με πηγή στις λιβανικές δυνάμεις ασφαλείας.
Εκατόν τριάντα ημέρες στη φυλακή
«Δεν είναι σαφής ο τρόπος με τον οποίο αναχώρησε από την Ιαπωνία» διευκρίνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια άλλη πηγή στον Λίβανο, χώρα που συγκλονίζεται από ένα πρωτοφανές κίνημα αμφισβήτησης που έχει επιφέρει σοβαρή πολιτική κρίση.
Σύμφωνα με τη λιβανική εφημερίδα «Αλ-Τζουμχουρία», η οποία αποκάλυψε την πληροφορία, ο καθαιρεθείς επικεφαλής της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi έφθασε στη Βηρυτό με αεροπλάνο προερχόμενο από την Τουρκία.
Τίποτε στη στάση του τις τελευταίες ημέρες δεν άφηνε να διαφανεί πως θα αναχωρούσε από την Ιαπωνία, δήλωσαν στο Γαλλικό Πρακτορείο πρόσωπα τα οποία είχε πρόσφατα συναναστραφεί.
«Κατά τις τακτικές μας συναντήσεις, συνέχιζε να προετοιμάζει τη δίκη του» διαβεβαίωσε και ο συνήγορός του.
Μετά τη σύλληψή του, στις 19 Νοεμβρίου 2018 στο Τόκιο, οι δικηγόροι του και η οικογένειά του κατήγγειλαν έντονα τις συνθήκες κράτησής του και τον τρόπο με τον οποίο η ιαπωνική Δικαιοσύνη διεξάγει τη διαδικασία στην εν λόγω υπόθεση.
Ο Ghosn είχε απελευθερωθεί με εγγύηση στα τέλη Απριλίου, αλλά του είχαν επιβληθεί αυστηροί όροι: του είχε απαγορευθεί κυρίως να δει ή να έρθει σε επαφή με τη σύζυγό του, την Carol.
Στα μέσα Νοεμβρίου, είχε μπορέσει να της μιλήσει μέσω βιντεοδιάσκεψης, για πρώτη φορά σε διάστημα σχεδόν οκτώ μηνών. Μερικές ημέρες νωρίτερα, τα παιδιά του είχαν ζητήσει μια «δίκαιη» δίκη για τον πατέρα τους, με άρθρο τους που δημοσιεύθηκε από τον ιστότοπο του δημόσιου γαλλικού ραδιοσταθμού Franceinfo.
Σύμφωνα με τους συνηγόρους του και την επικοινωνιακή ομάδα του, ο Carlos Ghosn ζητούσε «την πλήρη άρση» των διαφόρων απαγορεύσεων που του είχαν επιβληθεί, επειδή τις θεωρούσε «υπερβολικές, ωμές και απάνθρωπες», καθώς και «για να γίνουν σεβαστά τα θεμελιώδη δικαιώματά του αλλά και αυτά της συζύγου του».
Σε βάρος του Ghosn, ο οποίος υπήρξε ο πιο καλοπληρωμένος επικεφαλής επιχείρησης στην Ιαπωνία, απαγγέλθηκαν τέσσερις κατηγορίες: δύο κατηγορίες για εισοδήματα που δεν δηλώθηκαν από τη Nissan στις οικονομικές αρχές (η εταιρεία διώκεται επίσης για την πτυχή αυτή) και δύο άλλες για κατάχρηση εμπιστοσύνης με επιβαρυντικές περιστάσεις.
Ο Γαλλο-λιβανο-βραζιλιάνος επικεφαλής της επιχείρησης καθαιρέθηκε από τις θέσεις του προέδρου της Nissan και της Mitsubishi Motors (τρίτο μέλος της συμμαχίας) τις ημέρες που ακολούθησαν τη σύλληψή του πριν από 13 μήνες. Στη συνέχεια παραιτήθηκε από την προεδρία της Renault, πριν ξεκινήσουν έρευνες σε βάρος του στη Γαλλία.
«Στρεβλές» κατηγορίες
Από την αρχή της υπόθεσης, ο Carlos Ghosn καταγγέλλει μια «συνωμοσία» εκ μέρους της Nissan που ήθελε να εμποδίσει ένα σχέδιο μεγαλύτερης ολοκλήρωσής της με τη Renault.
Κατά τη διάρκεια προκαταρκτικής ακροαματικής συνεδρίασης τον Οκτώβριο, οι συνήγοροί του ζήτησαν την ακύρωση των διώξεων σε βάρος του στην Ιαπωνία, κατηγορώντας τους εισαγγελείς για συνέργεια με τον Ιάπωνα πρώην εργοδότη του για να «ρίξουν» τον Ghosn.
Οι απαγγελίες κατηγοριών έχουν «εξαρχής πολιτικά κίνητρα, είναι θεμελιωδώς στρεβλές», κατήγγειλαν οι συνήγοροί του.
Στους όρους για την απελευθέρωση του πρώην προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Renault-Nissan διευκρινιζόταν πως οι δικηγόροι του θα κρατούσαν τα διαβατήριά του και θα ήταν οι εγγυητές των κανόνων που του επέβαλε η Δικαιοσύνη.
Ο κατ’ οίκον περιορισμός του στο Τόκιο του επέτρεπε να ταξιδεύει μέσα στην Ιαπωνία, όμως η διάρκεια της απουσίας του από την κατοικία του ρυθμιζόταν από τους όρους της αποφυλάκισής του.