Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Η Stellantis βρίσκεται σε δύσκολη θέση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι έμποροι δεν είναι ευχαριστημένοι καθώς θεωρούν πως ο όμιλος «υποβαθμίζει» τις αμερικανικές φίρμες και τις απαξιώνει, οδηγώντας τες σε μια συνεχιζόμενη «καταστροφή». Ο όμιλος αυτοκινήτων αντιμετωπίζει διαφορετικά προβλήματα στην Ευρώπη, όπου οι ρυθμιστικές αρχές πιέζουν την αυτοκινητοβιομηχανία να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ οι κυβερνήσεις μειώνουν και καταργούν τα κίνητρα αγοράς EV.

Αυτό φέρνει τη Stellantis (και τις αντίπαλες εταιρείες) σε δύσκολη θέση, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά Ι.Χ. εξακολουθούν γενικά να είναι πιο ακριβά από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να μειώσουν ακόμη περισσότερο τις εκπομπές του στόλου τους από το 2025. Διαφορετικά, κινδυνεύουν με τεράστια πρόστιμα.

«Για να παραμείνουμε ζωντανοί πρέπει να επιτύχουμε την ισοτιμία κόστους μεταξύ ηλεκτρικών και θερμικών αυτοκινήτων, αλλά εδώ ανοίγει ένα άλλο κεφάλαιο. Δραστηριοποιούμαστε σε μια γεωγραφική περιοχή που διακατέχεται από χάος και είναι δύσκολο να κάνουμε προβλέψεις. Οι κυβερνήσεις έχουν αποφασίσει να μειώσουν τα κίνητρα αγοράς και αυτό συγκρατεί την αγορά. Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε ένα είδος λειτουργίας επιβίωσης: είμαστε πέρα από το φόβο. Δεν μπορούμε να παραπονιόμαστε, δεν μπορούμε να διστάζουμε, πρέπει να συγκεντρώσουμε τις προσπάθειές μας για να παραμείνουμε ζωντανοί».

Πράγματι, η αγορά EV επιβραδύνεται στην Ευρώπη, σε τέτοιο βαθμό που η παραγωγή του Fiat 500e διακόπηκε για τέσσερις εβδομάδες λόγω της χαμηλής ζήτησης. Το μερίδιο αγοράς των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκε τους πρώτους επτά μήνες του 2024 στην Ευρωπαϊκή Ένωση (συν το Ηνωμένο Βασίλειο), από 14,3% σε 13,8%, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Παρά τα εμπόδια αυτά, ο Ταβάρες δεν επιθυμεί να καθυστερήσει η Ε.Ε. τους νέους στόχους για το CO2.

«Τα αυτοκίνητά μου είναι έτοιμα, οι άνθρωποί μου είναι έτοιμοι και τα εργοστάσιά μας είναι έτοιμα. Γιατί να καθυστερήσουμε; Η υπερθέρμανση του πλανήτη δεν αποτελεί πλέον πρόβλημα; Αυτή τη στιγμή η μισή Πορτογαλία καίγεται».

Η Ε.Ε. εξακολουθεί να θέλει να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που παράγουν επιβλαβείς εκπομπές από το 2035, αλλά είναι πιθανό να επιτρέψει εκείνα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα ουδέτερα ως προς τον άνθρακα. Ό,τι κι αν συμβεί στην Ευρώπη θα έχει παγκόσμιες συνέπειες.