Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Πριν περίπου μία δεκαετία άρχισαν τα SUV να ανεβαίνουν απότομα σε δημοτικότητα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να διαβάζουν το κοινό και να εμπλουτίζουν την συγκεκριμένη κατηγορία με πολλές επιλογές.
Πολλοί τα χαρακτήρισαν άσχημα, μη αεροδυναμικά, δυσκίνητα στην πόλη, ή ως μία ακόμη μόδα που θα «ξεθυμάνει» σύντομα. Τελικά όλοι έπεσαν έξω, καθώς τα SUV αποτελούν απάντηση στους κάκιστους δρόμους, έχουν υπέροχους χώρους και η αεροδυναμική που «χάνουν» λόγω όγκου, κερδίζεται με άλλους τρόπους, όπως οι κρυμμένες λαβές των θυρών.
Τα SUV ήρθαν για να μείνουν;
Μια νέα μελέτη από την S&P Global Mobility δεν προσπαθεί να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα, αλλά έχει τα δεδομένα που επιβεβαιώνουν ότι οι ιδιοκτήτες SUV είναι οι πιο πιστοί από όλους τους οδηγούς όσον αφορά το στυλ αμαξώματος. Η S&P διαπίστωσε ότι το 73 τοις εκατό των νοικοκυριών που είχαν στην κατοχή τους ένα SUV θα έπαιρναν ένα άλλο SUV όταν έφτανε η ώρα να ανταλλάξουν το παλιό τους όχημα. Και αυτό το νούμερο δεν είναι απλώς ένα απόσπασμα σε ένα γράφημα. Το ποσοστό έχει πλέον ξεπεράσει το 70 τοις εκατό για 11 συνεχόμενα τρίμηνα.
Η ίδια μελέτη ανακάλυψε ότι οι οδηγοί άλλων τύπων οχημάτων δεν ήταν τόσο πιστοί. Μόνο το 48,8 τοις εκατό των ιδιοκτητών pickup προτιμούν άλλο pickup όταν επιστρέφουν στην αγορά και το ποσοστό αφοσίωσης μεταξύ των οδηγών σεντάν είναι ακόμη πιο μικρό, στο 35.6%.
Το 2021, τα SUV αντιπροσώπευαν σχεδόν το 42 τοις εκατό των παγκόσμιων πωλήσεων νέων οχημάτων, εξαιρουμένων των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο αγόρασαν σχεδόν 31,9 εκατομμύρια SUV, αύξηση 13 τοις εκατό σε σύγκριση με τα δεδομένα του 2020. Η ανάπτυξη ήταν εντυπωσιακή, ειδικά σε σύγκριση με τις υπόλοιπες κατηγορίες.
Το 2022 τα στοιχεία (τα οποία δημοσιοποιεί ο υπεύθυνος της JATO Dynamics, Felipe Munoz για χάρη του Motor1.com) δείχνουν ότι τα SUV αντιπροσώπευαν το 46 τοις εκατό των παγκόσμιων πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Σημειώθηκαν περισσότερες πωλήσεις σε χώρες όπως η Ινδία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μεξικό, η Ινδονησία, η Τουρκία, η Μαλαισία, το Βιετνάμ, η Νότια Αφρική, η Ταϊλάνδη και οι Φιλιππίνες. Ωστόσο, η ζήτηση μειώθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο, κατά 7%. Η Κίνα υποχώρησε 2 τοις εκατό στις 10,4 εκατομμύρια μονάδες.
Ωστόσο, η ταχεία ανάπτυξή τους θα μπορούσε να απειληθεί από αυστηρότερους κανονισμούς για τη ρύπανση και το βάρος.
Παρόλο που τα SUV έχουν βελτιωθεί σημαντικά όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων, γενικά εξακολουθούν να είναι βαρέα οχήματα που απαιτούν μεγαλύτερους κινητήρες. Τα δεδομένα εκπομπών από την JATO δείχνουν ότι όλες οι κατηγορίες SUV (εκτός από τα πολυτελή) παρουσίασαν μέση μείωση των εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη μεταξύ 2020 και 2021. Ωστόσο, ο συνολικός μέσος όρος των 107,9 g/km CO2 είναι σαφώς υψηλότερος από αυτόν των αυτοκινήτων πόλης, των μικρών αυτοκινήτων και των compact, στα 76,9, 97,7, 97,6 g/km αντίστοιχα. Εάν αυτό το χάσμα συνεχιστεί, οι κυβερνήσεις σε περιοχές της Ευρώπης θα μπορούσαν να αρχίσουν να “τιμωρούν” τα SUV για λόγους εκπομπών ρύπων και όχι μόνο.