Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Έναν αιώνα ζωής και …κάτι συμπλήρωσε η Lancia.Λογικό ήταν το 3ο και τελευταίο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ για τα 115 χρόνια ιστορίας της ιταλικής φίρμας να είναι αφιερωμένο όχι μόνο στους αγώνες ράλι αλλά και στην τέχνη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το ντοκιμαντέρ «Elegance on the move», περιέχει  δύο εξαιρετικά σημαντικά κεφάλαια στην ιστορία της Lancia.Τις δύο δεκαετίες που τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Lancia μεσουρανούσαν στα παγκόσμια πρωταθλήματα, αρκετοί επώνυμοι καλλιτέχνες, συγγραφείς , ηθοποιοί και σκηνοθέτες μαγεύτηκαν από τις επιδόσεις των αυτοκινήτων και κάποιοι επέλεξαν το ιταλικό αυτοκίνητο για τους πρωταγωνιστές των ταινιών τους.

Η σχέση της Lancia με τον κινηματογράφο είχε ξεκινήσει από τις αρχές του αιώνα, όταν τα μοντέλα της έπαιρναν μέρος σε παραγωγές του βωβού κινηματογράφου. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950, αυτή η σχέση με την 7η τέχνη ανέβηκε σε ένα άλλο επίπεδο. Την εποχή της «La dolce vita»  όπου η Ρώμη ήταν η πρωτεύουσα του σινεμά, θρυλικά ονόματα, όπως εκείνα των Claudia Cardinale, Anita Ekberg και Jean-Paul Belmondo, επέλεγαν μοντέλα της Lancia όπως οι Aurelia και Appia για τις μετακινήσεις τους. 

Αγαπημένο αυτοκίνητο του Marcello Mastroianni ήταν η Flaminia Coupé Super Sport Zagato. Η  Brigitte Bardot δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία της Lancia. Οδήγησε την Aurelia B24, την Flaminia και αργότερα την εκθαμβωτική Flavia Convertible από την Cortina d’Ampezzo στην Κυανή Ακτή. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Την ίδια εποχή, ο βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1954, Ernest Hemingway, συμφώνησε με το Αμερικανικό περιοδικό Life, να γράψει ένα χρονογράφημα για την περίοδο των ταυρομαχιών στην Ισπανία. Ο συγγραφέας αναχώρησε από τη Γαλλία με μια Aurelia B21, η οποία τον συνόδευσε στο ταξίδι που θα οδηγούσε στη συγγραφή του «The Dangerous Summer»  (Το επικίνδυνο καλοκαίρι) που αναφέρεται ως το τελευταίο βιβλίου που συνέγραψε ο Αμερικανός.

Τα νεότερα χρόνια τα μοντέλα της Lancia επιλέχθηκαν από τους σκηνοθέτες για τους πρωταγωνιστές των ταινιών τους. Ο Alain Delon το 1981 στην ταινία Pour la peau d’un flic ( Για το τομάρι ενός μπάτσου) οδηγούσε μια Lancia Delta. Οι Thema και Delta συμμετείχαν στην ταινία «Rome with Love» (Στη Ρώμη με αγάπη) του Woody Allen (2012). Η δημιουργικότητα, ο κομψός χαρακτήρας και η σύνδεση της μάρκας με τον κινηματογράφο, πέρασε και μέσω ιδιαίτερα ξεχωριστών διαφημιστικών ενεργειών, με διάσημους ηθοποιούς να πρωταγωνιστούν στις παραγωγές, όπως οι Catherine Deneuve, Vincent Cassel, και Harrison Ford. 

Οι αγώνες ράλι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην αναγνώριση της Lancia. Ο κ. Sergio Limone,επικεφαλής του τμήματος σχεδίασης και δοκιμών της HF Lancia Racing Team είπε:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Χωρίς τη Lancia, ο χώρος τον ράλι δεν θα μπορούσε να γίνει τόσο δημοφιλής. Η Lancia δεν κυριάρχησε απλά σε τεχνικό επίπεδο, αλλά συνολικά στο άθλημα. Καινοτόμα αυτοκίνητα, αλλά και καινοτόμες ιδέες διαχείρισης. Για παράδειγμα, πρώτη η Lancia Racing Team δοκίμασε να αλλάξει ελαστικά κατά τη διάρκεια μια ειδικής διαδρομής με στόχο – ανάλογα με την επιφάνεια του οδοστρώματος- να έχει καλύτερα κρατήματα. Ήταν μια επαναστατική ιδέα. Που της βγήκε σε καλό. 

Στις χιονισμένες ειδικές διαδρομές του Monte Carlo τα πανίσχυρα Audi Quattro ξεκίναγαν με λάστιχα χιονιού για να μπορέσουν να κινηθούν γρήγορα στα χιονισμένα κομμάτια. Στα πρώτα χιλιόμετρα των ειδικών δεν είχε όμως χιόνι. Τα αγωνιστικά πληρώματα της  Lancia ξεκίναγαν με σλικ λάστιχα και έκαναν την αλλαγή με  λάστιχα με καρφιά  μέσα στην ειδική. Τις περισσότερες φορές κέρδιζαν τις ειδικές παρά την καθυστέρηση από την αλλαγή. Βέβαια τότε επιτρεπόταν να έχεις σέρβις και μέσα στην  ειδική. Σήμερα όχι.
Πάντως ήταν ένα τόλμημα που τελικά η Lancia δεν έχασε.

Οι επικεφαλής της Lancia από πολύ νωρίς κατάλαβαν την αξία αυτού του είδους των αγώνων, οι οποίοι μπορούσαν να αναδείξουν τα οδηγικά χαρίσματα των αυτοκινήτων παραγωγής. Η εμπλοκή της μάρκας με τους αγώνες ξεκινά από το πάθος του ιδρυτή της, ο οποίος ήδη τη σαιζόν 1908-1909 είχε κατακτήσει αρκετές νίκες.

Τα χρόνια από τη δεκαετία του 1920 έως και τη δεκαετία του 1940, ιδιώτες κάτοχοι αυτοκινήτων της Lancia κέρδισαν σε διάφορους αγώνες αυτοκινήτου, ενώ από το 1951, χάρη στον Gianni Lancia, γιο του ιδρυτή της μάρκας και λάτρη των αγώνων, η Ιταλική μάρκα επέστρεψε επίσημα στις αγωνιστικές υποχρεώσεις. Ένα χρόνο αργότερα, ήρθε η ίδρυση της Scuderia Lancia, με έμβλημα έναν καλπάζοντα μπλε ελέφαντα, ενώ τις χρονιές 1954 και 1955 η Lancia D50 πρωταγωνίστησε στο τότε νεοσύστατο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1.  

Σύμφωνα με τον κ. Marco Testa, Πρόεδρο και CEO της Armando Testa, «Η Lancia διαχρονικά συνέβαλε στην προβολή της εικόνα της Ιταλίας και στη διαμόρφωση του στιλ της. Από τους δρόμους και το σινεμά, μέχρι τη μόδα και την κοινωνική ευθύνη, πάντα μετέφερε το μοναδικό της χαρακτήρα και την αξεπέραστη κομψότητα.»

Η επιστροφή της Lancia στα ράλι
Η δεκαετία του 1960 βρίσκει τη Lancia να επιστρέφει επίσημα στα ράλι με την Lancia Racing Team και έμβλημα το μικρό κόκκινο ελέφαντα που συνοδευόταν από τα αρχικά HF (“High Fidelity”). 
To 1974, το ντεμπούτο της Lancia Stratos HF σηματοδοτεί το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο που σχεδιάστηκε ειδικά για τους αγώνες ράλι. Μοναδικός του σκοπός να είναι ανίκητο σε κάθε επιφάνεια, χωμάτινη ή ασφάλτινη. 

Σχεδιασμένη από λευκό χαρτί, η Stratos HF εφοδιάστηκε –με τη σύμφωνη γνώμη του ίδιου του Enzo Ferrari- με τον V6 κινητήρα χωρητικότητας 2,4 λίτρων της Ferrari Dino. Μόνο 500 Stratos κατασκευάστηκαν, όσες ακριβώς όριζαν οι κανονισμοί του Group4. Η απόδοση και το ταπεραμέντο της επιβραβεύτηκαν με 3 συνεχόμενα Παγκόσμια Πρωταθλήματα (1974, 1974 και 1976), ενώ επίσημα αποσύρθηκε από τους αγώνες το 1978. 

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1983, ήταν η σειρά της Lancia Rally 037 να παραλάβει τη σκυτάλη. Όπως αναφέρει ο κ. Limone, «Η εποχή της τετρακίνησης είχε ήδη ξεκινήσει, όμως η 037 –ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο- πρωταγωνιστούσε ακόμα και στις χωμάτινες επιφάνειες, με το μοναδικό αυτοκίνητο που μπορούσε να την ανταγωνιστεί να είναι το Audi Quattro. Η 037 ήταν τόσο τεχνικά ανώτερη που κίνησε τις υποψίες της ομάδας της Audi.

Κατά τη διάρκεια του ράλι του Sanremo, έστειλαν έναν τεχνικό τους σε ένα από τα σημεία service της ομάδας μας. Ο τεχνικός ήρθε με ελικόπτερο ώστε να επιβεβαιώσει ότι δεν είχαμε προσθέσει και κίνηση στους εμπρός τροχούς. Προφανώς δεν είχαμε και η 037 είναι το τελευταίο δικίνητο αυτοκίνητο που κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.»

Μετά την εποχή των αυτοκινήτων Group Β , η ιπποδύναμη δεν ελεγχόταν. Πολλά τα άλογα. Η Lancia έριξε στη μάχη την τετρακίνητη Delta HF 4WD. Αυτό έγινε το 1987 και για τα επόμενα 6 χρόνια, η Delta HF 4WD και στη συνέχεια οι Delta HF Integrale και Integrale 16V θα κυριαρχούσαν στη σκηνή των ράλι.

 

 

Συνολικά 10 Παγκόσμιοι τίτλοι, 6 κατασκευαστών και 4 οδηγών, με 46 νίκες στους συνολικά 66 αγώνες του θεσμού που πήραν μέρος. Με λίγα λόγια, σε κάθε αγώνα ήταν πιθανότερο από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο να κερδίσει η Lancia Delta, η οποία πέρασε στην ιστορία ως το πλέον πετυχημένο μοντέλο του θεσμού.

 

Στο 3ο επεισόδιο του ντοκιμαντέρ για τα 115 χρόνια της Lancia πρωταγωνιστεί η Lancia Delta που κατέκτησε τις περισσότερες διακρίσεις .

Ο CEO της μάρκας, κ. Luca Napolitano, υποδέχεται τον κ. Setgio Limone, Επικεφαλής σχεδίασης και δοκιμών της θρυλικής HF Lancia Racing Team, αλλά και τον Πρόεδρο και CEO του δημιουργικού γραφείου Armando Testa, κ. Marco Testa, για να μιλήσουν για αυτές τις δύο πλευρές της Lancia.

Ο κ.Luca Napolitano ανέφερε ότι υπάρχει ακόμα ένα πεδίο στην ιστορία της Lancia  που μιλά για τη σύνδεση της μάρκας με τις τέχνες και ιδιαίτερα τον κινηματογράφο. Ένας θρύλος που μένει ζωντανός μέχρι σήμερα. Η γιορτή θα γίνει στα γενέθλια της μάρκας στις 27 Νοεμβρίου. 

Η Lancia έχει κατακτήσει 15 τίτλους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Τις δεκαετίες  1970 και 1980, τα θρυλικά μοντέλα  Stratos, 037 και Delta, πρωταγωνίστησαν στους αγώνες  για περισσότερα από 20 χρόνια. Ελάχιστες μάρκες έχουν καταφέρει να συνδέσουν τόσο στενά το όνομα τους με τους αγώνες ράλι, όσο η Lancia. 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης