Του Κώστα Ιερίδη
Την πρώτη μεγάλη αλλαγή, από το 2010, στα τέλη κυκλοφορίας επεξεργάζεται το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
- Εισάγεται το κριτήριο του συνολικού αριθμού Ι.Χ. αυτοκινήτων που κατέχει μια οικογένεια. Έτσι, οι επιβαρύνσεις θα είναι «αναλογικές»: όσο περισσότερα οχήματα έχει στην ιδιοκτησία του ένα νοικοκυριό τόσο μεγαλύτερα θα είναι τα τέλη κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, οικογένεια μ’ έναν φορολογούμενο και περισσότερα του ενός Ι.Χ. θα επιβαρυνθεί περισσότερο.
- Λαμβάνεται υπ’ όψιν το άθροισμα των κυβικών των αυτοκινήτων κάθε νοικοκυριού. Με άλλα λόγια, σχεδιάζεται π.χ. οικογένεια με τέσσερα μεγάλου κυβισμού οχήματα να επιβαρυνθεί περισσότερο συγκριτικά με νοικοκυριό που διαθέτει ένα οικογενειακό αυτοκίνητο και ένα ακόμη όχημα μικρού κυβισμού.
- Λαμβάνεται υπ’ όψιν η εμπορική αξία κυρίως για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2010 και των οποίων το ύψος των τελών υπολογίζεται αποκλειστικά με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους. Εάν ισχύσει αυτό, ευνοούνται σημαντικά φορολογούμενοι που αγοράζουν ακριβά αυτοκίνητα σε σχέση με εκείνους που έχουν Ι.Χ. με τα ίδια περίπου χαρακτηριστικά αλλά είναι μοντέλα προ του 2010.
Οι σχεδιασμοί αυτοί εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε αύξηση των εσόδων στα κρατικά ταμεία, με τις επιβαρύνσεις να είναι περισσότερες για όσους διαθέτουν μεγαλύτερη φοροδοτική ικανότητα.
Υπενθυμίζεται ότι το 2014 τα χρήματα που μπήκαν στον κρατικό κορβανά από τα τέλη διαμορφώθηκαν σε 1,1 δισ. ευρώ.
Οι αλλαγές του 2010
Η τελευταία σημαντική τροποποίηση του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας έγινε το 2010.
Τότε το ΥΠΟΙΚ είχε ανακοινώσει αυξήσεις από 16 έως και 88 ευρώ για τα Ι.Χ. που αγοράστηκαν την τελευταία 5ετία, μειώσεις από 12 έως 330 ευρώ για τα παλαιά και μεγάλα αυτοκίνητα, καθώς και «πράσινα» τέλη για όσα οχήματα ταξινομούνταν από την 1/11/2010.