Επιμέλεια:Περικλής Χαλάτσης

Για τους οδηγούς που αγαπούν τη δυναμική οδήγηση η αν  θέλετε το αγωνιστικό στυλ οδήγησης, το Audi RS 3 είναι ένα από τα λίγα αυτοκίνητα που αντιπροσωπεύουν τις κορυφαίες απαιτήσεις των γρήγορων οδηγών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έχει αποδειχθεί ότι όταν κάποιος οδηγός συνηθίζει να κινείται οριακά με ένα γρήγορο αυτοκίνητο αρχίζει να ψάχνεται για κάτι παραπάνω.Σ αυτή τη λογική κινήθηκαν και οι μηχανικοί της Audi που ενώ είχαν φτιάξει ένα γρήγορο αυτοκίνητο, αποφάσισαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πελατών τους και με εργοστασιακές μετατροπές να δώσουν τη λύση που εκατοντάδες οδηγοί έψαχναν.

Σε λίγες ημέρες η Audi σε παγκόσμια πρεμιέρα θα λανσάρει το νέο RS 3, που θα είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας που θα διαθέτει το RS Torque Splitter.

Τι είναι όμως το RS Torque Splitter; Είναι ένας κατανεμητής  ροπής που διαμοιράζει τη ροπή κίνησης μεταξύ των πίσω τροχών με πλήρως μεταβλητό τρόπο. Κάτω από το καπό του compact σπορ μοντέλου υπάρχει ένας  κινητήρας  2,5 TFSI με πέντε κυλίνδρους που αποδίδει ισχύ 400 PS και απελευθερώνει ροπή 500 Nm. Σε σχέση με το μοντέλο που ήδη κυκλοφορεί , θα αποδίδει  20 Nm περισσότερο. Το νέο αυτοκίνητο με το RS Torque Splitter χρειάζεται από 0-100 μόλις 3,8 δευτερόλεπτα ενώ η τελική του αγγίζει τα 290 χιλιόμετρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ας δούμε τώρα πως γίνεται  αυτή η κατανομή και πώς ακριβώς λειτουργεί το RS Torque Splitter. Εδώ τις διαφορές θα καταλάβουν μόνο όσοι έχουν καλές βάσεις γρήγορης οδήγησης η είναι μηχανικοί οπότε μπορούν να εξηγήσουν πιο εύκολα την λειτουργία του Splitter. 

Το RS Torque Splitter καθιστά δυνατό τον ενεργό, πλήρως μεταβλητό διαμοιρασμό ροπής μεταξύ των πίσω τροχών. Σε αντίθεση με το διαφορικό του πίσω άξονα και το προηγούμενο πακέτο πολύδισκου συμπλέκτη, ο κατανεμητής ροπής χρησιμοποιεί από έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη σε κάθε ημιαξόνιο. 

Κατά τη δυναμική οδήγηση, ο κατανεμητής ροπής αυξάνει τη ροπή κίνησης στον εξωτερικό πίσω τροχό με το υψηλότερο φορτίο, γεγονός που μειώνει σημαντικά την τάση υποστροφής. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στις αριστερόστροφες καμπύλες, μεταδίδει τη ροπή στο δεξιό πίσω τροχό. Στις δεξιόστροφες καμπύλες μεταδίδει τη ροπή  στον αριστερό πίσω τροχό.Στην ευθεία μεταδίδει τη ροπή και στους δύο τροχούς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη βέλτιστη σταθερότητα και τη μέγιστη ευελιξία – ειδικά σε στροφές με υψηλές ταχύτητες.

Κατά την οδήγηση σε κλειστούς δρόμους, ο κατανεμητής ροπής επιτρέπει ελεγχόμενες κινήσεις εφαρμόζοντας όλη την ισχύ του κινητήρα σε έναν μόνο από τους πίσω τροχούς – έως και 1.750 Nm ροπής. 
Η ακριβής κατανομή της ροπής κίνησης εξαρτάται πάντα από τη λειτουργία που επιλέγεται στο Audi drive select και την αντίστοιχη κατάσταση οδήγησης.  

Καθένας από τους δύο πολύδισκους συμπλέκτες έχει τη δική του μονάδα ελέγχου, η οποία χρησιμοποιεί τους αισθητήρες ταχύτητας τροχού του ηλεκτρονικού ελέγχου σταθεροποίησης, για τη μέτρηση των στροφών του τροχού. 

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν, περιλαμβάνουν τη διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση, τη γωνία διεύθυνσης, τη θέση του πεντάλ γκαζιού, την επιλεγμένη ταχύτητα και τη γωνία εκτροπής, δηλαδή την περιστροφική κίνηση γύρω από τον κατακόρυφο άξονα. Επιπλέον, ο κατανεμητής ροπής συνδέεται με το modular vehicle dynamics controller .

Το νέο σύστημα εξελίχθηκε στο Nordschleife του Nürburgring.Έγιναν αμέτρητες ώρες δοκιμών και ατέλειωτα χιλιόμετρα. Τα περισσότερα οι δοκιμαστές τα έκαναν ντριφτάροντας και πηγαίνονας στα ...τέσσερα. 

Λίγο πριν την παγκόσμια πρεμιέρα του νέου RS 3 με την επαναστατική νέα τεχνολογία  περισσότερες πληροφορίες για τον κατανεμητή ροπής έδωσαν ο  Meic Diessner, μηχανικός εξέλιξης και δοκιμών της Audi  για το σασί και ο Frank Stippler, οδηγός αγώνων και δοκιμών, που έχει και την ευθύνη εξέλιξης του νέου Audi RS 3 με το RS Torque Splitter.

Γιατί ο κατανεμητής ροπής βελτιώνει την οδηγική απόδοση; 

Λόγω της διαφοράς στις δυνάμεις πρόωσης, το αυτοκίνητο παίρνει τη στροφή ακόμη καλύτερα και ακολουθεί με ακρίβεια τη γωνία διεύθυνσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα λιγότερη υποστροφή, ταχύτερη επιτάχυνση που εμφανίζεται πιο νωρίς κατά την έξοδο από τις στροφές, και ιδιαίτερα ακριβή και ευέλικτη συμπεριφορά – για πρόσθετη ασφάλεια στην καθημερινή χρήση και ταχύτερο γυρολόγιο στην πίστα. Ο κατανεμητής ροπής αντισταθμίζει επίσης την υπερστροφή, κατευθύνοντας τη ροπή στον τροχό στο εσωτερικό της καμπύλης ή, εάν είναι απαραίτητο, και στους δύο τροχούς.

Μιλώντας για επιτάχυνση – τι νέο υπάρχει για τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων;

Ο πεντακύλινδρος στο νέο Audi RS 3 είναι πιο ισχυρός και προσφέρει μεγαλύτερη ροπή. Αντί για 480 Nm, το μέγιστο των 500 Nm είναι τώρα διαθέσιμο – σε ένα ευρύ φάσμα στροφών από 2.250 έως 5.600 σ.α.λ. Μια νέα μονάδα ελέγχου κινητήρα αυξάνει επίσης την ταχύτητα και την ένταση με την οποία όλα τα εξαρτήματα του κινητήρα επικοινωνούν μεταξύ τους. Ως αποτέλεσμα, το RS 3 αποκρίνεται ακόμη πιο γρήγορα, ειδικά στις χαμηλές περιοχές στροφών.

Η μέγιστη ισχύς των 400 PS (294 kW) είναι τώρα διαθέσιμη στην περιοχή από 5.600 έως 7.000 σ.α.λ. και επομένως νωρίτερα και μεγαλύτερη από ό,τι στο προηγούμενο μοντέλο. Ως αποτέλεσμα, το compact σπορ αυτοκίνητο επιταχύνει 0-100 χλμ./ώρα σε 3,8 δευτερόλεπτα, 0,3 δευτερόλεπτα γρηγορότερα από πριν.

Το Sedan και το Sportback φτάνουν στην τελική τους ταχύτητα στα 250 χλμ./ώρα, αν και τα 280 χλμ./ώρα είναι επίσης διαθέσιμα, προαιρετικά. Στην πραγματικότητα, με το πακέτο RS Dynamic και τα κεραμικά φρένα, μπορούν ακόμη και να φτάσουν σε τελική ταχύτητα 290 χλμ./ώρα. Αυτό κάνει το RS 3 το καλύτερο στην κατηγορία του όσον αφορά την επιτάχυνση και την τελική ταχύτητα.

Το 7-τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη θέτει αποτελεσματικά τη δύναμη του πεντακύλινδρου κινητήρα στον δρόμο – με πιο στιβαρό σχεδιασμό που λαμβάνει υπόψη την αυξημένη ροπή και την πιο σπορ αναλογία σχέσεων μετάδοσης. Η έξυπνη αλληλεπίδραση όλων των στοιχείων του κινητήρα, συμπεριλαμβανομένου του Launch Control, επιτρέπει στο RS 3 να αλλάζει ταχύτητες πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα γρήγορες εκκινήσεις και επιτάχυνση που κάνει την καρδιά να χτυπάει γρηγορότερα.

Τι ρόλο παίζει ο modular vehicle dynamics controller;

Μετά τη χρήση του στα A3 και S3, ο modular vehicle dynamics controller (mVDC) διασφαλίζει επίσης ότι τα συστήματα πλαισίου αλληλοεπιδρούν με μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο γρήγορα στο νέο RS 3. Για να γίνει αυτό, το κεντρικό σύστημα συλλαμβάνει δεδομένα από όλα τα εξαρτήματα που σχετίζονται με την πλευρική δυναμική. Το mVDC συγχρονίζει τις δύο μονάδες ελέγχου ροπής, τους προσαρμοζόμενους αποσβεστήρες και τον έλεγχο ροπής σε κάθε τροχό για οδήγηση και χειρισμό υψηλής ακρίβειας. Συνολικά, αυξάνει την ευελιξία ολόκληρου του οχήματος, ειδικά σε δυναμικές διαδρομές.

Τι επίδραση έχει το Audi drive select στην οδηγική απόδοση;

Το σύστημα δυναμικής οδήγησης Audi drive select στο νέο RS 3 προσφέρει επτά λειτουργίες: Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, καθώς και RS Individual, RS Performance και RS Torque Rear. Ανάλογα με την επιλεγμένη λειτουργία, τα χαρακτηριστικά των στοιχείων του συστήματος μετάδοσης κίνησης και πλαισίου αλλάζουν από έμφαση στην άνεση σε εξαιρετικά δυναμική, ακόμη και βελτιστοποιημένη για την πίστα απόδοση. Εκτός από τον κατανεμητή ροπής, το Audi drive select έχει επίσης επίδραση στα χαρακτηριστικά του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων, στο βοηθητικό σύστημα διεύθυνσης, στους προσαρμοζόμενους αποσβεστήρες και στα πτερύγια της εξάτμισης. Διαφορετικές χαρακτηριστικές καμπύλες για καθένα από τα προαναφερθέντα συστήματα δημιουργούν ένα ευρύ φάσμα οδηγικών εμπειριών. 

Στη λειτουργία RS Individual, κάθε σύστημα μπορεί να διαμορφωθεί ξεχωριστά εντός των προκαθορισμένων χαρακτηριστικών καμπυλών του.

Στη λειτουργία Dynamic, όλα τα στοιχεία έχουν διαμορφωθεί για σπορ οδήγηση. Ο οδηγός το αισθάνεται αυτό με μια πιο άμεση απόκριση στο τιμόνι και ιδιαίτερα ευέλικτο χειρισμό για δυναμική οδήγηση, με καθαρά αισθητό ήχο κινητήρα. Οι αλλαγές ταχυτήτων του S tronic είναι πιο κοντές, η επιτάχυνση ακόμη πιο σπορ. Η απόλυτη δυναμική συμπεριφορά μπορεί να βιωθεί σε λειτουργία Dynamic και στη νέα, ειδικά για το RS 3 λειτουργία RS Torque Rear.

Πώς ενσωματώνεται ο κατανεμητής ροπής στο σύστημα δυναμικής οδήγησης; 

Το Audi drive select τροποποιεί τα χαρακτηριστικά του κατανεμητή ροπής και έτσι και τον χειρισμό του αυτοκινήτου ανάλογα με την επιλεγμένη λειτουργία. Πέντε χαρακτηριστικές καμπύλες – Comfort/Efficiency, Auto, Dynamic, RS Performance και RS Torque Rear – αποθηκεύονται στο σύστημα. Σε αυτό το πλαίσιο, η ισχύς του κινητήρα κατανέμεται και στους τέσσερις τροχούς στις λειτουργίες Comfort/Efficiency, με προτεραιότητα στον μπροστινό άξονα.

Στην λειτουργία Auto, η κατανομή ροπής είναι ισορροπημένη, πράγμα που σημαίνει ότι το RS 3 δεν υποστρέφει ούτε υπερστρέφει. Η Dynamic λειτουργία, από την άλλη πλευρά, τείνει να μεταδίδει όσο το δυνατόν περισσότερη ροπή κίνησης στον πίσω άξονα – για μέγιστη ευελιξία και αυξημένη δυναμική. Αυτό φτάνει στην τελειότητα στη λειτουργία RS Torque Rear, η οποία επιτρέπει στον οδηγό να εκτελεί ελεγχόμενες πλαγιολισθήσεις σε πίστα.

Η εστιασμένη στον πίσω άξονα διάθεση ισχύος του κινητήρα οδηγεί σε υπερστροφική συμπεριφορά, με έως και 100% της ροπής κίνησης να κατευθύνεται προς τα πίσω καταλήγοντας στον τροχό στο εξωτερικό της καμπύλης. Επιπλέον, η Audi έχει προσαρμόσει τα χαρακτηριστικά του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων. Αυτή η συγκεκριμένη ρύθμιση χρησιμοποιείται επίσης από το RS Performance Mode, που έχει σχεδιαστεί για την πίστα.

Είναι ειδικά συντονισμένο με τα semi-slick ελαστικά επιδόσεων Pirelli P Zero “Trofeo R”, τα οποία διατίθενται προαιρετικά για πρώτη φορά από το εργοστάσιο. Σε αυτή τη λειτουργία, ο κατανεμητής ροπής παρέχει μια ιδιαίτερα δυναμική, σπορ διαδρομή κατά τον διαμήκη άξονα με όσο το δυνατόν λιγότερη υποστροφή και υπερστροφή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα γρήγορη επιτάχυνση στις εξόδους στροφών και συνεπώς καλύτερους χρόνους γύρου.

Ηλεκτρονικός έλεγχος σταθεροποίησης – ενεργοποιημένος, Sport ή απενεργοποιημένος;

Ο ηλεκτρονικός έλεγχος σταθεροποίησης (ESC) στο RS 3 έχει προσαρμοστεί ειδικά στον κατανεμητή ροπής, την ανάρτηση, τα ελαστικά και τους νέους τρόπους οδήγησης RS. Λειτουργεί ακόμα πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ακρίβεια από ό,τι στο προηγούμενο μοντέλο. Το ESC μπορεί να ρυθμιστεί σε λειτουργία Sport και η λειτουργία οδήγησης απόδοσης RS έχει οριστεί σε ESC Sport στο εργοστάσιο.

Για ιδιαίτερα σπορ οδήγηση – σε πίστες, για παράδειγμα – το ESC μπορεί επίσης να απενεργοποιηθεί εντελώς κρατώντας πατημένο το κουμπί στην κεντρική κονσόλα για περισσότερο από τρία δευτερόλεπτα.

Μεγαλύτερη ακρίβεια, μεγαλύτερη σταθερότητα – πώς διαμορφώνονται τα αμορτισέρ;

Η στάνταρ σπορ ανάρτηση RS διαθέτει νέα αμορτισέρ και σύστημα βαλβίδων, αμφότερα ειδικά για το RS 3. Οι βαλβίδες διασφαλίζουν ότι τα αμορτισέρ παρουσιάζουν μια ιδιαίτερα ευαίσθητη απόκριση ως μέρος των χαρακτηριστικών τους. Αυτό επιτρέπει στην ανάρτηση να ανταποκρίνεται στην αντίστοιχη κατάσταση οδήγησης ακόμα πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά. 

Η σπορ ανάρτηση RS plus με adaptive damper control διατίθεται προαιρετικά. Ρυθμίζει συνεχώς και μεμονωμένα κάθε αμορτισέρ στις οδικές συνθήκες, την κατάσταση οδήγησης και τη λειτουργία που επιλέγεται στο Audi drive select. Οι τρεις χαρακτηριστικές καμπύλες comfortable, balanced και sporty παρέχουν μια σαφώς αντιληπτή εμπειρία των χαρακτηριστικών των αμορτισέρ. Η ιδανική δύναμη απόσβεσης υπολογίζεται εντός χιλιοστών του δευτερολέπτου – χαμηλή για σαμαράκια, υψηλή για στήριξη του αμαξώματος του οχήματος κατά τη γρήγορη στροφή ή το φρενάρισμα.

Για να γίνει αυτό, οι αισθητήρες μετρούν την κατακόρυφη επιτάχυνση του αμαξώματος και την κίνηση των μεμονωμένων τροχών σε σχέση με αυτό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αυξημένη δυναμική και εξαιρετική σταθερότητα οδήγησης με ακόμα μεγαλύτερη άνεση σε σύγκριση με την σπορ ανάρτηση RS. Στη λειτουργία RS Individual, τα αμορτισέρ μπορούν να διαμορφωθούν σύμφωνα με τις ατομικές απαιτήσεις και τις συνθήκες του δρόμου εντός των τριών χαρακτηριστικών καμπυλών. Στη λειτουργία RS Performance, υπάρχει μια ειδική ρύθμιση άνεσης για τα αμορτισέρ που ελαχιστοποιεί την κάθετη διέγερση και παρέχει τη βέλτιστη υποστήριξη για ομαλή πλευρική δυναμική – ιδιαίτερα κατάλληλη για πίστα με ανώμαλες επιφάνειες, όπως το Nordschleife.

Ποια άλλα στοιχεία συμβάλλουν στην αύξηση της δυναμικής οδήγησης;
Η ρύθμιση των ελατηρίων και των αμορτισέρ είναι εξαιρετικά σκληρή και το αμάξωμα είναι δέκα χιλιοστά χαμηλότερο από το Audi S3 και 25 χιλιοστά χαμηλότερα από ό, τι στο Α3. Αυτό κατεβάζει το κέντρο βάρους του οχήματος περαιτέρω προς το δρόμο. 

Εγκατεστημένη μπροστά είναι μια ανάρτηση γόνατων McPherson με περιστροφικά ρουλεμάν ειδικά για RS 3, ενισχυμένα κάτω ψαλίδια, υποπλαίσια και σταθεροποιητές. Για να αυξήσει τη δύναμη στροφής, δηλ. να παρέχει περισσότερη πρόσφυση στις καμπύλες και πιο δυναμική στροφή, το Audi RS 3 έχει μόλις κάτω από μισό βαθμό επιπρόσθετου αρνητικού camber σε σύγκριση με το Α3. 

Αυτή η αυξημένη κλίση προς την επιφάνεια του δρόμου, δηλαδή η μεγαλύτερη γωνία μεταξύ του τροχού και της κατακόρυφης, οδηγεί επίσης σε μια πιο ακριβή απόκριση διεύθυνσης. 

Ο πίσω άξονας διαθέτει σχεδίαση τεσσάρων συνδέσμων με ξεχωριστή διάταξη αμορτισέρ, υποπλαίσιο και σωληνωτή αντιστρεπτική ράβδο σταθεροποίησης, προσαρμοσμένη στον κατανεμητή ροπής. Οι ενισχυμένοι μεταφορείς τροχών αυξάνουν την πλευρική δυναμική, καθώς και την απόκριση στις κινήσεις του τιμονιού και ως εκ τούτου, την ευελιξία του οχήματος.

Το προοδευτικό τιμόνι ειδικά για το RS μεταβάλλει την σχέση μετάδοσης ανάλογα με τη γωνία διεύθυνσης – καθώς η γωνία διεύθυνσης αυξάνεται, ο λόγος του μηχανισμού γίνεται μικρότερος και η οδήγηση πιο άμεση. Βοηθά επίσης με βάση την ταχύτητα και μπορεί να μεταβληθεί μέσω του Audi drive select μέσα στις τρεις χαρακτηριστικές καμπύλες άνετη, ισορροπημένη και σπορ.

Με αυτόν τον τρόπο, ο κατανεμητής ροπής και τα υπόλοιπα καινοτόμα εξαρτήματα του οχήματος βάζουν τέλεια τη δυναμική ισχύ του νέου Audi RS 3 στον δρόμο, σε κάθε οδηγική κατάσταση.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης