Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Ένα αυτόματο αυτοκίνητο είναι ο ορισμός της ξεκούραστης οδήγησης. Εάν ταξιδεύετε μεγάλες αποστάσεις αλλά, ακόμα περισσότερο, εάν μένετε συχνά μποτιλιαρισμένοι, η μηδενική επαφή με τον λεβιέ είναι ασύγκριτη ξεκούραση. Τέλος η 1η – 2α, καθώς το αυτοκίνητο τα κάνει όλα μόνο του, και το αριστερό πόδι δεν ξανακουράζεται.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εστιάσει περισσότερο στην ανάπτυξη εξυπνότερων και με καλύτερη απόκριση αυτόματων κιβωτίων, ενώ παράλληλα η επικράτηση των ηλεκτρικών, σταδιακά θα εξαφανίσει πλήρως από τον χάρτη τα χειροκίνητα σασμάν (για λόγους καλύτερης διαχείρισης της ενέργειας).
Τι πρέπει να προσέχουμε, όμως, εάν έχουμε αυτόματο αυτοκίνητο;
Ο βασικότερος κανόνας είναι να μην αλλάζουμε ποτέ ταχύτητα ενώ κινούνται οι τροχοί, έστω και ελάχιστα – ένας κανόνας που συνήθως παραβιάζεται κατά το παρκάρισμα, όπου οι μανούβρες γίνονται γρήγορα και καμιά φορά χωρίς να έχουν σταματήσει οι τροχοί να περιστρέφονται. Από το D στο R και ανάποδα, πάντα όταν το όχημα δεν κινείται, αλλιώς οι επιβαρύνσεις στο κιβώτιο θα γίνουν ορατές σταδιακά και το κόστος επισκευής είναι πραγματικά μεγάλο.
Μεγάλη σημασία έχει όταν έχουμε παρκάρει να μην αφήνουμε το αυτοκίνητο απλώς στη θέση «P», αλλά να ενεργοποιούμε και το χειρόφρενο. Ιδιαίτερα σε δρόμους με κλίση, εάν την ακινησία την αναλαμβάνει μόνο το κιβώτιο, το φορτίο που δέχονται τα γρανάζια είναι σοβαρό. Μάλιστα, στα πιο καινούργια αυτόματα μοντέλα η ενεργοποίηση του χειρόφρενου γίνεται συνήθως αυτόματα με το που τεθεί ο λεβιές στη θέση «P» για αυτόν τον λόγο.
Τέλος, εξίσου σημαντικό είναι να έχουμε ενεργοποιημένο το σύστημα Start/Stop, κυρίως σε διαδρομές που θα περιλαμβάνουν αρκετές στάσεις (φανάρια, κίνηση κ.λπ.). Ο λόγος είναι πως, έχοντας στη θέση «D» τον λεβιέ, το αυτοκίνητο ουσιαστικά δίνει συνεχώς κίνηση στους τροχούς προσπαθώντας να ξεκινήσει, κάτι που του ανακόπτουμε πατώντας το φρένο. Εάν λοιπόν ο κινητήρας είναι ενεργοποιημένος, το σασμάν ουσιαστικά λειτουργεί συνεχώς και τα φορτία μεταφέρονται, ενώ εάν η λειτουργία Start/Stop αναλαμβάνει το σβήσιμο και την ενεργοποίηση, τότε έχουμε τη λιγότερη δυνατή καταπόνηση του συνόλου (παράλληλα με εξοικονόμηση καυσίμου).