Του Λουκά Παπαλάμπρου

Από την 1η Σεπτεμβρίου του 2018, όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να συμμορφώνονται με το πρότυπο Euro 6c, το οποίο συμπίπτει με την καθιέρωση του κύκλου δοκιμών Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Το WLTP ισχύει για όλα τα μοντέλα και αφορά σε ρεαλιστικές συνθήκες μέτρησης κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών ρύπων. Με απλά λόγια, για να πάρει ένα όχημα την έγκριση τύπου και να ταξινομηθεί, θα δοκιμάζεται σε πραγματικές συνθήκες. Οι ειδικοί θα πραγματοποιούν δυναμικές μετρήσεις με βάση διαφορετικά προφίλ οδήγησης στον δημόσιο δρόμο και όχι σε εργαστήρια, όπως συνέβαινε έως τώρα. 

Ο κύκλος WLTP διαιρείται σε τέσσερα τμήματα με διαφορετικές μέσες ταχύτητες: χαμηλή, μεσαία, υψηλή και πολύ υψηλή. Κάθε τμήμα περιέχει διάφορες φάσεις οδήγησης, στάσεις, επιτάχυνση και φρενάρισμα που αντικατοπτρίζουν καθημερινά προφίλ οδήγησης.

Κάθε συνδυασμός κινητήρα/κιβωτίου ενός ορισμένου τύπου οχήματος δοκιμάζεται με τον πιο οικονομικό αλλά και με τον πιο ενεργοβόρο εξοπλισμό. Τα δεδομένα που συλλέγονται είναι συγκρίσιμα παγκοσμίως, ωστόσο οι τιμές ισχύουν μόνο για την Ευρώπη.

Οι κατασκευαστές έχουν ξεκινήσει τις τροποποιήσεις στα μοντέλα, προκειμένου να πάρουν την έγκριση τύπου. Βέβαια, υπάρχουν ορισμένες εταιρείες που όχι απλά πληρούν το πρότυπο που θα ισχύσει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, αλλά έχουν καλύψει και το Euro 6d-TEMP που είναι ακόμη πιο αυστηρό και θα τεθεί σε ισχύ από τον Σεπτέμβριο του 2019.

Με αυτές τις μετρήσεις, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι αρμόδιες υπηρεσίες θα έχουν ρεαλιστικά στοιχεία σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Επίσης, οι κάτοχοι των αυτοκινήτων θα γνωρίζουν τις ακριβείς προδιαγραφές.

Φυσικά, έπειτα από αυτό θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν τα τέλη κυκλοφορίας όσον αφορά στα μοντέλα που επηρεάζονται από τις τροποποιήσεις.