Επιμέλεια: Βασίλης Σαρημπαλίδης
Tο φυσικό αέριο ή αλλιώς το λεγόμενο CNG είναι ένα οικολογικό καύσιμο που έχει χαμηλότερο κόστος από την βενζίνη και το πετρέλαιο. Είναι ασφαλές όσο αυτά αλλά είναι ένα μεγάλο ποσοστό οδηγών που έχει πολλές απορίες για το πως λειτουργεί ένα αυτοκίνητο με φυσικό αέριο.
Οι ειδικοί στο συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), Andrew Shepherd και ο Antonio Calvo της SEAT, εξηγούν παρακάτω πώς λειτουργεί ένα τέτοιο όχημα:
Εύκολος ο ανεφοδιασμός
Δύο στόμια πλήρωσης καυσίμων πίσω από την ίδια θύρα τροφοδοσίας: Ο Antonio Calvo, Director of sustainable mobility, εξηγεί: «Ο ανεφοδιασμός είναι ίδιος όπως σε ένα βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Το στόμιο πλήρωσης είναι στην ίδια θέση και χρειάζεται τον ίδιο χρόνο για το γέμισμα. Και δεδομένου ότι ο ανεφοδιασμός γίνεται με φυσικό αέριο, δεν μυρίζει, ούτε στάζει τίποτα».
Υψηλή αντοχή για τις δεξαμενές
Αεροστεγείς δεξαμενές: Βρίσκονται κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών, εκεί όπου συνήθως Κάθε 4 χρόνια γίνεται έλεγχος στη δεξαμενή…υπάρχει ο εφεδρικός τροχός και είναι κατασκευασμένες από χάλυβα υψηλής αντοχής με αντιδιαβρωτική επεξεργασία. Ένα σετ από ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες ασφαλείας σφραγίζουν το αέριο στο εσωτερικό και ανοίγουν μόνο όταν ανάβει η ανάφλεξη.
Η κατάσταση τους πιστοποιείται κάθε 4 χρόνια και τα εξαρτήματα έχουν δοκιμαστεί κάτω από ακραίες συνθήκες: «Οι δεξαμενές βρίσκονται σε πίεση 200 bars, αλλά αντέχουν περισσότερο από το διπλάσιο, ώστε η ασφάλεια να είναι απολύτως εγγυημένη», λέει ο Antonio.
Δύο σε ένα
Δύο τύποι καυσίμων και ένας μόνο κινητήρας: Τα αυτοκίνητα CNG είναι εξοπλισμένα με τελευταίας Ο οδηγός δεν καταλαβαίνει πότε γίνεται η αλλαγή από βενζίνη σε CNG…τεχνολογίας κινητήρα εσωτερικής καύσης, που λειτουργεί με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή βενζίνη. Ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται πότε πραγματοποιείται η αλλαγή αυτή, καθώς η απόδοση του κινητήρα είναι ακριβώς η ίδια και με τους δύο τύπους καυσίμου.
«Ο κινητήρας διαθέτει πολλά ειδικά ενισχυμένα εξαρτήματα για την καύση του φυσικού αερίου. Συμμορφώνεται με τους πιο αυστηρούς κανονισμούς σχετικά με τις εκπομπές και η επικέτα ECO της Γενικής Διεύθυνσης Κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο το αποδεικνύει», εξηγεί ο SEAT CNG product manager, Andrew Shepherd
Υψηλά πρότυπα ασφαλείας
Έλεγχοι ασφαλείας: Τα οχήματα CNG συμμορφώνονται με τα πιο αυστηρά πρότυπα του κλάδου. Κατά τη διάρκεια του σταδίου ανάπτυξης, υποβάλλονται σε μία σειρά αυστηρών δοκιμών, συμπεριλαμβανομένων δοκιμών σύγκρουσης προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι παραμένουν απόλυτα ασφαλή.
«Στην ακραία περίπτωση υψηλών θερμοκρασιών που προκαλούνται από πυρκαγιά, το αέριο μπορεί να απελευθερωθεί ελεγχόμενα χάρη στις θερμικές ασφάλειες που βρίσκονται σε κάθε δεξαμενή, αποτρέποντας έτσι τη δημιουργία υπερβολικής πίεσης», λέει ο Andrew.
Δεν το καταλαβαίνεις
Ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και προσαρμοσμένη πίεση: Το φυσικό αέριο αποθηκεύεται στις δεξαμενές σε περίπου πίεση 200 bar, αλλά εισάγεται στο κινητήρα με πίεση που δεν υπερβαίνει τα 10 bar. Ένας Από έναν δείκτη καταλαβαίνεις την ποσότητα CNG ππου έχεις στη δεξαμενή του αυτοκινήτου…ρυθμιστής πίεσης δύο σταδίων που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα μειώνει την πίεση και διασφαλίζει τη βέλτιστη παροχή αερίου ενώ η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα παρακολουθεί συνεχώς αυτόν τον ηλεκτρονικό ρυθμιστή.
Ένας δείκτης δείχνει το είδος καυσίμου που χρησιμοποιείται: Η αίσθηση στο τιμόνι είναι ίδια είτε το όχημα κινείται με φυσικό αέριο είτε με βενζίνη, οπότε ο μόνος τρόπος που ο οδηγός μπορεί να καταλάβει αυτή τη διαφορά είναι να κοιτάξει την ένδειξη καυσίμου στον πίνακα οργάνων. Όταν είναι ενεργοποιημένη σημαίνει ότι το αυτοκίνητο λειτουργεί με φυσικό αέριο ενώ όταν είναι εκτός λειτουργίας σημαίνει ότι βρίσκεται σε λειτουργία βενζίνης. Δύο επιπλέον δείκτες εμφανίζουν την ποσότητα κάθε τύπου καυσίμου ενώ ο υπολογιστής ταξιδίου παρέχει πληροφορίες όπως η κατανάλωση και το εύρος που απομένει.
Κορυφαία ποιότητα
Τα αυτοκίνητα CNG είναι ακριβώς όπως όλα τα άλλα: Ο Andrew Shepherd εξηγεί ότι «τα αυτοκίνητα που Δεν υπάρχουν διαφορές στην οδήγηση σε σχέση με ένα αντίστοιχο βενζίνης ή diesel…τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο σχεδιάζονται, κατασκευάζονται και πιστοποιούνται σύμφωνα με τα υψηλότερα ποιοτικά πρότυπα της βιομηχανίας».
«Δεν υπάρχουν διαφορές ούτε στη κατασκευή ούτε στην οδήγηση. Θα ήθελα να πω πως δεν υπάρχει απολύτως τίποτα ασυνήθιστο για ένα αυτοκίνητο που τροφοδοτείται με CNG και πως είναι εξίσου ασφαλές και αξιόπιστο με όλα τα υπόλοιπα», καταλήγει ο Antonio Calvo.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το SEAT Ibiza πατήστε ΕΔΩ