Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Η Toyota Motor Corp. σχεδιάζει να εισαγάγει  από φέτος ένα νέο σύστημα εργασίας που θα επιτρέπει σε ορισμένους υπαλλήλους (που δεν εμπλέκονται άμεσα στην παραγωγή) να παίρνουν τρεις ημέρες άδεια την εβδομάδα.

Ο συνολικός χρόνος εργασίας και τα επίπεδα μισθών τους δεν θα αλλάξουν.

Το νέο σύστημα έχει ως στόχο να αυξήσει τα κίνητρα των εργαζομένων και να διατηρήσει τους ειδικευμένους εργαζόμενους στο προσωπικό, επιτρέποντάς τους να επιλέγουν τις ημέρες εργασίας τους κατά την κρίση τους.

Επί του παρόντος, η Toyota χρησιμοποιεί ένα σύστημα ευέλικτου χρόνου εργασίας, στο οποίο οι ώρες είναι κλιμακωτές, αλλά ορίζονται σε τουλάχιστον 2 ώρες την ημέρα. Το νέο σύστημα θα καταργήσει αυτό το ελάχιστο όριο και αντ’ αυτού θα επιτρέψει στους εργαζόμενους να εργάζονται περισσότερες ώρες ορισμένες ημέρες, ώστε να έχουν περισσότερες ημέρες ρεπό, διατηρώντας τις ίδιες συνολικές ώρες εργασίας.

Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί κυρίως σε θέσεις γραφείου, όπως οι πωλήσεις, οι προμήθειες, το λογιστήριο, καθώς και σε τεχνικές θέσεις, όπως ο ποιοτικός έλεγχος. Οι εργατικές και διοικητικές πλευρές της εταιρείας σχεδιάζουν να συζητήσουν τις αναθέσεις εργασίας, τις μεθόδους αξιολόγησης και άλλες λεπτομέρειες πριν από την έναρξη λειτουργίας του συστήματος.

Η Toyota στοχεύει να καταστήσει το σύστημα εργασίας της πιο ευέλικτο και να ενθαρρύνει τους εργαζομένους να εργάζονται αυτόνομα, αυξάνοντας έτσι τα κίνητρά τους.

Ωστόσο, υπάρχει η ανησυχία ότι οι εργαζόμενοι θα επιμηκύνουν τις ημέρες εργασίας τους προκειμένου να παίρνουν περισσότερες ημέρες άδεια. Για να το αποτρέψει αυτό, η εταιρεία σχεδιάζει να παροτρύνει τους εργαζομένους να παίρνουν καλά σχεδιασμένες άδειες με αποδοχές. Θα προσπαθήσει επίσης να μην επιβαρύνει υπερβολικά τους εργαζόμενους- για παράδειγμα, η υπερωριακή εργασία που υπερβαίνει έναν ορισμένο αριθμό ωρών δεν θα επιτρέπεται.

Οι εταιρείες, ιδίως οι μεγάλες εταιρείες, εισάγουν ολοένα και περισσότερο συστήματα που επιτρέπουν στους εργαζόμενους να παίρνουν τρεις ή περισσότερες ημέρες άδεια την εβδομάδα, αν το επιθυμούν, δίνοντας παράλληλα μεγαλύτερη έμφαση στην απόδοση. Στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο ανταγωνισμός για την αυτοματοποιημένη οδήγηση και τα ηλεκτρικά οχήματα εντείνεται, οπότε η Toyota σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το νέο σύστημα εργασίας για να εξασφαλίσει και να διατηρήσει ικανούς υπαλλήλους.