Επιμέλεια : Αλέξης Σφαέλος
Ένα 3D ελαστικό κατηφορίζει σε μία πλαγιά και σταματά πριν εξαφανιστεί από την οθόνη, με το σλόγκαν «Power is nothing without control». Με αυτό το τρισδιάστατο animation να προβάλλεται ταυτόχρονα στον Πύργο Nasdaq της Times Square στη Νέα Υόρκη, και στο Palazzo Venezia στο Μιλάνο καθώς και με το νέο λογότυπο πάνω στο CITI Tower ύψους 180 m στη Σαγκάη, η Pireli γιορτάζει τα 150 χρόνια από την ίδρυση της.
Το ταξίδι της Pirelli μέσα σ αυτά τα 150 χρόνια παρουσιάστηκε σε μια μεγαλειώδη εκδήλωση αντάξια της εταιρείας ελαστικών στο Picolo Teatro του Μιλάνου. Μιλώντας για τα 150 χρόνια της Pirelli ο Marco Tronchetti Provera, Executive Vice Chairman και CEO της Pirelli δήλωσε:
«Σήμερα θελήσαμε να ταξιδέψουμε μαζί σας στην ιστορία, αλλά με το βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον. Η διορατικότητα είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει την Pirelli εδώ και 150 χρόνια, χάρη σε μια στιβαρή εταιρική κουλτούρα αλλά και την ικανότητά της να πρωταγωνιστεί στις εξελίξεις».
Μάθημα επιτυχίας τα στοιχεία που καθόρισαν την εταιρεία: διεθνές προφίλ, εργοστάσια, σχέση με τον πολιτισμό και τους καλλιτέχνες, δημιουργικότητα στην επικοινωνία, παρουσία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και στο κόσμο τον σπορ, συνεχής έρευνα για καινοτομία και τεχνολογία αιχμής.
Η σκηνή του Piccolo Teatro γύρισε τον χρόνο πίσω στο 1872 όταν ο Giovanni Battista Pirelli, στην ηλικία των 23 ετών αποφάσισε να στοιχηματίσει σε κάτι εντελώς νέο: το καουτσούκ. Στην αρχή, η εταιρεία κατασκεύαζε μονωτές για τηλεγραφόξυλα και καλώδια που συνέδεαν τα πιο μακρινά σημεία του νεογέννητου Ιταλικού κράτους.
Η εταιρεία αναπτύσσεται ραγδαία σε όλο τον κόσμο και παράγει αντικείμενα καθημερινής χρήσης (από σκουφάκια κολύμβησης μέχρι παιχνίδια και αδιάβροχα) και ελαστικά για βαγόνια και ποδήλατα ως απάντηση στις απαιτήσεις αυτών των πρώτων μορφών κινητικότητας. Εστιάζοντας στην καινοτομία από την πρώτη στιγμή, η εταιρεία προσφέρει προϊόντα που γίνονται ταυτόχρονα σύμβολα της προόδου της χώρας. Όπως ο σύγχρονος πύργος της Pirelli (Pirellone), που αποτέλεσε σύμβολο του Μιλάνου, και μέχρι τη δεκαετία του 1960 στέγαζε τα γραφεία της εταιρείας. Σήμερα βρίσκονται σε μία περιοχή βόρεια της πόλης, γνωστή ως Bicocca, που έχει μεταμορφωθεί σε ένα πραγματικό εταιρικό campus.
Η Pirelli έχει σήμερα 12 ασφαλή και βιώσιμα εργοστάσια σε διάφορες χώρες. Φιλόξενους χώρους για ανθρώπους που εργάζονται με πάθος για την 4η Βιομηχανική Επανάσταση με προσομοιωτές, τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) και ρομπότ όπως το σύστημα MIRS που επινόησε η ίδια η Pirelli. Σήμερα, η εταιρεία λειτουργεί 18 αποδοτικά εργοστάσια συμπεριλαμβανομένου αυτού στο Settimo Torinese που αποτελεί πρότυπο ψηφιακής παραγωγής. Ο σχεδιαστής και δημιουργός αυτού του εξαιρετικά προηγμένου συγκροτήματος, αρχιτέκτονας Renzo Piano,βρέθηκε επίσης στη σκηνή του Piccolo Teatro και εξήγησε πώς μπορεί να συνδυαστεί η λειτουργικότητα με την αισθητική, την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα.
Το πάθος που κάνει τις καρδιές να χτυπούν στην Pirelli είναι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. Ένας τομέας όπου η τεχνολογία αποτελεί θεμελιώδες συστατικό, όπως εξήγησε ο Alberto Pirelli, λάτρης των αγώνων ράλι, και συγχρόνως ένα άθλημα στο οποίο η εταιρεία ενεπλάκη από τη δεκαετία του 1970. Σήμερα, η Pirelli έχει παρουσία σε περισσότερες από 350 αγωνιστικές διοργανώσεις. Ο αγώνας Πεκίνο-Παρίσι του 1907 έχει γράψει ιστορία, με τον Prince Scipione Borghese στο τιμόνι μιας Itala εξοπλισμένης με ελαστικά Pirelli, να καλύπτει 17.000 km μέχρι τον τερματισμό, με διαφορά 20 ημερών από την αντίπαλη ομάδα που βρέθηκε στη 2 η θέση.
Καινοτομία, έρευνα, προϊόν. Η ιστορία αποκαλύπτει μία εταιρεία που πάντα έχει στραμμένο το βλέμμα στο μέλλον. «Δείτε το εσωτερικό για να καταλάβετε», για να ανακαλύψετε νέες λύσεις, συνήθιζε να λέει ο κ. Emanueli, ο οποίος υπέγραψε πολλές από τις 6.700 ευρεσιτεχνίες που κατοχύρωσε η Pirelli μέσα σε 150 χρόνια.. Οι συνεργασίες του με κορυφαία πανεπιστήμια (πάνω από 50) είναι επίσης σημαντικές, όπως εξηγεί ο Ferruccio Resta, ο οποίος περιγράφει στην Ilaria D’Amico και τη σχέση αμοιβαίας έμπνευσης που συνδέει τη Pirelli με το Politecnico di Milano.
Σήμερα οι «διάδοχοι του Emanueli» συμμετέχουν στην επιτάχυνση της καινοτομίας, όπως στην περίπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων, όπου η Pirelli έχει ήδη παρουσία με το Elect – ένα πακέτο εξειδικευμένων τεχνολογικών λύσεων για τη διαχείριση διαφορετικών παραμέτρων που σχετίζονται με το βάρος, την επιτάχυνση και την κατανάλωση συγκριτικά με τα παραδοσιακά οχήματα. Νέα είναι και τα συνδεδεμένα προϊόντα όπως το Cyber Tyre, που διαθέτουν αισθητήρες που παρέχουν πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο στον οδηγό.
Η Pirelli προσφέρει μία νέα ερμηνεία του ιστορικού σλόγκαν «Power is nothing without control» δίνοντας στον κόσμο τροφή για σκέψη, μέσω μιας οραματικής και μεταφορικής ιστορίας, όπου αναδεικνύονται δύο συμπληρωματικές και αντίθετες φιλοσοφίες.
Χάρη στην τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο καθένας από εμάς διαθέτει τεράστια δύναμη, αλλά μέσα σε μία στιγμή, μπορεί να χαθεί ο έλεγχος – και τότε ακολουθεί το χάος. Περισσότερο από ποτέ, όλοι πρέπει να γνωρίζουν ότι η δύναμη χρειάζεται έλεγχο, στη ζωή γενικότερα, και όχι μόνο στο δρόμο.
Έχοντας γυριστεί στη Βαρκελώνη, η νέα διαφήμιση είναι προγραμματισμένη να προβάλλεται και σε διεθνή ψηφιακά κανάλια.
Τα γενέθλια των 150 χρόνων τιμήθηκαν με ένα ειδικό τεύχος του «World», του περιοδικού της εταιρείας που από το 1994 συνεχίζει την κληρονομιά του «Rivista Pirelli» που κυκλοφόρησε από το 1948 έως το 1972. Το τεύχος προτείνει 26 λέξεις, μία για κάθε γράμμα του αλφαβήτου, που έχουν επιλεγεί για τη σημασία, τη δύναμη και την ικανότητά τους να περιγράψουν την Pirelli.
Για να κάνει ανασκόπηση στην ιστορία της, η Pirelli έχει ανανεώσει το graphic novel της, ένα είδος εταιρικού προφίλ profile 4.0 σε μία συντομευμένη έκδοση διάρκειας περίπου εννέα λεπτών, παρουσιάζει την ιστορία της Pirelli από το 1872, το έτος ίδρυσής της, μέχρι σήμερα, αγγίζοντας τις πιο σημαντικές στιγμές.
Το project υλοποιήθηκε με τη βοήθεια υλικού από τα αρχεία της Fondazione Pirelli και τη λεπτομερή, ιστορική ανασύνθεση από τον Καθηγητή Carlo Bellavite Pellegrini στο βιβλίο του, «Pirelli. Innovazione e passione», που εκδόθηκε από την Il Mulino, και που έχει ενημερωθεί.
Επιπλέον, με ημερομηνία ‘28 January 2022’, έχει εκδοθεί ένα νέο γραμματόσημο, επίσης αφιερωμένο στην Pirelli ως μέρος της θεματικής σειράς «Excellence in the economy & Production system» (Αριστεία στην οικονομία και το σύστημα παραγωγής).
Από τα σημαντικότερα projects είναι η κυκλοφορία, σε επιμέλεια της Fondazione Pirelli, του βιβλίου «Thinking Ahead. Pirelli: 150 Years of Industry, Innovation and Culture» που προγραμματίζεται για την άνοιξη. Το editorial project θα περιλαμβάνεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα pirellibuildsthefuture.org , που συνδέεται με ένα ειδικό website για τα 150 χρόνια και θα περιλαμβάνει επίσης ένα χρονολόγιο που ανασυνθέτει τα σημαντικότερα γεγονότα της εταιρείας από το 1872 μέχρι σήμερα, συμπεριλαμβανομένων νέων εικονικών περιηγήσεων και μιας ενότητας αφιερωμένης στη νέα προβολή της Fondazione Pirelli «When History Builds the Future».
Θα υπάρχει επίσης μία έκθεση μέσω της οποίας οι επισκέπτες θα μπορούν να κάνουν ανασκόπηση της ιστορίας των 150 χρόνων της Pirelli μέσα από έγγραφα, τεχνικά σχέδια των πρώτων ελαστικών, μέχρι την εικονικοποίησή τους, τονίζοντας παράλληλα τεχνολογικά επιτεύγματα του τμήματος R&D και άλλες σημαντικές καινοτομίες.
Μέσα απ΄ολα αυτά η Pirelli εξηγεί τον κόσμο του ελαστικού, από τη πρώτη ύλη μέχρι το τελικό προϊόν. Ιστορία, καινοτομία και πολιτισμός με το βλέμμα πάντα στο μέλλον. Για εμάς όμως τους Έλληνες θα μείνει αξέχαστη η πρώτη διαφήμιση της Pirelli όταν η ψηφιακή εποχή δεν υπήρχε ούτε καν ως science fiction: «ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΟΝΙ ΔΕΝ ΞΕΦΟΥΣΚΩΝΕΙ-ΣΗΚΩΝΕΙ ΒΑΡΗ ΚΑΙ ΔΕΝ ΚΛΑΤΑΡΕΙ… Η PIRELLI».