Έζησα με το τίποτα για χρόνια
Σκάβοντας για θεμέλια αιώνια.
Μάγδα Τσιρογιάννη: «Λυρικές Διηγήσεις»

Η πολιτική επικοινωνία και στρατηγική είναι ένας δυναμικός χώρος όπου κάθε απόφαση μπορεί να επηρεάσει τον εκλογικό χάρτη. Αν ήμουν υπεύθυνος marketing του ΣΥΡΙΖΑ, η στρατηγική μου θα είχε ως στόχο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που ανέκυψαν μετά τις αλλεπάλληλες εκλογικές ήττες και την εσωκομματική αλλαγή ηγεσίας, αναλύοντας τα αίτια της απώλειας και τις νέες ευκαιρίες που προκύπτουν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι Εκλογικές Ήττες και η Παραίτηση Τσίπρα

Αρχικά, οι ήττες στις βουλευτικές εκλογές ήταν καθοριστικές και συντριπτικές. Ο ΣΥΡΙΖΑ, να θυμηθούμε, ότι στις εκλογές του Ιουνίου του 2023 έλαβε μόλις 17.83% έναντι 40,56% της Νέας Δημοκρατίας, η οποία κυβερνούσε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, ένα κόμμα που είχε αναδειχθεί ως η εναλλακτική λύση ενάντια στα παραδοσιακά πολιτικά κόμματα, έχασε σημαντικό έδαφος. Ο Αλέξης Τσίπρας, ο ηγέτης που οδήγησε το κόμμα στην εξουσία το 2015, επέλεξε να παραιτηθεί μετά από αυτές τις ήττες. Η απόφασή του δημιούργησε ένα κενό ηγεσίας και πυροδότησε τις εσωκομματικές εκλογές για την ανάδειξη νέου προέδρου.

Σε αυτό το σημείο, αν ήμουν στη θέση του υπευθύνου marketing, θα έκανα την εξής πρόταση: μια έρευνα αγοράς για να εξετάσουμε τα αίτια της ήττας. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε γιατί το εκλογικό σώμα απομακρύνθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ. Ήταν θέμα στρατηγικής; Είχε αλλάξει η κοινωνική σύνθεση των ψηφοφόρων; Ποιες ήταν οι προσδοκίες τους και πώς απέτυχε να τις καλύψει το κόμμα; Ποια ήταν τα πέντε εκείνα σημεία τα οποία απομάκρυναν το εκλογικό σώμα από τον ΣΥΡΙΖΑ; Ποια η ανθρωπογεωγραφία όσων αποχώρησαν;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αντί αυτού έγιναν κάποιες συγκεντρώσεις όπου διάφοροι ινστρούχτορες επισκέπτονταν τις κατά τόπου οργανώσεις και με μια ακατάσχετη μπουρδολογία έδιναν ελπίδες στους εναπομείναντες.
Ο στρουθοκαμηλισμός στο έπακρο.

Η Ανάδειξη του Στέφανου Κασσελάκη

Στις 29 Ιουνίου ο κ. Τσίπρας παραιτείται από την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ. Θέτουν υποψηφιότητα για τη θέση οι κ. Έφη Αχτσιόγλου, καθ. Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο κ Νίκος Παππάς και ο κ Στέφανος Τζουμάκας.

Εκείνη την περίοδο τα μέσα μαζικής επικοινωνίας ασχολούνται ελάχιστα με τις εσωκομματικές εκλογές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στις 29 Αυγούστου 2024 ανακοινώνει επισήμως την υποψηφιότητά του ο κ. Στέφανος Κασσελάκης.

Ξαφνικά όλα τα ΜΜΕ αλλάζουν στάση οι εσωκομματικές εκλογές γίνονται πρώτο θέμα.

Ο υποψήφιος είναι νέος σε ηλικία, όμορφος, καθαρός, ντυμένος με την τελευταία λέξη της μόδας, ανοικτά και κατά δήλωσή του ομοφυλόφιλος.

Οι παλιές «καραβάνες» τον αγνοούν. Δεν πιστεύουν ότι πρόκειται αυτός ο «καμία σχέση με την εικόνα του αριστερού» να πετύχει ένα αποτέλεσμα, που να αξίζει να ασχοληθεί κάποιος μαζί του.

Σε αυτές τις εκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ κινδύνευε με μια ακόμη μεγαλύτερη ήττα. Αν το πλήθος του κόσμου που θα συμμετείχε στην εκλογική διαδικασία ήταν ελάχιστο.

Οι εκλογές δίνουν ένα συντριπτικό αποτέλεσμα στον κ. Κασσελάκη. Η εκλογή του κ. Στέφανου Κασσελάκη ως νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ ήταν μια από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις. Στον δεύτερο γύρο ο κ. Κασσελάκης, εκλέγεται πρόεδρος του κόμματος. Στις εκλογές συμμετέχουν πολλοί νέοι και από ότι φάνηκε τον ψήφισαν. Το γεγονός αυτό, ωστόσο, δημιούργησε ρήγματα μέσα στο κόμμα.

Τα πιο παραδοσιακά αριστερά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ αισθάνθηκαν ότι χάνουν τον έλεγχο του κόμματος, ενώ ένα νέο, πιο σύγχρονο κοινό άρχισε να βλέπει τον ΣΥΡΙΖΑ ως ελκυστική επιλογή.

Σε αυτό το σημείο, η συμβουλή μου ως υπεύθυνος marketing θα ήταν να ενθαρρύνω τον νέο πρόεδρο κ. Κασσελάκη να παραμείνει πιστός στην αυθεντική του ταυτότητα, χωρίς όμως να αποξενώνει τη βάση του κόμματος. Θα τον συμβούλευα να παρουσιάσει έναν συμβιβαστικό λόγο που θα συνδέει τις προοδευτικές αξίες της νέας γενιάς με τις ριζοσπαστικές καταβολές του κόμματος. Το brand του ΣΥΡΙΖΑ θα έπρεπε να εξελιχθεί ώστε να αντιπροσωπεύει τόσο την αριστερή παράδοση όσο και τις νέες προοδευτικές τάσεις.

Παράλληλα θα εισηγούμουν την διεξαγωγή μιας έρευνας στο εκλογικό σώμα για να συγκεντρωθούν στοιχεία και να αναλυθούν για το τι ζητά ο κόσμος και ποια η ανθρωπογεωγραφία όλων αυτών που συμμετείχαν στην ψηφοφορία χωρίς να έχουν παραμάσχαλα «Το Κεφάλαιο» του Μαρξ.

Η Δυναμική των Μέσων Ενημέρωσης και οι Γενιές των ψηφοφόρων Millenials, Gen Z, Gen Alpha

Η εκλογή του κ. Κασσελάκη έφερε τον ΣΥΡΙΖΑ ξανά στο προσκήνιο των ειδήσεων. Αυτή ήταν μια μοναδική ευκαιρία για το κόμμα να επανεφεύρει την εικόνα του στα μάτια του κοινού, ιδιαίτερα των γενιών Millenials, Gen Z, Gen Alpha 1. Δεκάδες χιλιάδες νέοι ψηφοφόροι, που ίσως δεν είχαν ψηφίσει ποτέ τον ΣΥΡΙΖΑ, άρχισαν να ενδιαφέρονται για τον νέο ηγέτη και το όραμά του. Εδώ η στρατηγική επικοινωνίας θα έπρεπε να στοχεύει στο να ενισχύσει αυτή τη θετική δυναμική, συνδέοντας την εικόνα του κ. Κασσελάκη με τα οράματα και τις ανησυχίες της νέας γενιάς.

Θα εστίαζα στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στα οποία η νέα γενιά είναι ενεργή, ώστε να δημιουργηθεί μια σύγχρονη, δυναμική εικόνα για το κόμμα. Ταυτόχρονα, θα πρότεινα να δημιουργηθούν ανοιχτοί δίαυλοι επικοινωνίας με τη βάση του κόμματος, ώστε οι πιο παραδοσιακοί ψηφοφόροι να αισθάνονται ότι δεν έχουν εγκαταλειφθεί.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το εξής .Συζητώ με έναν εργαζόμενο σε εταιρεία και μου εκφράζει την απορία γιατί κάποιοι από το ΣΥΡΙΖΑ, κριτικάρουν έντονα και ειρωνικά τον πρόεδρο επειδή ζήτησε από τους βουλευτές να προσέλθουν σε μία συνάντηση εργασίας και να εκθέσουν τις προτάσεις τους σε πάουερ πόιντ.

Σημείωση 1: Μιλώντας με εξέχον στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ όταν τον ρώτησα αν γνωρίζει αυτές τις γενιές, με κοιτούσε ως χαμένος babyboomer.

Οι Εσωκομματικές Διαμάχες

Με την αλλαγή ηγεσίας, η παλιά φρουρά του ΣΥΡΙΖΑ αισθάνθηκε ότι χάνει το κόμμα μέσα από τα χέρια της. Οι εσωκομματικές διαμάχες είναι ένας μεγάλος κίνδυνος για την πορεία ενός κόμματος, καθώς δημιουργούν σύγχυση και αμφισβητήσεις μεταξύ των ψηφοφόρων. Ο πόλεμος που ξεκίνησε εναντίον του προέδρου κ. Κασσελάκη δεν είναι κάτι που μπορεί να υποτιμηθεί.

Ως υπεύθυνος marketing, θα επέμενα σε μια στρατηγική ενοποίησης. Θα πρότεινα να γίνουν εσωκομματικοί διάλογοι με όλους τους εμπλεκόμενους, με στόχο να βρεθεί μια κοινή συνισταμένη. Το brand του ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να διατηρήσει τη συνοχή του και η ενδοκομματική ειρήνη είναι κρίσιμη για την πολιτική επιτυχία.

Η Ανάλυση του Αποτελέσματος

Επιπλέον, θα έπρεπε να γίνει μια προσεκτική ανάλυση του γιατί οι αυτοδιοικητικές επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάφεραν να αποδώσουν, εκτός από τις περιπτώσεις όπου υπήρχε συνεργασία με το ΠΑΣΟΚ. Τι ήταν αυτό που οδήγησε στην αποτυχία των υποψηφίων του ΣΥΡΙΖΑ; Θα πρότεινα να εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάστηκαν οι υποψήφιοι, την επικοινωνιακή στρατηγική τους και το πόσο συντονισμένες ήταν οι προσπάθειες τους με τις τοπικές κοινωνίες.

Το Μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ

Σήμερα, ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Η παλιά φρουρά προσπαθεί με παραδοσιακές μεθόδους να ανακτήσει τον έλεγχο, ενώ μια νέα γενιά ψηφοφόρων δείχνει ενδιαφέρον για το κόμμα λόγω του κ. Κασσελάκη. Αν ήμουν υπεύθυνος marketing, θα έκανα μια εκτενή έρευνα για τη γενική γνώμη και τη στάση των ψηφοφόρων προς το κόμμα, ώστε να διαμορφωθεί μια ξεκάθαρη στρατηγική για το μέλλον.

Το κόμμα πρέπει να αποφασίσει αν θα προσπαθήσει να κρατήσει το παραδοσιακό του προφίλ ή αν θα εξελιχθεί σε κάτι νέο. Εγώ θα πρότεινα έναν συνδυασμό. Παραδοσιακές Αξίες, προσαρμογή στη σύγχρονη πραγματικότητα και δυναμική, συνεχή εξέλιξη. Η επικοινωνία του ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να εστιάσει στο να χτίσει γέφυρες μεταξύ των παλιών και των νέων ψηφοφόρων, δείχνοντας ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος, διατηρώντας παράλληλα τις αξίες που το έκαναν ισχυρό στο παρελθόν.
Η ανάληψη της εξουσίας από ένα κόμμα συνεπάγεται αναγκαστικά πολυσυλλεκτικότητα.

Εν αναμονή των περαιτέρω ενεργειών και γεγονότων.

Όσο έγραφα το άρθρο από το πικάπ ακουγόταν το τραγούδι: «Πριγκηπέσσα» του Σωκράτη Μάλαμα.

Καθ. Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος
Επικοινωνιολόγος – Συγγραφέας

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης